Gå til innhold

Fikk ikke sykemelding

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var hos legen i går, og ba om sykemelding da jeg føler meg sliten og uopplagt for tiden. Sover dårlig om natten og mye stress på jobben. Har dessuten 1 times reising hver vei til jobben, ganske slitsomt å ta denne turen hver dag og ofte være nødt til å stå på toget. Legen mente at jeg kunne starte svangerskapspermisjonen nå, sykemelding kunne jeg ikke få for jeg var jo ikke syk. Er ikke dette litt dårlig? Jeg er i uke 35.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så teit. Og merkelig. De aller fleste får sykemelding når de får søvnproblemer og er slitne hele tia. Du får vel prøve å holde ut de to ukene som gjenstår.(og prøve å finne en lege som har vært gravid selv..)

Skrevet

Ikke gi deg !!

Slå hardt i bordet og si at dette sliter deg helt ut og stresser deg veldig.

Jeg måtte jobbe hardt for min sykemelding - men gikk tilslutt til JM og talte min sak. Hun forsto meg 100 % og ordnet svangerskapspenger frem til permisjonen....

Har sterk bekkenløsning og svangerskapsmigrene.....

Skrevet

Jeg hadde det osgå slik, bare mye tidligere... legen sykmeldte meg 60% selv om jeg mente at et jeg kunne jobbe mer. Bytt lege! Har du en bedriftslege, en privar legevakt eller privat lege i nærheten? Kontakt en annen lege med en gang - Lykke til!

Skrevet

Jeg må si meg litt enig med legen selvom jeg sikkert får pepper for det. Han har jo et poeng i at du ikke er syk. Men hvis du føler at du ikke kommer gjennom dagen uten å være sykmeldt syns jeg du skulle snakket med jordmor og kanskje få gradert sykemelding. Det er jo helt klart slitsomt å være gravid, men det er jo en del av det...

Skrevet

Dette er jo litt merkelig?? Særlig siden arbeidstilsynet sier dette på sine sider.

Eksempler (listen er ikke fullstendig)

Arbeidsmiljøforhold som kan være uheldige for den gravide kvinnen, og i blant også for barnet:

langvarig arbeid i stående stilling

arbeid som innebærer tunge løft og fysisk tungt arbeid

vibrasjon/risting

arbeid som krever god balanse, smidighet eller raskhet (stillaser, leidere)

arbeid ved høye temperaturer

arbeid med risiko for surstoffmangel

ubekvem arbeidstid, skiftarbeid, nattarbeid

lange arbeidsreiser

arbeid uten adgang til hvilepauser

En jeg kjenner ble sykemeldt, bare fordi hun pendlet med tog i 50 hver vei.. Dette er godt nok grunnlag til sykemelding.

Ikke gi deg. Stå på kravene dine.

Masse klemmer, og god bedring..

Skrevet

Jeg synes dette var kjempedårlig! Man kan jo rett og slett ikke forvente at man skal fungere like bra som til vanlig på slutten av et svangerskap, selvom man ikke er "syk". Vet om mange som har vært sykemeldte mot slutten nettopp fordi de er veldig slitne og trøtte, og generelt fungerer dårlig, både hjemme og på jobb. Og hvis du skal bruke av permisjonstiden, får du jo mindre tid sammen med babyen (og kanskje er det enda vanskeligere å finne barnepass når man skal tilbake i jobb, siden babyen da er yngre).

Jeg er i uke 33 og er 50 pst sykemeldt. Har riktignok både kvalme og lett bekkenløsning som "objektive" diagnoser, men er helt sikker på at jeg uansett ikke hadde klart å jobbe fullt selv om jeg ikke hadde disse plagene. Nettopp fordi jeg er veldig sliten og trøtt og sover dårlig. Har som deg en skikkelig stressende jobb og litt over en times reisevei. No way!!

Du kan jo høre med legen din om det går an å få en gradert sykemelding (men for å være ærlig synes jeg det hørtes ut som han/hun var helt på viddene, spørs om du når fram...). Har selv byttet lege underveis i svangerskapet pga en lege som ga meg dritdårlig samvittighet for å være sykemeldt og ga uttrykk for at hun mente jeg "bare var litt kvalm" og nærmest kunne skjerpe meg når jeg i realiteten var så kvalm at jeg brakk meg hver gang jeg rørte på meg... Så mitt råd til deg er vel egentlig; bytt lege. (kanskje du kjenner noen som kan anbefale deg en som ikke er like nazi?)

Uansett: Masse lykke til med resten av svangerskapet og med ny babis!!

Skrevet

Da hadde jeg gått til en annen lege, ingen tvil. Jeg har selv hatt dårlig erfaring med flere fastleger, så nå sverger jeg til private. Betaler heller litt for å bli tatt på alvor enn å bli møtt av en som ikke gidder høre og som vifter deg ut døra etter 5 minutter.

Skrevet

Jeg er enig med anonym. Er man ikke syk så er man ikke syk. Å være sliten er ikke en sykdom, det er en del av å være gravid. Da er systemet slik at du enten går ut i permisjon eller trapper ned. Du har rett til svangerskapspenger, se på trygdeetaten.no.

Hvor interessant er det for arbeidsgivere å ansette unge kvinner hvis de risikerer å betale sykepenger for dem når de blir gravide. Det er et fritt valg å bli gravid. Beklager om jeg høres hard ut, men dette mener da jeg. Lykke til.

