Gå til innhold

Rødvin........?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja ja, da får du vel en baby som er like dum som deg...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sinnsykt hvor tøff man kan bli ved å skjule seg bak anonym....!

*risterpåhodet*

Skrevet

ANONYM:Du er ganske så frekk ja. Man skal ikke glemme at Norge er ikke det eneste stedet i verden. Hva som er OK her, er ikke OK andre steder- og omvendt. Dette gjelder det meste, fra mat, kosthold og svangerskap.Andre steder i verden er det helt OK og ta seg litt vin- nå, pr dags dato i Norge, er det ikke det. MEN; for 4-5 år siden ble man gjerne anbefalt det av jordmor like før termin. Det er interessant å lese brosjyrer fra ulike land om graviditet, og sammenligne dem.... Det er også en grunn til at meningene endrer seg når det gjelder svangerskap; det er ingen eksakt vitenskap (eller man vet for lite).Jeg blir litt oppgitt over hvor mange som betrakter svangerskap som en "sykdom"; ikke gjør ditt, ikke gjør datt.. Herregud, folk er gravide over hele verden og i de ALLER fleste tilfeller går alt kjempefint!! Men det er klart, forskningen har kommet langt- takk og pris- men jeg tror ingen, hverken forskere eller andre ønsker at gravide ska bli en gjeng med sjuklinger. Jeg tror det meste dreier seg om måtehold- dette gjelder også alkohol synes jeg!Jeg har drukket to rusbrus i sommer og nekter å få dårlig samvittighet av det!! Så til deg som kom med spørsmålet i utgangspunktet: du vil alltid finne bedrevitere når det gjelder graviditet og barn, og det er rett og slett til å bli kvalm av.. Jeg ammet kun 1,5 mnd med nummer 1- jeg synes det var ubehagelig og gikk to for melk (psykologisk sammenheng) og du kan tro jeg har fåå mye kommentarer!!Drit og dra!! Gjør hva som er riktig for deg!

Skrevet

Man trenger ikke betrakte svangerskap som en sykdom for å ikke nyte alkohol!

Jeg blir kvalm av de som drikker alkohol, så da er vi like langt...

Skrevet

Men da får du nesten bare bli kvalm av om noen tar ett glass i ny og ne- folk blir helt sikkert kvalm av noe du har gjort som gravid oxo, uten nødvendigvis å si det i samme ordlag som deg.

Det jeg mener å si er at så lenge man bruker sunn fornuft og gjør aøt med måtehold er nesten ingenting livsfarlig, det være seg rødvin, maling, spise stor sjøfisk, spise muggost,spise spekemat, løfte osv osv.. Jeg har valgt å avstå fra endel av disse tingene, men blir ikke kvalm av andre som gjør det forde.

Men uenige har man helt greit lov å være!! :0)

Skrevet

Du vil alltid finne bedrevitere når det gjelder graviditet og barn, og det er rett og slett til å bli kvalm av...

Detter sitat fra deg, og det jeg reagerte på.

La meg være bedreviter da, jeg setter ihvertfall babyen min først. Jeg savner rødvin jeg også, men tar ansvar så lenge jeg deler blodomløp med en liten skatt!

Men vi forblir uenige, det er greit. Jeg er bare forbauset over at så mange av dere her inne synes det er helt ok med et glass vin i svangerskapet.

Skrevet

Etter min mening har du ikke peiling på god vin, nei. (ikke når du klarer påstå at alkoholfrie viner kan måle seg med de med alkohol)

Uansett var ikke det mitt poeng, poenget er at for veldig mange så finnes det INTET alkoholfritt alternativ til en skikkelig god vin -så da faller det argumentet "er det SÅ vanskelig å la være" litt i fisk, siden man savner en smak som kun finnes i viner med alkohol. (det er som kjent endel av alkoholen som lager en spesiell smak på vin, men det visste du kanskje..?)

