Gå til innhold

Hva er hovedforskjellene m. kommunal b.hage og privat med kommunal støtte?

Anbefalte innlegg

Altså, min datter går i privat b.hage med kommunal støtte, hun startet i august. Nå har vi plutselig fått brev i posten fra kommunen om at vi har fått tildelt plass i kommunal barnehage. Skjønner ikke helt...

Da vi søkte plass i den private, hadde vi direkte kontakt med styrer der, og fikk beskjed om å fylle inn et skjema der vi satte opp dennne private på søkerlista vår (sto ikke der fra før), som de ville sende videre til kommunen.

Vi er glade for å ha fått plass uansett, men er ikke opptaket samkjørt?

Problemstillingen er også den at vi snart skal flytte til en annen bydel, og ønsker plass der. Vet at hvis man allerede har b.hageplass fra før, så kommer en opp en prioritet på lista for å få plass i den nye bydelen. Noen som vet om dette gjelder både kommunal plass og om du har privat plass (m.komm.støtte)?

På forhånd takk for alle svar :-)

Fortsetter under...

Det er (dessverre) slik at bare kommunal bhg-plass gir prioritet til annen kommunal bhg-plass når du flytter til en annen bydel.

Altså må du si opp den private plassen, og ta den kommunale om du vil ha plass i den nye bydelen. Det betyr tre barnehager å bli vant til på kort tid, og dobbel betaling i en periode. Den private har sikkert oppsigelsestid, og den kommunale tar betaling fra den datoen de tilbyr deg å begynne.

Alternativet er at du beholder plassen i den private, og bringer ungen dit, også etter at du har flyttet. For så å søke deg over til kommunal plass i ny bydel først når barnet uansett skal bytte fra småbarns- til sorebarns avdeling.

Ikke noe lett valg! Kommer an på hvor langt den private barnehagen ligger fra det stedet du flytter til, og hvor fornøyd du er med den.

Takk for utfyllende og oppklarende svar...

Det er dette scenarioet jeg ser for meg, ja. Ville finne ut litt mer før jeg tar og ringer kommunen. Vil ikke gi dem for mye opplysninger før jeg vet hvilket valg det blir...

Problem med å få b.hageplass har altså nesten snudd til å bli et motsatt problem, for mange plasser...men med dobbel betaling, nye tilvenninger etc.

Vet du (eller andre her) om jeg kan takke ja til denne kommunale plassen, men være ærlig og si at vi flytter om en måned/evt. to mnd., og be om å få direkte overførsel til den andre bydelen (ikke starte i denne komm. barnehagen)? Må jo finne dette ut ved å ringe kommunen, men igjen, vil ikke si for mye til dem heller..

Hva med å si til nåværedne bydel at du tar imot den kommunale. Aksepterer at du må betale fra den datoen de gir deg. Men at du vil la barnet fortsette i den private ut oppsigelsesetiden, som antakelig vil si ut november?

Når du så har flyttet, (og sendt flyttemelding til folkeregisteret), kan du melde fra til din nye bydel at "her er vi", og "er det mulig å få en plass så fort som mulig, slik at vi slipper å ta i bruk den kommunale i gammel bydel?"

Kjenner jeg bydelene rett, vil den nye bydelen ikke ønske å forholde seg til dere før dere virkelig bor der. Husk Oslo kommune opererer ikke som en enhet når det gjelder bhg. Men kommunal bhg i en bydel gir altså rett til kommunal bhg i ny bydel for den som flytter innen kommunen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...