Gå til innhold

toxoplasmose smittet i svangerskapet ?

Anbefalte innlegg

Huff, nå er jeg skikkelig stressa. Kom hjem fra syden for tre uker siden og ble skikkelig forkjøla. Forkjølelsen trakk seg nedover og jeg fikk lungebetennelse. Av den grunn ble jeg testet tidligere denne uken for toxoplasmose. Er i uke 23 og er jo selvsagt veldig redd for å ha blitt smittet der nede. Har vært veldig forsiktig med hva jeg har spist, men det er klart at et salatblad her og der har det jo blitt.

Nå skal det sies at både min mann og datter har også blitt forkjøla i ettertid, så det kan vel se ut som jeg har smittet de, så jeg satser jo på at det er temeratur forskjellen som har gjort meg forkjøla. Men ekkelt å gå å vente på sånne svar.

Finner veldig lite om behandling på nettet, og eventuelle prognoser. Noen som har erfaring på område ?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6249541-toxoplasmose-smittet-i-svangerskapet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

jeg veit litt om dette.. kan prøve å hjelpe! det skal veldig mye til for å bli smittet iallefall her i norge. ca 10% av kattene her har toxoplasmose antistoffer i seg har jeg lest et sted.. noe høyere feks i syden.. dersom feks salaten du spiste var godt skylt skal det veldig mye til! det som er dumt er at du merker ikke smitten noe særlig..feber kan man jo ha innimellom.. smitte er farligst de første ukene i svangerskapet, og minst farlig på slutten. kroppen er også innrettet slik at det er vanskligere å smitte barnet i begynnelsen, og motsatt så det går i de fleste tilfeller greit! dersom du er smittet får du oppfølging med blodprøver og behandling, så smitte betyr ikke fare for barnet i de fleste tilfeller lenger.. :) det burde ikke ta så lang tid før du får svar på blodprøven, og da er helt sikkert alt i orden! :)

*nerden*

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...