Gå til innhold

Medfødte egenskaper og personlighet

Anbefalte innlegg

Leste nettopp her en artikkel (var vel på BIM) at veldig mye av personligheten er medfødt. Hvordan den "utarter" seg har vel mye å si på miljø, stimulans, mennesker man treffer, livet man får osv, men altså mye er medfødt?

Håper ikke dette er krenkende, men lurer på om dere tenker på dette når dere benytter donor? Tror dere ikke barna vil lure på hvor f eks et annerledes temperament, andre ferdigheter kommer fra? Jeg har alltid vært opptatt av slikt - og synes det er moro når jeg ser likhet med familien. Da tenker jeg også storfamilie. Faren til mitt barn og jeg er ganske ulike på noen områder, og jeg håper jo at barnet vil likne noe på meg og min familie også.

Vet om folk som har fått opplysning om eldre halvsøsken ved 18-års alder (det er vel uvanlig nå), har tatt kontakt og det har vært umiddelbar gjenkjennelse og kontakt. Det er sikkert ikke alltid slik, men det viser vel at "blod er tykkere enn vann" - selv om det selvsagt ikke betyr alt - og alle vil vel gjerne være født :)

Fortsetter under...

Ja, det er nok mye i personlighet og evner som er medfødt og arvet. Vi har valgt en donor som er mest mulig lik oss i utseende og interesser, så får vi vel bare se hvordan barnet blir da....ikke alle barn ligner sine foreldre i det hele tatt. Vi har dessuten tenkt til å prøve å ikke fokusere så mye på arvelighet og hvem som ligner på hvem, men heller lære barnet vårt at vi elsker det for den lille personen det er. Jeg tror også at når man leter etter likheter så finner man dem, rett og slett fordi man ser så nøye etter. En jente jeg kjente var adoptert (norsk). Hun fikk stadig høre at hun lignet på den og den i familien av andre som ikke visste at hun var adoptert. Arv og miljø teller mye begge deler, men det som teller mest av alt er å vokse opp i et trygt hjem med gode foreldre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...