Gå til innhold

Seteleie, alle kvinners drøm eller lyver legen....

Anbefalte innlegg

Hei,

har fått bekreftet seteleie. Er i uke 38 og førstegangsfødende. Alt ligger til rette for "vanlig" seteleie fødsel, dvs. bekken stort nok og baby foreløpig liten nok... Var veldig usikker til å begynne med hva jeg ønsket av forløsnings metode og alt hellet mot keisersnit. Men var til konsultasjon hos spesialist (Ahus) i dag og der var liksom ikke keisersnitt noen opsjon.Hadde lest litt om setefødsel på forhånd (ikke akkurat positivt) og hadde en helt annen oppfatning enn den informasjonen jeg fikk presentert av legen. Da jeg kom ut av sykehuset var det første jeg tenkte at legen må ha fortalt skrøner, det kan jo ikke være sååå positivt? Men leger kan vel ikke lyve kan de? Selv om den gravide de snakker med er skrekkslagen ved tanken på setefødsel? I alle fall for å gjøre en lang historie kort så sa legen at setefødsel var overhode ikke noe å bekymre seg for, det var faktisk mye enklere å føde på den måten enn med hode først. Mindre fare for å revne...Dessuten var det mye sikrere siden det var så mange flere til stede en bare jordmor... Pluss at man fikk bedøvelse uansett, babyen slapp sugekopp og tang osv. Det var liksom ikke måte på hvor bra det var og at hvis alle gravide kunne velge så ville de valgt seteleie... Kan det her stemme? hadde forberedt meg på å kreve keisersnitt, men ble veldig usikker etter samtalen (som hadde litt haleluja stemning over seg). Har noen erfaring med setefødsel på tradisjonelt vis og er det så greit som legen min vil ha det til?

Hilsen skrekkslagen og usikker gravid!

Fortsetter under...

Hei Anita.

Jeg har ikke født i sete, men har lest MYE om dette da barnet som jeg fikk for noen måneder siden lå i sete.

Det stemmer at det er mange til stede ved en setefødsel. Dette skal gjøre det hele sikrere, men de er jo ikke der fordi de skal være snille eller noe slikt- de er jo der fordi setefødsel regnes for en risikofødsel.

Ut fra det jeg har lest om dette (og i samtaler med jordmor og gynekolog) så er følgende et faktum når det gjelder setefødlser:

* Fødselen tar lengre tid (fordi rompa ikke baner vei like effektivt som et hode).

* Når kroppen er kommet ut, så haster det med å få ut hodet. Derfor blir den fødende oftere klippet nedentil enn ved en "vanlig" fødsel.

* Nettopp fordi det haster noe med å få ut babyen, så blir det oftere brukt tang.

Likevel:

Har lest om kvinner som har hatt fine opplevelser med setefødsel.

Jeg valgte imidlertid KS pga det som jeg har nevnt her oppe + at jeg hadde lang vei til sykehuset. Ville ikke risikere setefødsel i ambulansen på vei til sykehuset.

Det er så vanskelig å skulle velge! Jenta mi lå i seteleie, og hvis du vil lese fødselshistorien min, er den her: http://www.dinbaby.com/forum/thread/5612666

Setefødsler settes ikke i gang, ble jeg fortalt. Altså kan barnet bli stort osv.. Er du førstegangs?

Det positive er at hvis du har møtt en gynekolog som er erfaren og som VIL, tror jeg du kan føle deg trygg. Han gynekologen som undersøkte meg ville ikke, det regnes som en slags "manndomsprøve".

Hei og takk for svar. Har funnet samme informasjon som deg og ble derfor veldig usikker. Forstår ikke at legen kunne legge frem det hele så positivt. Er ganske så irritert over at han ikke kunne være såpass ærlig og objektiv....Er som nevnt førstegangsfødende og vil kun gjøre det som er best for babyen.

Anita

Jeg ble også forsøkt "overtalt" til setefødsel. Legen jeg snakket med den første gangen, bagatelliserte de fleste problemstillingene som jeg kom med i forbindelse med en evt setefødsel. Snakket også med en turnuslege på avd den samme gangen, og hun prøvde nærmest å skremme meg bort fra KS. Den legen som jeg til slutt hadde samtale med, var mye mer nyansert, og presenterte fordeler og ulemper med begge forløsningsmetodene på en objektiv og saklig måte. Heldigvis.

Jeg tror at de vil at flest mulig som kan det skal føde i sete. Da får de øve seg, slik at de får enda bedre kompetanse på området. Dessuten er det nok slik at KS totalt sett koster helse-Norge noen kroner ekstra, og derfor ønsker de å styre flest mulig bort i fra dette.

Jeg synes det var kjempevanskelig å velge mellom setefødsel og KS. Da jeg til slutt klarte å bestemme meg, og ba om KS, var det en lettelse. Godt å ha tatt en avgjørelse, og dermed vite hva en hadde å forholde seg til. Og ikke minst; det var veldig kjekt å ha en eksakt dato for "levering" av babyen :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...