maysa Skrevet 8. september 2006 #1 Skrevet 8. september 2006 Tar babyen skade av litt rødvin. har igjen 14 dager til termin.
kristin2 Skrevet 8. september 2006 #2 Skrevet 8. september 2006 Tror nok ikke det er det værste du kan gjøre nå når det er så kort tid igjen. De sier jo at litt alkohol ikke nødvendigvis trenger å være så farlig, men det beste er selvfølgelig å holde seg helt unna En venninne av meg var så sliten på slutten og lei av å vente, hadde da gått to uker på overtid. Hadde vært inne på sykehuset og lå klar for å ta keisersnitt. Etter å ha ventet fra 07 til 14 så ble hun sendt hjem igjen fordi de ikke hadde kapasitet til å ta henne. Den kvelden var hun så lei av å vente at når samboeren ordnet middag så tok hun seg jammen et glass øl til maten. Dagen etter kom lille jenta og hun var velskapt og flott. Men som sagt, alt med måte, og det beste er nok å la alkoholen vente. Ha en fin kveld med eller uten vin
Ei i magen:-) Skrevet 8. september 2006 #3 Skrevet 8. september 2006 Er jo et gammelt kjerringråd det vettu rett før termin:-) Vet om en del som har gjort det helt på slutten (ett glass altsa..) Selv orker jeg ikke tanken på det nå,(har selv 2 uker igjen) men tror nok ikke det det tar skade av det:-)
Gjest Skrevet 8. september 2006 #4 Skrevet 8. september 2006 litt har den nok ingen skade av skal du se ;o)))
Anonym bruker Skrevet 9. september 2006 #6 Skrevet 9. september 2006 Prøvde du? Jeg tenkte på det samme, er ved termin og så lei av å vente. Har prøvd flere kjerringråd uten funksjon. Har ikke rørt en dråpe under graviditeten, men kunne godt tenke meg å slappe av med et lite glass nå.
Anonym bruker Skrevet 9. september 2006 #7 Skrevet 9. september 2006 Jeg drikker ofte (2-3 ganger i uken) et glass rødvin til maten , men har ikke fødet før termin. Bor i Danmark hvor man har et mye mere avslappet forhold til vin enn i norge.
Anonym bruker Skrevet 9. september 2006 #8 Skrevet 9. september 2006 Er dere en gjeng med alkoholikere eller?! Er det så vanskelig å la være å drikke i 9mnd, som det er helt klart anbefalt? Jeg forstår virkelig ikke problemet her. Jeg syns også at det er utrolig godt med vin, men kunne ALDRI funnet på å drukket når jeg er gravid! Det er jo mye annet man kan kose seg med som er bra for babyen (druejuice er en god erstatning).
Gjest Skrevet 9. september 2006 #9 Skrevet 9. september 2006 Trenger ikke være alkoholliker fordi man ønsker ett glass vin vel.... Åssen holdning er det???!!!!! Har selv ikke drukket i mitt svangerskap, men ser ikke hva som er galt med ett glass eller to!!!!!
Anonym bruker Skrevet 9. september 2006 #10 Skrevet 9. september 2006 Et eller annet må jo være feil hvis man ikke klarer å la være å drikke i ni mnd... Smaskeli: selv om DU ikke ser hva som er galt med et glass eller to, er ikke dermed sagt at det ikke kan være skadelig. Har du forsket på dette kanskje? Hvis du har noen som helst faglig begrunnelse for din uttalelse så kan jeg ta din mening til etteretning, men ellers så er vel din personlige mening om saken av liten betydning. Jeg har lest hva fagpersoner og forskning har å si om alkohol og svangerskap, og konklusjonen er helt klart at man skal la være å drikke noe som helst! Visse forskningsrapporter sier t.o.m. at man skal la være å bruker kremer o.l. fordi de inneholder alkohol. En ide er å lese litt på egenhånd om eventuelle konsekvenser av alkoholbruk og om hvor lite man faktisk vet den dag i dag om hvor mye er for mye. Selv om risiokoen sikkert er liten hvis man drikker litt i slutten av svangerskapet, hvorfor risikere noe i det hele tatt? Med mindre man er alkoholiker, så er det vel ikke noe vanskelig å bare la være??
skytte75:) Skrevet 9. september 2006 #11 Skrevet 9. september 2006 He he, jeg kan referere til nettopp ny britisk forskning (Sitert fra siste nr i GRAVID) at en enhet med alkohol er ikke skadelig for barnet. Derimot, til dere med høy blodprosent kan et glass rødvin være bra. Det skal jeg kose meg med i kveld!!!! Etter uker med vond rygg, dårlig pust, en kropp som er est ut, er vel det fortjent to uker før termin????!
