Gå til innhold

må hodet feste seg?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg VET ikke, men har hørt at hodet ofte ikke fester seg hos fleregangsfødende.

Skrevet

Hos mange så fester det seg ikke før man har rier eller vannet har gått.

Skrevet

Nei, det må det ikke. Men hvis vannet går og hodet har festet seg, er det ingen bekymringer og du kan trygt gå rundt og selv dra til sykehuset. Hvis vannet går uten at hodet har festet seg, skal du ikke gå, men kun sitte stille til du har snakket med føden om hva som skjer videre. Dette er for å unngå at navlestrengen skal surre seg rundt halsen på babyen....

Skrevet

Det vel for at navlestrengen ikke skal komme i klem mellom babyens hodet og bekkenet. Slik at den blir avklemt.

Skrevet

Hodet trenger ikke å feste seg. Venter nå mitt 3 barn om ca 8 dager å hodet har ikke festet seg. Da jeg fikk mitt 2 barn for 5 år siden var heller ikke hodet festet seg, men den gang som nå fikk jeg beskjed om at det ikke gjorde noe at jeg gikk selv om hodet ikke var festet å at vannet var gått...

Skrevet

Hvis du er førstegangs, bør hodet feste seg. Hodet på babyen min ligger høyt, over bekkeninngangen, og er fortsatt ikke festet. En ting er at jeg da må legge meg ned og ringe til føden med en gang hvis vannet går pga. fare for navlesnorframfall og manglende oksygen til fosteret. En annen ting er at jordmor lurer på hvorfor ungen ikke synker ned i bekkenet. Ligger morkaka i veien? Er bekkenet mitt stort så han bare ikke gidder? Eller er bekkenet mitt trangt og babyen for stor til å komme ut? Babyen min ligger også i et litt rart leie, så jeg skal til ekstra UL på mandag for å sjekke disse tingene.

Hvis babyen din har sunket ned i bekkenet, er det færre usikkerhetsmomenter om hodet ikke er festet. Bare husk å legge deg ned om vannet går.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...