Gå til innhold

Sove på ryggen, skadelig?

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg er i uke 22 og har fått det for meg at det ikke er så bra å ligge på ryggen om natten. Tror jeg hørte dette sist gang jeg var gravid, men tar jeg feil? Noe med at babyen får for liten plass....Var det kanskje senere i svangerskapet at det ikke er bra?

Er veldig glad i å sove på ryggen, så håper jeg tar feil.

Noen som vet?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6248175-sove-p%C3%A5-ryggen-skadelig/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg må nok skuffe deg,det er ikke bra å sove på ryggen fra 6.mnd. Det er da fortrinnsvis forbundet fare med det å ligge flatt på ryggen, med tanke på trykk fra morkake etc. (plassmangel).

Jeg ligger på ryggen og sover, men har en god del puter bak ryggen. Da skal det ikke være noe problem:)

Både lege og JM sa at dette er en myte og at du kan ligge på rygg og mage så lenge du klarer. Etterhvert vil du muligens få pustebesvær ved å sove på ryggen og ubehag ved å sove på magen, men det er IKKE farlig for ungen.

(jeg har ikke kunnet sove på magen siden jeg ble gravid. Først pga puppene så pga magen, den siste uken har jeg 'våknet' på natten av at jeg har hatt pusteproblemer når jeg sover på ryggen)

Annonse

Ja jeg håper da virkelig at man kan sove på ryggen... for jeg kan ikke sove på magen, og prøver jeg å sove på siden blir jeg kjempekvalm og det føles ubehaglig i magen selv om jeg prøver å bygge opp under den.

Uff de nettene, de er plagsomme synes nå jeg:(

Dette fant jeg her på BiM:

Mors uke 30 og fosterets uke 28: Nå er du jammen flott!

Av Jordmor Siri von Krogh

Babyen er nå 36 centimeter lang og veier 1100 gram. Du vil kanskje merke ubehag dersom du blir liggende flatt på ryggen. Dette heter venacava syndromet. Det er rett og slett at livmoren nå begynner å bli så stor at den kan klemme av for hovedpulsårens tilbakeføring av blod slik at du blir svimmel og faktisk kan besvime. Legg deg derfor med en liten pute under den ene siden, slik at du får en liten tipp.

Klem

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...