Super HAPPY mamma;) Skrevet 9. september 2006 #12 Skrevet 9. september 2006 Gravide blir jo anbefalt å kunne drikke et glass rødvin i ny og ne. Det er bare sunt og det er jo ikke snakk om å drikke seg dritas... Hadde meg et glass i helgen, og har 3 uker igjen til termin. Hun merker ikke noe av det, så kos dere som har lyst:)
Anonym bruker Skrevet 9. september 2006 #13 Skrevet 9. september 2006 Anbefalt??! Av hvem? Og på hvilket grunnlag? Også sier du videre at rødvin er sunt? Alkohol er ikke sunt! Antioksidantene i rødvin er forsåvidt sunne, men det finns antioksidanter i mye annet og da UTEN alkohol. Alkohol er ikke sunt for babyer, det er noe av det dummeste jeg har hørt.
skytte75:) Skrevet 9. september 2006 #14 Skrevet 9. september 2006 Sjekk siste utgave av gravid. Jeg har desverre kastet det, hvis ikke skulle du fått side nr. Jeg tror at babyen koser seg når jeg koser meg. Alt med moderasjon:) Og, jeg koooser meg med et halvt glass rødvin:)
Gjest Skrevet 9. september 2006 #15 Skrevet 9. september 2006 Hehehe, forsiktig nå, Sebbie, ellers får frk annonym slag av å irritere seg over deg..
Anonym bruker Skrevet 9. september 2006 #16 Skrevet 9. september 2006 Jeg har siste nummer av gravid, og har nettopp lest denne forskningen som dere så ivrig refererer til. Jeg forstår at dere da ikke akkurat har studert forskningsmetoder, for det er tydelig at dere misforstår det som står her (eller ikke vil forstå). Det er noen britiske forskere som mener at de ikke funnet noen bevis for skader hos barn pga. lavt alkoholkonsum. At det ikke er funnet noen bevis, betyr ikke at det at det ikke finns babyer som har tatt skade av det likevel (og det betyr i hvertfall ikke at det er sunt!). Det er ikke alltid man kan se skader som oppstår pga alkoholbruk, fordi det ofte er av en atferdsmessig karakter. I tillegg så vil ikke skadene kunne vise seg før mange år senere, og da ofte i form av lærevansker. Det er ikke alltid det går an og med sikkerhet å si at disse skadene er oppstått pga. mors alkoholbruk, så derfor kan det sies at nei, sikker bevis er ikke funnet. I tillegg er det ikke etisk å forske på mors alkoholbruk og barnets evt. skader ved å bruke eksperimentelle metoder, fordi man ikke kan ha et studie der tilfeldig utvalgte kvinner blir enten tvunget til å drikke eller til å la være. Derfor blir det vanskelig å "bevise" skader av alkoholbruk. Hvis dere da leser hele innlegget i gravid, vil dere se at det står "sosial-og helsedirektoratet anbefaler imidlertid fortsatt totalavhold for gravide, og henviser til forskning som viser at alkohol kan skade fosteret i alle faser av svangerskapet, og at det ikke er en nedre sikker grense for inntak". Hvorfor velger dere å overse denne delen av innlegget? Fordi dere er så begeistret for å ha funnet en unnskyldning til å drikke at dere nødvendigis overser all annen informasjon? Bare fordi det ikke er funnet bevis i en studie, så finns det mange studier som indikerer at selv små mengder kan være skadelig. Så jeg spør igjen, hvorfor risikere noe som helst? Er det SÅ vanskelig å la være?
skytte75:) Skrevet 9. september 2006 #17 Skrevet 9. september 2006 Hei anonym:) Jeg må si du er ganske frekk. Jeg kan fortelle deg et jeg har ikke bare høyskole utdanning men en master i tillegg. Dermed er jeg mye borti forskning, kritikk av studier og forskningsmedtoder. Man har ingen infomasjon til å dømme artikkelen i Gravid hverken den ene eller andre veien. Hva norske helsemyndigheter gjør, er helt irrelevant i denne saken, da Norge ikke akkurat er fremst når det gjelder medisin. (Selv oim mange nordmenn ønsker å tro dette.) Forskning i Norge er jo en vits, de har jo de lærde på Riksen bevist... Vi har ulike synspunkt, men å rakke ned på andre av den grunn, må jeg si er ganske uproft. Nå ønsker jeg ikke å dra dette lenger, eller å synke på ditt nivå. Jeg respekterer ditt synspunkt, så prøv å respekter mitt.
