Gå til innhold

Spiser nesten ikke


ettbarnsmammaen

Anbefalte innlegg

Hjelp!!!! Datteren min på snart åtte måneder er ikke glad i mat. Vi har prøvd med grøt i ca fire måneder og middag i ca tre måneder. I sommer hadde vi en periode hvor hun spiste to grøtmåltider og et middagsmåltid. Ved siden av pupp fikk hun i seg greit med mat en stund, men gikk likevel sakte opp i vekt. Så ville hun plutselig ikke ha grøt tidlig på dagen, kuttet deretter ut kveldsgrøten og nå vil hun ikke ha middag heller. Hun er heller ikke glad i knust banan (m. avocado eller kavring) eller fruktmoser. Vi har forsøkt brød med leverpostei. Hun spiser noen få smuler, men setter det enten i halsen eller samler det opp bak i ganen for så å brekke seg. For en uke siden ble hun forkjølet. Hun har virket ganske bra i et par dager nå, men i dag er hun ganske forkjølet igjen. I løpet av denne uken har hun nesten bare tatt til seg pupp. Før hun sluttet å spise veide hun ca 7500 gram. Nå veier hun 200 gram mindre. Hun er lang, 72,5 cm og veldig slank. Jeg blir bekymret. Synes ikke hun har ett gram å miste. Er det noen her som sliter med det samme eller har noen råd mht.hva jeg kan prøve å gi henne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Fortsetter under...

Har samme problem som deg. Vår sønn er 10, 5 mnd. Før elsket han grøt. Han fikk to grøtmåltider og spiste et middagsglass pr dag. Nå vil han plutselig ikke ha noe:( Vi får i han litt hver dag, men det er ikke i nærheten av hva han spiste før.

 

Det vi har tenkt å gjøre nå er å kutte litt ned på mm.erstating for å se om han da vil ha mer mat. Kan jo være at han blir veldig mett av mm.erstatningen.

Ellers har vi tenkt å la han få delta enda mer i matingen, enn det han har gjort til nå. Tror det er viktig å gjøre måltidet til en hyggelig stund.

Er veldig frustrerende når de små ikke vil spise, så det blir fort litt stress rundt måltidene. Tror derfor det er viktig å stresse ned, og heller bruke god tid.

 

Skal gå på åpen helsestasjon på mandag for å høre hva de sier der. Greit å få se om han fortsatt legger på seg, og kanskje få litt tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å skrive at vår sønn var litt syk i forrige uke.

Tror nok det påvirker matlysten. Tar nok litt tid å komme inn i den samme gamle gode tralten:)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei,

Datteren min på 10 måneder er også sånn. Jeg ammer henne + grøt morgen og kveld og middag. En periode var hun veldig flink og spiste alle måltidene. Men de 2 siste månedene har det vært en kamp hvert måltid for å få i henne mat, spesielt middag! Brødskiver vil hun heller ikke ha, for hun setter det fast i ganen og kaster opp.Hun har tatt av seg litt, men jeg har ikke veid henne på en stund. Jeg blir bekymret, selv om jeg vet det er normalt at barn kan være sånn...

Noen som har noen råd å gi? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

hva m å prøve bare vanlig knust potet, grønnsaker og det dere har til middag? la henne sitte å knuspe litt selv og være m under måltidene.. j husker j hadde en venninne m samme problem og barnet der fikk masse brystmelk, men var m til alle måltider og satt å plukkt alt fra mais til andre grønnsaker og potet... hun brukte litt tid på å komme igang m spisingen men nå er hun snart to og spiser alt!!!:) j tror d ordner seg j, men gi henne litt tid... d er sikkert lurt å spørre på helsestasjonen ang vektøkning...men d kan jo hende hun bare strekker seg en periode..og så legger hun på seg igjen:) lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...