Gå til innhold

Sopp/trøske

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har fått sopp på brystene og etter en uke med youghurt uten noe særlig virkning begynte jeg på Mycostatin krem. Det står i pakningsvedlegget at det ikke går over i morsmelken, og jeg tenkte derfor at det ikke var nødvendig å tørke av brystene før amming. Men så ser jeg mange skriver her at det må man! Stemmer dette? Hvilken påvirkning kan dette evt ha hatt på barnet, har brukt dette en uke nå. Synes barnet har blitt mer grinete de siste dagene, kan dette ha sammenheng? Legen ga meg ikke noen resept på mikstur til barnet da jeg sa at det ikke hadde noen symptoner på sopp. Men burde ikke barnet bli behandlet også?? Håper på rasket svar fra noen som har peil!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Begge må behandles da sopp meget smittsomt. Det behøver ikke å synes, men smitten vil være der så du må få mycostatin mikstur til baby. hvis du ikke er så kan du bruke denne på brystene dine og. Mycostatin krem skal vaskes av pga stoffer i den som babyen ikke bør ha i munnen sin, derfor anbefales det fra relis.no at man skriver ut salven istedetfor da den ikke inneholder noe farlige stoffer for babyen.

Så du må få ny respt for mikstuar i allefall. les ellers på trådene her om hygiene ved sopp.

god bedring

Skrevet

Jeg må innrømme jeg er forvirret! Min gutt hadde trøske i evigheter (jeg hadde ingen symptomer). Jeg behandlet i over 8 uker med mycostatin (+farris+koking av ting og tang og utskift av ammeinnlegg osv osv). På 3 mnds kontrollen spurte jeg hva jeg skulle gjøre. Barnelegen sa jeg bare skulle slutte på mycostatin fordi munnen (og andre slimhinner) trenger en viss tid/mengde (det måtte bygge seg opp en viss mengde belegg i munnen) for å utvikle immunitet mot candida albicans som jo trøske er. I tillegg sa han at soppsporene er i hele systemet vårt, men det kommer an på kroppens forsvar om en blir smittet angrepet eller ei. I hvertfall, det som skjedde var at soppen forsvant av seg selv etter ca 2 uker! Jeg ville spurt helsesøster eller barne legen om dette (ikke fastlegen din. Det var min fastlege som sa jeg måtte behandle). Hvis teorien til barnelegen stemmer så skulle jo trøsken i munnen på barnet ditt forsvinne av seg selv. Dersom en behandler barnet vil en jo da bare dra ut varigheten av sopp angrepet...tror jeg ville snakt med barnelegen hvertfall siden dette er et veldig vanlig problem. I mitt tilfelle behandlet jeg også brystene selvom jeg ikke hadde symptomer. Jeg sluttet min egen behandling samtidig med guttens. Jeg ble jo ikke smittet, noe som tyder på at "teorien" stemmer også her. Soppsporene ble overført til brystene men min kropp har forsvaret i orden (jeg har også vanskelig for å få sopp i underlivet...bare en gang har jeg hatt det etter en heavy duty antibiotika kur) og jeg fikk ikke sopp i brystene.

Ikke vet jeg men syntes det var bortkasta med hele mycostatinen. Jeg skal forresten spørre om dette når jeg skal på 5 mnds kontrollen i tilfelle jeg skulle få sopp i brystene en gang. Irriterende og vanskelig det der!

Uansett, lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...