Nå kan det hende at jeg blander litt her, at det er flere anonyme -så skyt meg, det får dere tåle når dere ikke signerer med nick.

Skrevet

Og jeg er litt forbauset over at du fortsatt gidder å prøve å drive avholdskorstog her inne. Resten av oss er avbalanserte damer som ikke ser ting like svart/hvitt som deg og kommer ikke til å sperre oss inne i en liten boble for oss selv uansett hvor sinna, provosert, kvalm eller hysterisk du blir:)

Skrevet

Du anonym må jo være helt blåst...dette her er jo latterlig!

Du sitter og kaller folk som tar seg ett glass vin på slutten av svangerskapet for alkoholikere....det får være visse grenser!

Har sjøl ikkje drukket noe alkohol holdig under av svangerskapet, men har faktisk fundert på og ta meg ett glass god deilig rødvin for og se om eg får noe til og skje....og det tror eg jammen meg eg skal gjøre!!

Skål jenter!!!

Skrevet

Ikke si resten av oss. Jeg må si meg ganske enig med Anonym jeg. Skjønner ikke at folk ikke kan klare seg uten vin i de ca 40 ukene med en baby i magen. Selv er jeg en stor rødvin og cognac elsker, og gleder meg veldig til et glass!! Men så lenge jeg har en liten gutt i amgen som jeg har ansvar for, kunne det ikke falle meg inn å nyte alkohol. Det er offentlig anbefalt å holde seg helt unna alkohol i norge, og at noen velger å se bort fra dette kun for egen nytelse synes jeg er ganske egoistisk.

Skrevet

Hehe.. anonyme er sååå tøffe i tryne... Jeg tok meg et glass rødvin ca 1 uke før termin (18/8) , og her sitter jeg nå med en velskapt og frisk sønn på tre uker og snart 2 døgn.. han kom 5 timer og 52 min etter termin.

Han spurte etter vin da han kom ut, men nå har vi endelig fått orden på alkoholvanene hans så nå bare koser jeg meg som mor...

Åååå.. slapp av folkens, et glass vin er ikke farlig så tett opp mot termin...

Skrevet

he he he he...er det mye hormoner ut å går damer? Det var da voldsomt så hissige enkelte er...at dette skulle skape en så aggressiv diskusjon. Kan vi ikke bare være enig om at vi er uenige? Noen synes det er helt greit å nyte et glass vin, mens noen synes ikke det. Også håper vi for alles del at vi alle får friske og velskapte barn, uansett hvilket valg vi tar!!

Skrevet

Er også veldig enig me anonym faktisk. Hvorfor ta sjansen på noe man ikke helt vet hvordan virker inn på barnet i magen jeg har holdt meg unna alle de annbefalte varene, som jeg vet om i allefall å kommer til å gjøre det til siste slutt...

Skrevet

Jeg er sikker på at det finnes 1000-vis av ting man ennå ikke er sikre på om har innvirkning på fosteret. Dette er mitt 5.svangerskap,og har foreløpig bare ETT levende barn å vise til. I alle graviditetene,utenom det jeg har mitt friske barn,holdt jeg meg unna røyk/alkohol,og alle de matvarene som det ble anbefalt å IKKE spise. Så ikke kom her å fortell meg at dersom man har ett glass vin i ny og ne er farlig. Men alt med måte!! Har selv bare hatt to sipper med øl,da jeg ikke drikker vin,i dette svangerskapet,og sålangt er alt vel. Det er heller ALDRI en selvfølge at de som er "skole-elever" gjennom svangerskapet får friske barn,så dette hormon-infallet som startet med "anonym" bør vi ta med knusende ro. Hver gjør selv som en vil uansett,og alle har en mening om det,så det er virkelig ingen grunn til å hisse seg opp.