Anonym bruker Skrevet 9. september 2006 #18 Skrevet 9. september 2006 Det er nettopp det som var poenget, at det er for lite informasjon i inllegget i gravid til at man kan beømmer hverken den ene eller andre veien. Derfor lurer jeg på hvorfor du har valgt dette som støtte for dine argumenter om at alkohol er ufarlig? Hva norske helsemyndigheter gjør, er selvfølgelig ikke irrelevant i denne saken, nettopp fordi helsedirektoratet viser til forskning som indikerer at alkohol kan være skadelig selv i små mengder. I innlegget er det for lite informasjon til å bedømme denne forskningen også, er enig i det, men når forskningen er så usikker som den da fremstår som, HVORFOR RISIKERE NOE SOM HELST?
Anonym bruker Skrevet 9. september 2006 #19 Skrevet 9. september 2006 MEN...hva OM det kan være skadelig?? Er det verdt det?Dessuten finnes det mange alkoholfri viner...som er kjempegode!!Og øl...så hva er vitsen når man ikke kan drikke seg brisen en gang?Det finnes alkoholfri...Og si at det ikke er skadelig er helt feil...det kan ikke dere vite.Da kan man jo røyke et par røyk i uken oxo da! Og du som skryter av høy utdanning: Det er bevist at det er dere som drikker mest under svangerskapet. For dere tror dere vet best! Om man tok seg et glass i et bryllup f.eks...ok,greit nok...men 2-3 glass i uken????
vims-74 Skrevet 10. september 2006 #20 Skrevet 10. september 2006 Altså, ikke for å blande meg inn i hva som er rett og galt i forhold til alkohol eller ikke alkohol, men jeg klarer ikke dy meg: Hvis du virkelig mener at det finnes kjempemange gode rødviner uten alkohol, så har du virkelig ikke peiling på god vin! Da anbefaler jeg deg å spare de kronene du normalt sett bruker på "god rødvin" og kjøpe en flaske solbærsirup istedet, bland en passe blanding og avkjøl til rundt 20 grader. Smaker det samme som disse "gode alkoholfrie rødvinene" Jeg er derimot enig med deg at det finnes mange gode alkoholfrie ølsorter, så der er det ikke store forskjellen -men siden det fortsatt (desverre) er så stor forskjell på alkholfri vin og vin med alkohol, så kan jeg godt forstå at fristelsen for å ta seg et glass god rødvin kan bli for stor, fordi det ikke finnes noe alternativ Hilsen meg som gleder seg ENORMT til å kunne nyte gode rødviner igjen!
Anonym bruker Skrevet 10. september 2006 #21 Skrevet 10. september 2006 Det er INGEN som anbefaler gravide å ta seg et glass vin!!!!!!!!!!! Unnskyld meg, jeg pleier ikke å være frekk. Men hva tenker dere med? Hadde dere gitt en liten nyfødt baby en vinskvett? Det er faktisk det samme, dere deler blodomløp. Blir så irritert på uvitenhet.... Nei, det gjør sikkert ingenting. Jeg har så lyst på et glass vin, og det er jo snart termin. Jaja.
Anonym bruker Skrevet 10. september 2006 #22 Skrevet 10. september 2006 Neivel...så jeg har ikke peiling på go vin?? Så bra at du har det da vims-74!! Skal være enig i at de beste er med alkohol og utvalget er større. Men visst har heg funnet en rødvin som er ganske så go,UTEN alkohol... Så du får leve i troen din,at det ikke finnes.Men til din opplysning,så drikker jeg til vanlig mye vin,og har litt peiling...
Super HAPPY mamma;) Skrevet 10. september 2006 #23 Skrevet 10. september 2006 Ser ikke de har problemer med babyene i Frankrike!! Alt er jo med måte, men når en er såpass langt på vei, er det så minimalt som kommer til babyen, at det har ingen ting å si. Spør jordmoren din neste gang! Hun vil nok og si at det gjør ingenting med et glass av og til...... De sier ofte det beste er helt avhold, men det er fordi noen ikke vet hvor grensen går..... Tar du ikke en paracet heller om du får kraftig feber? Som sagt, alt er med måte...
Anonym bruker Skrevet 10. september 2006 #24 Skrevet 10. september 2006 Hva mener du med at når en er så langt på vei, så er det minimalt som kommer til babyen? Har ingenting å si hvor langt en er på vei.
Silje_33 Skrevet 10. september 2006 #25 Skrevet 10. september 2006 He-he! Jeg tror jammen jeg skal ta meg et glass vin ikveld jeg. Og koooose meg med ;o)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå