Gå til innhold

Kirsty, eller andre med peiling på metmorfin(?)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei:)

Hva er det egentlig, og hvordan/hvorfor får man det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Metformin :)

Det er et antidiabetesmiddel, egentlig.

Limer inn fra felleskatalogen.no..

Indikasjoner: Behandling av diabetes mellitus type-2 hos voksne, spesielt hos overvektige pasienter, når kostregulering og fysisk aktivitet alene ikke gir tilfredsstillende glykemisk kontroll. Metformin kan brukes som monoterapi eller i kombinasjon med andre orale antidiabetika eller med insulin. En reduksjon av diabeteskomplikasjoner har vist seg hos overvektige pasienter med type-2 diabetes som behandles med metformin som førstehåndspreparat etter å ha mislykkes ved kun diettbehandling.

Virkningsmekanisme: Har blodsukkerregulerende effekt. Reduserer leverproduksjon av glukose ved å hemme glukoneogenesen og glykogenolysen, øker følsomheten for insulin, bedrer perifert glukoseopptak og utnyttelse av glukose i muskulaturen, nedsetter absorpsjon av glukose fra tarmen. Kan hos overvektige diabetespasienter ha en svak og som regel forbigående vektreduserende effekt. Reduserer totalkolesterol og triglyseridnivåene.

Jeg tror det brukes med god effekt av enkelte som har pcos. Da det hjelper i vektregulering, og bedrer insulinfølsomheten.

Middelet er reseptbelagt.

Skrevet

Tusen takk...mmm..hva er egentlig pcos?

Skrevet

polycystiske eggestokker .... Jeg tar metformin. Tror ikke jeg tar det for å reg vekta... er 52 kg. Men det er en sammenheng mellom PCOS og diabetes type2. Så derfor er det gunstig for oss med polycystiske eggstokker å ta metformin... vet ikke helt hvordan det funker. Jeg har en polycystisk eggstokk. Ska ta metformin i 5 uker å så begynne på pergotime. Det stimmulerer til eggløsning...

Ane

Skrevet

Skal løpe inn å titte nå jeg, tusen takk!!!

Skrevet

Jeg fikk høre på apoteket at matformin ikke er reg i norge for den bruken jeg bruker det til..

Ane

Skrevet

mulig det, men hvis legen ahr gitt deg det, stol heller på legen enn på apotker..

Skrevet

Selvfølgelig!! Hun sa jo ikke at jeg ikke skulle bruke den.... men det står i felleskatalogen at gravide ikke ska bruke den,..... men det gjelder diabetesfolk... fordi den regulerer visst blodsukkeret dårliggere enn sprøyter ... eller noe sånt!!!!!

Ane

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...