Gå til innhold

tar du helt av i navnejakten??


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

vi må være snille mot barna våre... huske litt på at barn kan være ganske slemme mot hverandre... jeg tenker ofte på dette når jeg leser i navne bøker.. det er mange navn som er mindre pene og som er fryktelig gammeldagse.. tror ikke det er noe koselig og komme på skolen som 6 åring i 2006 å hete borgny eller helga for eksempel...

 

barn har så lett for å mobbe hverandre, det synes jeg vi bør ta hensyn til før vi gir barna våre spaca navn som jarnfris , fartein, borghild,dag,harry,viggo, og kristen og brynjulf og fleinmøy.....

 

tro det eller ei men det er folk som har døpt barn sine dette i år...

 

hører ganske mye rare navn. men noe er jo greit men ikke ta helt av i navne jakten..

 

lykke til..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min erfaring er at barn blir mobba for helt andre ting enn navnet!

 

Det er stort sett vi voksne som reagerer på navn vi synes er "rare". Unger tenker nok ikke så mye over slike ting - heldigvis :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil heller kalle datteren min Helga enn Emilie eller Emma for å si det sånn..!

 

Ingen barn tar umiddelbar skade av navnet sitt. Om de blir mobbet type Frode-Kommode, så overlever de nok det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ei som heter Helga, og hun har aldri blitt mobbet pga navnet sitt!:)

 

Først, før jeg traff henne, syntes jeg navnet var litt gammeldags.. Men alle sånne tanker ble vasket bort da jeg traff henne... Nå forbinder jeg navnet med ei sprudlende og glad jente i stede!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et veldig spesiellt navn selv, og har aldri blitt mobba for det, det var en liten periode på ungdomsskolen hvor jeg selvfølgelig aller helst ville hete det samme som alle venninnene mine, men nå er jeg veldig glad for at jeg har et rart navn som mange reagerer på. Navnet har blirr mye mer en del av identiteten min enn om jeg hadde hatt et vanligere navn tror jeg. Eller som ei venninne sa, det er liksom et adjektiv som ikke forklarer noe annet enn akkuratt meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har alltid blitt mobbet for mitt spesielle dobbelt-navn, og vil be dere foreldre om å ikke kalle ungene deres noe helt horribelt og kjempeorginalt... Pliis..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Dette inlegget var da helt utrolig umodent og rart. Mange av disse navnene er da høyst vanlige navn, og ikke en grunn til mobbing. Hvem i all verden er det som setter seg selv til dommer over hva alle andre skal syns er stygt eller pent. Jeg har gitt barna mine "gammeldagse" navn, og syns jeg har gitt dem en stor gave. Aldri har andre unger reagert på dette. Noen få voksne har av og til stusset litt, men det går over når de blir kjent med barna.

 

Nei. Skal vi være snille mot barna våre må det være viktigere å gi dem såpass gangsyn og romslighet at de ikke mobber andre fordi de har skjeldne navn.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke barn erter hverandre pga. navnet. Det er vi voksne som reagerer. Om navnet er gammelt eller nytt, norsk eller internasjonalt så vil vi i årene fremover reagere mindre og mindre.

 

Noen tar litt av i valg av navn, men de fleste navn er jo ganske normale. Jeg synes likevel det er viktig at vi gir barna et navn som viser røtter og som er et ordentlig navn (ikke Timian og Sahara, da er det 1000 ganger bedre med Borgny og Helga).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får inntrykk av at mange beveger seg mot litt uvanlige og tradisjonelle (eller 'gammeldagse') navn i større grad etter hvert. Sikkert for å unngå motenavn-fella vil jeg tro.

 

Jeg syns Borgny og Helga er begge flotte navn, og jeg er sikker på at vi vil se mange flere tradisjonelle navn i årene som kommer. De 'spaca' navnene må man bare respektere; er det fantastiske personer som har sånne navn, vil det spesielle navnet også være flott.

 

Hilsen ei med meeeget sjeldent navn som syns det er supert!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig i at noen av navnene er spesielle, men hva er rart med Dag, Borghild, Viggo og Kristen? Halve slekta til mannen min heter Christen. Veldig sterke og ressurssterke menn som ihvertfall ikke har vært i nærheten av å bli mobbet. Vi voksne har mye å si for hva barna våre oppfatter som rare navn. Tror man derfor skal være forsiktige med å dømme andres forslag. Det som er uvanlig idag, kan være helt normalt imorgen. Har selv et navn alle stusset på da jeg ble født. Nå er det et av de mest brukte jentenavnene. Selv liker jeg Elvira og Ruth veldig godt. Sikkert mange som stusser over dem, men ser det dukker opp forslag her om Elvira nesten daglig. Før vi vet ordet av det er det ikke så spesielt likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...