Nesly Skrevet 8. september 2006 #1 Skrevet 8. september 2006 Dere som er gravide i 2.trimester og driver med hest, trener dere hest enda? Og hvor langt på vei er dere.. Jeg er 22 uker på vei, tør nå ikke å ri lengre.. Kjører litt innimellom, men tar det helst rolig.. skritt med trykkvogn og rolig tempo (trener traver). Noen som vet om det kan skade babyen med mye risting/kjøring med vogn på ujevnt underlag? Er blitt litt mer pysete nå som jeg kjenner såpass mye liv, merker jeg..
kristin2 Skrevet 8. september 2006 #2 Skrevet 8. september 2006 Heisan! Ikke at jeg vet så veldig mye om dette. Men her forleden var det en gjeng fra jobben som skulle ut å ri (en av mine kollegaer er aktiv og tilbydte seg å gi en liten opplæring til de som ville). Jeg fikk streng beskjed om at jeg ikke fikk være med (er i uke 18) da de sa at ridning kunne gjøre til at det løsnet?! Å ri var hvertfall ikke positivt da det virkelig kunne gå ille ifølge mine kollegaer.
Lykkelig! :) Skrevet 8. september 2006 #3 Skrevet 8. september 2006 Hei. Jeg driver ikke med hest selv, men har en venninne som gjør det. Hun red fram til 5 mnd. Hun sa at det ikke var farlig å ri. Hun sluttet den dagen hun fallt av hesten. Sier ikke dette for å gjøre deg enda mer pysete. Ang kjøring med vogn vet jeg ikke hvor skadelig det er. Skulle tro det var greit så lenge det ikke er ubehagelig for deg. Det at du er blitt litt pysete er nok en fin ting, da gjør du nok det du føler er riktig for deg og barnet. Lykke til!
LizzyG Skrevet 8. september 2006 #4 Skrevet 8. september 2006 Ingen ting kan løsne når man rir, med midre det er noe spesielt med deg eller babyen. Er mange av de som driver med ridning internasjonalt som rir helt til det er ca 3 uker igjen til fødselen. Er ikke farlig for babyen at det rister litt når du kjører heller. Bare kos deg med hestene så lenge du får det til.
goytil Skrevet 8. september 2006 #5 Skrevet 8. september 2006 jeg er i uke 25 nå og har sluttet og ri for en stund siden.. synes ikke noe om at det skvulper rundt inni der, det kjennes ut som om ungen hopper og skvulper rundt i takt med hesten... he he.. det er uansett ikke såååå viktig for meg og ri at jeg ikke kan slutte til ungen er ute og jeg kan ta det opp igjen.. har planer om og kjøre inn den ene hesten min i løpet av høsten da.. og sist jeg var gravid kjørte jeg også litt.. men var forsiktig med ridningen... har en vennine som er i uke 28 -29 eller så.. og hun rir enda.. så lenge man synes det er behagelig eller man synes det er verdt risken så kan man vel fortsette til 8 mnd omtrent.. har hørt om de som har ridd frem til fødsel omtrent.. så det er nok en individuell greie.. jeg synes det er veldig viktig og tenke på at det faktisk er et levende dyr man har med og gjøre, ingen hest er 100% sikker ville jeg si.. angående kjøring vs. ridning så er det jo kortere ned fra vogna enn hesteryggen skulle man tro.. alt har jo sine risker.. så egentlig burde vi ikke kjøre bil heller.. he he....
kristin2 Skrevet 8. september 2006 #6 Skrevet 8. september 2006 Hmmm...det skal jeg jammen fortelle mine kollegaer, hehe.... Jeg som ble hjemme fordi det hørtes jo alt for farlig ut for meg. Skal innrømme at jeg syntes det med å løsne hørtes litt merkelig ut ja.
kaizer Skrevet 8. september 2006 #7 Skrevet 8. september 2006 Du må jo alltid ta høyde for at du kan ramle av hesten...det er jo på en måte en liten risiko i det, jeg kjører mye alpint og tenkte ikke på at dette var farlig før jeg så for meg selv i bakken med stor mage og megatrynings... det kjentes ikke bra ut når jeg tenkte på det. Tror nok jeg venter med det til jeg er ferdig med rugingen. Også er det det med bekkenløsning...