Skrevet

Jeg forstår legen din veldig godt! Han kan faktisk miste autorisasjonen sin om han sykemelder deg når du ikke er syk i ordets rette forstand! Det er helt slutt på den tiden der man bare kan gå å spørre etter sykemelding,. Da skal det være helt objektive tegn på sykdom. Gravide har permisjon fra uke 37, fordi de da har noen dager å hvile seg på før fødsel. Enkelte leger har fortsatt en slepphendt praksis på dette område, men jeg som jobber på sykehus, ser tydelig trengen med at selv nyopererte bare får et par dager fri, for så å gå over i aktiv sykemelding. Du kan jo spørre etter aktiv sykemelding da? Men du har bare 2 uker igjen, så det enkleste er kanskje bare å fullføre...

Høres kanskje streng ut, men reglene er faktisk sånn!

Mvh Sykepleier på kirurgisk avd

Skrevet

Synes det er latterlig jeg at en ikke får sykemelding av lege om man ikke sover på nettene.. eller er ekstremt sliten. Når dette begynner å gå utover livskvaliteten, burde det brukes sykemelding.

Når jeg ikke får sove på nettene så blir jeg fysisk dårlig av det. Da begynner jeg ¨kaste opp, både hjemm eog på jobb. Jeg blir også psykisk utslitt da det mentalt er vanskelig å henge med hjemme og på jobben ikke minst.

Det å ikke sove over lengre tid.. gjør folk dårlige/syke.

Disse menneskene som sier at.. nei du er da ikke syk selv om du er gravid. Du er bare gravid du... Det er faktisk sånn at noen gravide ER syke!

Jeg har vært syk i to svangerskap. I mitt første bodde jeg sammen med en idiot av en mann som sa nettopp dette. Heldigvis finnes det flotte menn der ute også... som forstår at gravide kvinner noen ganger er syke!

Og at reglene bare er sånn!?!? Ja det er mange teite regler. Noen er gode.. men disse reglene er ikek styrt av at de er gode.. de er der fordi ting koster penger.. Det er ett penge spørsmål, ikke ett spørsmål og sunn fornuft!!!!!!!

Grrrrrrrrrrrrrrrrrrr

Skrevet

Så klart er det mange som er syke når de går gravide, bekkenplager, svangerskapskvalme og liknende. Men å være sliten er da ikke å være syk?? Man blir jo sliten av å gå gravid! Og for de som tror at nattesøvnen er som før når man er gravid må bare tro om igjen!

Skrevet

Det blir for dumt hvis vi skal sykemelde alle som sover dårlig og er slitne. Har alltid irritert meg så vanvittig over disse menneskene! Det er mange som har svært krevende og stressende jobber, og de fleste får for lite søvn eller sover dårlig. Skal alle disse sykemelde seg? Hvis arbeidet ditt ikke er forenelig med graviditet, så kan du kreve at arbeidsgiver tilrettelegger arbeidet ditt slik at det er forenelig med graviditet.

Ellers så er det bare sånn det er å være gravid! Man sover dårligere, mindre og er mer sliten. Og dette er IKKE å være syk! Bare prøv å hvil deg ekstra mye når man kommer hjem fra jobb, og det er bare 2 uker igjen

Skrevet

Ærlig talt..du har da rett til sykemelding med diagnose slitenhet i svangerskapet! Dra tilbake..kan ikke nekte deg det altså! Dette kan jeg alt om :)

Skrevet

Burde vi kansje definere hva orde sliten betyr? Vist du bare er litt sliten og trøtt, så mener jeg også at man ikke er syk. Men om man lider av konstant søvnmangel og går rundt som en zombie, og man ikke fungerer så er vell ikke det og være litt sliten. Bare fordi svangerskap ikke er en sykdom i seg selv så kan man jo få plager som tilsvarer en sykdom, og da burde man få sykemelding?? er ikke det logisk??

Skrevet

folk må søren meg krangle om alt her inne på bim.!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!kan ikke folk respektere at ikke alle er like og at ikke alt kjennes likt ut for alle.jeg prøver å kose meg med andres erfaringer og få noen gode råd,men noen ganger blir jeg bare så himla irritret på alle "bestviterene"

her i dette tilfelle må jeg si at jeg har selv vært sykemeld fra 5 mnd.jeg jobbet natt som hjelpepleier,en jobb som krever 100 % hele tiden.en kan ikke sette seg ned når en føler behov.,klarte ikke snu om døgnet etter nattevaktene så ofte sov jeg ikke på 3 netter.noe som gjør at jeg ikke klarer å yte mitt beste.har 2 andre barn hjemme som jeg skal fungere med utenom,så jeg hadde heller ikke mulighet til å bytte om til dag eller aften.jeg var rett og slett sliten og for at mine pas.skal få den pleien de har rett og behov for sykemeldte jeg meg.arbeidsplassen min var helt enig.bekkenet mitt fungerer normalt nå og jeg klarer faktisk å henge med i den ellers så travle hverdagen.

så alle har det faktisk ikke likt og alle må få kjenne på sin egen situasjon hva som kjennes rett for seg.

Skrevet

Kan jordmor sykemelde? Så nesten slik ut over her ett sted. Skal til kontroll til uken og har byttet fra jordmor til legekontroll fordi jeg vil lufte sjansen for delvis sykemelding de siste ukene. Har mye mer igjen for jordmortimene, men trodde ikke hun hadde noen myndighet ift sykemelding...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...