Gå til innhold

Kortere syklus når man blir eldre?

Anbefalte innlegg

Jeg har alltid hatt 28/29 dagers syklus. Men nå kom mensen etter bare 21 dager siden sist mensstart!

Jeg hadde prevensjon (hormonspiral) til inntil forrige mens, og før det vae jeg gravid. Dvs det er to år siden jeg hadde vanlig syklus. Da var jeg 34.

Har såvidt lest et sted at syklusen blir kortere etterhvert. Kanskje noen her har erfart eller vet noe om det.

Håper at det ikke er et dårlig tegn mhp. prøvinga.

Fortsetter under...

Det er sikkert individuelt, for min egen del fikk jeg litt lengre sykluser etterhvert som jeg ble eldre. Før hadde jeg omtrent alltid 28 dagers sykluser, men etterhvert økte de på til 32-34 dagers. Dvs at eggløsningen min altså kom senere enn før. I prøveperiodene brukte jeg eggløsningstester, og så at etterhvert var jeg veldig stabil med EL på dag 18 og ikke 12-14 som jeg hadde (antatt) før. Når jeg skjønte det, var det litt enklere å time i forhold til å treffe på riktig dato. Jeg er 39 år og er gravid med barn nr 2. Er i uke 33 nå. Så hvis du greier å finne ut av når kroppen din har EL er mye gjort. Riktig lykke til!!

Når man går på hormonprevantiver har man ikke "vanlig" syklus da det er det du tilfører kroppen din som styrer det.

Tar sikkert litt tid før den faller inn i noe fast mønster av seg selv vil jeg tro,men du kan jo bli gravid alikevel.

Vet du ikke når el er så kan det være smart med sex annenhver dag,da kan du jo ikke bomme,da står det jo bare på om egg og sædcelle smelter sammen eller ikke.

Lykke til:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...