findus Skrevet 8. september 2006 #8 Skrevet 8. september 2006 Tror ikke sjølve ristinga og hompinga på en ridetur er noe farlig - men man kan aldri være sikker på at man har 100%kontroll over en hest, og et fall kan jo være skikkelig farlig. Det blir en risiko du må vurdere, men jeg tror at hvis jeg skulle ridd mens jeg er gravid, skulle det vært en VELDIG rolig hest - så rolig og lat at det egentlig blir mest kjedelig... Og selv da ville jeg vært skeptisk. (nå er det en god stund siden jeg holdt på med hest, så det blir nok ikke aktuelt uansett)
Gjest Skrevet 8. september 2006 #9 Skrevet 8. september 2006 Jeg spurte gynekologen min om det er farlig aa ri. Hun sa det eneste som er farlig, er hvis du faller av hesten og skader deg. Hun sa ogsaa at for de fleste saa er det en naturlig grense - akkurat som med jogging - hvor det rett og slett blir ubehagelig med bevegelsene. Saa jeg rir i vei jeg men passer paa aa ikke komme i situasjoner hvor hesten kan bli stresset.
Regnbuens barn™ . Skrevet 8. september 2006 #10 Skrevet 8. september 2006 Det er ikke farlig å ri- men som nevnt over her, å falle av. Så hvis du føler deg trygg og kan ta rolige turer så hvorfor ikke? Jeg har satt bort hesten min dette sv skapet, fordi jeg har en stor spranghest på 175mkh, og som i tillegg er ung og skal gå konkurranser. Tar rett og slett ikke sjansen, Men jeg red i mitt forrige sv skap, red på sprangstevner helt frem til 4/5mnd, men da hadde jeg en mindre og roligere hest.
*betty* Skrevet 8. september 2006 #11 Skrevet 8. september 2006 Jeg sluttet å ri helt i begynnelsen av sv.skapet fordi jeg var så utrolig dårlig. Jeg begynte å ri litt igjen i 3.og 4.mnd, men det begynte å bli litt ubehagelig. Merket at jeg hadde lagt på meg gitt,og at det var noe som føltes annerledes.. Det er ikke farlig å ri hvis kroppen er vant til det. Så lenge man ikke faller av da vel og merke... det er jo alltid en risiko. Nå har jeg satt han bort på fôr i 1 år, og får begynne på igjen senere.
Snupidupi Skrevet 8. september 2006 #12 Skrevet 8. september 2006 Vesst du ikke rir jevnlig når du bi gravid bør du ikke bynn å ri heller har æ hørt... man skal kun ri hæsta man kjenn og veit korsn de reager på ting etc.
Vibbemor Skrevet 8. september 2006 #13 Skrevet 8. september 2006 Om du ikke er vandt med å ri og de bevegelsene, da skal du heller ikke starte mens du er gravid. Men er du vandt med det og ikke kjenner noe ubehag, så kan du trygt ri -var det legen fortalte meg da jeg var gravid sist. Selv er jeg i min 24 uke og rir det jeg har tid til, driver på som jeg altid har gjort, og skal fortsette til det ikke går mer. Men jeg kjenner det er på tide å tenke på å ta det litt rolig. Men så lenge jeg kommer opp, skal jeg fortsette. Sist holdt jeg på til jeg var 7 mnd på vei, da satte jeg hesten min ut på for ett års tid. Så bare kos deg med hestene så lenge du orker :-)
verja Skrevet 9. september 2006 #14 Skrevet 9. september 2006 Hei! Er i uke 19 nå og rir like aktivt som før. Driver med sprangridning og har to stevnehelger igjen før sesongen er over her. Synes dette går greit. Foruten min egen rir bare hester jeg kjenner og som jeg vet er greie å håndtere. Grensen for ri/ikke ri må man sette selv. Man kjenner selv når det ikke er bra, smerter eller annet ubehag, ev. følelsen av at dette ikker er riktig lengre, bør være det som stopper. Virker nok som det er de rundt som synes det er mest skremmende. Selv synes jeg det er litt synd, men samtidig ok å stoppe konkurrering nå. Fortsetter å hoppe lett, samt ri dressur så lenge det føles greit. Men ikke noen store hindre eller annet som kan føre til større fare for fall. Har fått foravtale og setter hesten bort fra juletider, 6-7 uker før fødselen. Regner med å ri lett frem til da om alt er ok. Du vil nok ikke skade barnet så lenge du ikke føler noe ubehag, det ligger godt beskyttet der inne. Lykke til videre i svangerskapet ditt:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå