Gå til innhold

Hvor mye veier babyen din?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Var til svangerskapskontroll på sykehuset i går og fikk estimert babyen til å veie 3000g er i uke 35 (36BIM).

Legen sa at den kom til å veie ca 3800g ved fødsel. Er ikke dette mye?

Hvor mye veier deres baby?

Noen som har hørt om noen grunn til høy fødselsvekt?

Er ikke kjempestor, har foreløpig lagt på meg 13kg. Veide 58før jeg ble gravid og er 1.63 høy

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei.Vet ikke hvorfor det er sånn jeg,noen får store barn andre små!!!!

Er jo ikke sikkert at babyen din er så stor når den kommer,hører ofte at det blir gitt feil vekt...

Jeg var på ultralyd i uke 34+0 og min baby var visst under på vekst skal tilbake om 14 dager.... Han veide 2200-2300......Så jeg er litt spent selv....

Har fire barn fra før og alle mine har vært små,ingen over 2600 og alle har kommet alt fra 16 til 6 uker føre tiden...

Har termin 20 oktober...

Lykkr til

Skrevet

hei... er dette slikt vi får tilbud om? å sjekke hvor stort barnet mitt er osv? eller er det noe jeg må forhøre meg om? I såfall, hvor skal jeg henvende meg? er i uke 29 + 3

Skrevet

Dette lurer jeg også på. Vi har et stykke til sykehus, så alle kontroller foregår på legsenteret ho fast lege og jordmor. Det eneste de har sjekket er SF-mål og hvordan babyen ligger. Ikke har de utstyr til å sjekke noe mere heller(regner med man må ha UL for å sjekke slikt?)

Vi har store babyer i familien, jeg var selv 4400 da jeg ble født og jeg kan skirve under på at fødselsvekt har lite med om mor er stor eller ikke å gjøre for min mamma var og er bittelita og tynn.... Vil helst vite om babyen er for stor FØR jeg ligger der med rier og greier...

Skrevet

3800 er ikke høy fødselvekt. Er ganske så normalt. Er hodet sitt omkrets som kan være det tøffeste å presse ut;O)

Men som oftest av alle jeg kjenner som har fått vite hvor "stort" barnet blir så har de vært mindre ved fødsel

Jeg fikk vite at hun ville veie mellom 3,5-4 kg. Hun veide bare 3190 gram.

Skrevet

Vi har også store babyer i familien.. Jeg var 4140 gram, og 54 cm lang, mens sambo var oppimot 5000 gram og 53 cm lang. Det eneste de har sjekket på mine kontroller, er SF-mål også. Men kunne veldig gjerne tenke meg og vite hvordan det ligger an før jeg plutselig ligger der. Men må man ringe til sykehuset for å bestille fødeplass? Har aldri hørt om det før jeg...

Skrevet

Jeg var inne og sjekket str når jeg var 36+4. Da sa de at babyen var ca 3500g+-. Jeg ble sjekket fordi SF målet var høyt og fordi jeg fikk ei stor jente sist. Ho var 4830g, 54 cm og 38 cm rundt hodet. Dette med vekt og str er ganske genetisk var det jeg fikk fortalt. Jeg var selv 4580g når jeg ble født, samboer var også neste 4500g så vi skal nok ha store barn. Så jeg fikk beskjed om at jeg ikke måtte forvente meg et mindre barn denne gangen.

Skrevet

Stemte ikke genetisk her:O)

Både jeg og sambo veide 4,2, han var 54 cm lang jeg var 49 cm lang.

19 dgr på overtid veide lille snuppa vår 3190 gram og var 47 cm lang

Skrevet

Hva gjorde du da for å sjekke hvor stor babyen var? Jeg vil også det, men aner ikke hvordan jeg skal finne ut av det

Skrevet

Min ble estimert til ca 2300 i uke 35, og til ca 3000 ved terminen. Og det var visst litt under gjennomsnittet men ikke unormalt.

3800 g ved fødsel er ikke mye! Det er helt normalt, guttene tror jeg ligger på 3600-3800 mens jentens gjennomsnitt er litt lavere.

Vekten på babyen har ingenting å si meg kroppstr. din. Tanta mi er 156 høy, og veide 45 kilo og fikk baby som veide 5000g. Det med vekt på fosteret er genetisk.

Til de andre som lurer, det er ikke vanlig å få estimert vekt på babyen. Jeg har har risikosvangerskap og har blitt fulgt opp nøye, derfor vet jeg vekten på min baby. Ellers så er det kun dersom sf målet avviker at en blir henvist for å måle fosteret. Og legene tar ofte feil ved sånne estimeringer, så egentlig så er det dumt med feil opplysninger.

Skrevet

Takk for mange bra svar. Da er det vel kanskje ikke så mye likevel da.. Hvis det er genetisk hvor mye babyen veier så ligner hun nok på pappan sin :) Han veide over 4000g når han ble født..Jeg derimot veide kun ynkelige 900g.. Det må sies at jeg var veldig prematur da :)

Jeg var må ultralyd på sykehuset nå i uke 35(skulle egentlig vært der i uke 32, men måtte utsette timen) og da spurte jeg bare legen om hun kunne estimere sånn ca hvor stor babyen ble når den ble født.. Var svigermor som ga meg tipset om å gjøre dette.

Skrevet

hei....

jenta mi er ca.2300-2400 nå er i min 32 uke. hun er estimert til 3500 ved fødselen noe som stemmer med begge mine andre barn...

som anonym over her sa så får man estimert når man er på ekstra kontroller på sykehuset...

jeg har også hatt et litt tøft svangerskap og livmortappen min er nå nede i 1,5 cm.. så her blir det litt tidigere fødsel..

men håper på å greie meg til uke 35-36... vel, man kan jo drømme.....

og 3800 kg er ikke mye ved fødselen tenk på de som får store barn på over 5 kg...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...