Skrevet

Jeg leste nettopp en ny undersøkelse som har vist at mødre som har drukktet i svangerskapet ( selv små mengder og i slutten av svangerskapet), får barn som drikker mer og som er mer tilbøyelig til å få alkoholproblemer. Som jeg sa i et tidligere innlegg, konsekvensene av alkoholbruk i svangerskapet viser seg kanskje ikke før barnet har blitt større...

Skrevet

tja, ville du ha servert rødvin blandet ut med morsmelk og gitt barnet?

etter min mening er det beste å være avholden mens man er gravid, SÅ vanskelig kan det da ikke være!

Skrevet

Nå tar det vel av her?? Det er altså ikke sånn at man snakker om mengder med drikke her, og det er heller ikke sånn at all alkholen går direkte til fosteret. Hva om du får spist noe marsipan el sjokolade som er tilsatt alkohol etter varme behandling- er det også døden eller? Nei, det kan ikke være SÅ vanskelig, her var det spørsmål om hvor skadelig ett glass vin kan være, og jeg sier igjen: Det tror jeg er minimalt!!!

Skrevet

Da har jeg vært og spurt to forskjellig jordmødre, og svaret var helt klart nei! man skal ikke drikke noen ting når man er gravid. Disse jordmødrene kunne heller ikke skjønne at dette faktisk ble anbefalt i dag. Hun ene kunne fortelle at det ble anbefalt for maaange år siden før man visste bedre. Det som er når man drikker, er at babyen får NØYAKTIG samme promille som mor får, bare at babyen bruker myyye lengre tid enn mor til å kvitte seg med alkoholen.

Skrevet

Selvsagt skal man ikke drikke når man er gravid, det vet vi jo alle. Det er jo ingen som vet hva som er nedre grense for hva som kan være skadelig for fosteret, med tanke på utvikling av føtalt alkoholsyndrom o.l.

MEN! Det er nok verst å drikke i begynnelsen. Og hva er vel den store forskjellen i å drikke 14 dager før termin og det å drikke etter fødselen. Det anbefales jo i dag å heller kunne ta seg et glass rødvin en sjelden gang selv om man ammer, enn å slutte å amme fordi man har så lyst til å begynne å nyte alkohol igjen. Etter fødselen er det jo slik at når alkoholen er ute av blodet, er den også ute av morsmelka. Det er derfor ikke noe problem å ta seg et glass på kvelden, hvis man likevel ikke skal amme før på morgenen. Og må babyen ha mat i mellomtida, kan man på forhånd pumpe seg og gi flaske, og så kan man la melka fra brystet gå i vasken utpå natta/seinkvelden hvis man har spreng..

OK nå sporet jeg nok av litt. Tilbake til alkohol og svangerskap. Fosteret får samme promille som mor, men nyter man ETT glass rødvin over litt lengre tid, vil jo heller ikke mor få særlig promille, og da tviler jeg på at ungen tar direkte skade av det, selv om det absolutt ikke anbefales, da, (for hvilken lege/JM/helsepersonell kan vel tenke seg å offentlig anbefale drikking under et svangerskap? Men det betyr ikke at helsepersonell er like hysterisk privat.)

Selv er jeg sykepleier, og drikker generelt minimalt, kanskje et glass til jul o.l. Men, likevel må jeg innrømme at da vi feiret vår 1 års bryllupsdag sammen med gode venner for et par uker siden, unnet jeg meg faktisk 1/2 glass rødvin til middagen. Får ungen min hjerneskade, tror jeg neppe det er det ene, halve glasset i løpet av 9 mnd som er årsaken. Ikke tror jeg minsten hadde det så ille heller...

Skrevet

He-he. Ikke vanskelig å provosere disse "Anonyme" damene ;o).

Skrevet

Jeg blir nesten helt SJOKKERT over hvordan folk hisser seg opp her inne...Man trenger ikke å angripe hverandre bare noen har et lite spørsmål!

Hjelpe meg altså !

Noen syns at det er positivt og noen syns at det er negativt, men formulér dere på en bedre måte hvis dere mener det negative...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...