Gå til innhold

Hjelp, skal på selskap i kveld og får servert røket laks! Kan jeg spise?

Anbefalte innlegg

Hei! Skal på familie selskap til svigers i kveld og får servert røket laks i en slags forrett. Det har ligget i fryseren et halvt år, og ble tatt opp i dag. Kan jeg spise den? Er vel trygt med henhold til Toxoplasmose i og med at den har vært frøset, men hva med denne Listeria bakterien? Kan jeg spise? Noen som vet?

Fortsetter under...

Spis det du vil........Ta det bare litt med ro, ikke overdriv......

I mitt første svangerskap så blåste jeg i boken og spiste akuratt det jeg hadde lyst på, men med måte.......

Kos deg du. Det skal ikke være farlig.......

Ha en fin kveld :o)

Har selv akkurat mumsa i meg fem brødskiver med pappas røykalaks på. Nammenam altså! Laksen har vært frossen, men hadde spist om den ikke hadde vært det og. Tror det er litt sånn overhysteri på hva man kan og ikke kan spise jeg. Alt med måte tror jeg.

Så kos deg med laksen du, nesten verre for ungen om man skal bekymre seg for alt mulig hele tiden! :)

Du kan med trygghet spise røke laks :)

Jeg var selv i begravelse for 2 uker siden og spiste mange smørbrød med masse røke laks på :) nam :) og alt står vel til med henne ;)

Så lenge man ikke overdriver og spiser 1 kilo så går det greit! :) hehe

Det er helst spekemat som lammekjøtt og slikt du ikke skal spise. :)

Så du kan være helt trygg og spise røke laks ;)

Jeg har også en hel halvdel med røkelaks i kjøleskapet som jeg spiser på brødskiver! så ikke bekymre deg du ;)

Annonse

Heisann. Sikkert litt sent å svare deg, men prøver likevel. Ser at flere sier de har spist røkelaks og at det gikk helt fint. Faren med røkelaks er at det kan finnes en bakterie som heter Listeria monocytogenes. Denne gir en sykdom som heter listeriose, og er ikke farlig for "vanlige" folk. Derimot er den farlig for folk med nedsatt immunforsvar og for gravide. Smitte av bakterien kan forårsake abort eller dødfødsel. Selv om maten blir sjekket hos produsent og bittelitt av Mattilsynet, er jo det bare stikkprøver. Det finnes en god del L.monocytogenes i fiskeindustrien og en kan derfor ikke være sikker på at den ikke finnes i produktene som kommer ut til forbruker. Den bakterien trives forresten veldig godt i kjøleskap-temperatur og dør IKKE av frysing. Kun varmebehandling dreper bakterien. Gravide kan overføre sykdommen til sine fostre uten selv å bli angrepet.

Denne bakterien finnes oftest i rå kylling, kjøtt, kjøttdeig, rå fisk, røkt og gravet fisk, reker, grønnsaker, upasteurisert ost og varmebehandlet pålegg (kontaminering skjer da etter varmebehandlingen, ved oppskjæring, pakking osv).

Dette er ikke ment som noe skremselspropaganda, bare saklig info. Er vel ingen som spiser rå kylling eller rått kjøtt, men gravet og røkt fisk gjør en jo ikke noe med før den spises...

Hilsen mikrobiolog som venter med røkelaks til etterpå : )

Finnes ikke noe 100% svar på det. Mye av bakteriene kommer på maten iløpet av produksjonslinjen. Generelt er jo produkter som er varmebehandlet (f.eks.) reker trygt å spise. Men, jeg forsøker å unngå å spise kjøttpålegg helt på slutten av holdbarhetsdatoen f.eks. Samme kan en vel overføre til reker.

spiser laks som det koster etter jeg:) lege og jordmor sier at det ikke gjør noen ting, alt med måte bare.

Taket på huset kan ramle sammen, jeg kan bli truffet av lynet, krasje med bilen, få hjerneblødning.. mye som kan skje. tror ikke sjansene for å bli smittet av å spise røkelaks er noe større enn noen av disse:)

Både JM, lege og ALLE ark jeg har lest sier at røkelaks, gravlaks og sushi er trygt så lenge du vet den er fersk. Listeria oppstår ikke i disse med mindre de har vært lagret (åpne i kjøleskapet). Rått kjøtt er derimot noe annet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...