januarbebbis Skrevet 8. september 2006 #1 Skrevet 8. september 2006 Hei! Er dere andre forsiktige med bruken av aspartam nå? (Kunstig søtstoff, finnes bl.a i Yoplait yoghurt, suketter, Fun light ++++) Jeg må innrømme etter at jeg har lest forskningsrapporter hvor rotter fødte rottebabyer med hull på hjernen og andre "skader" etter å ha fått i seg aspartam, har jeg blitt veldig forsiktig... Sikkert hysterisk, og spesielt fordi Mattilsynet mener det er ok med små mengder aspartam, men jeg må innrømme at jeg blir litt skeptisk... Og særlig fordi man ikke anbefaler aspartam til barn under 3 år! Hva da med et lite foster....!?! Hva tenker dere andre om dette? Noen eksperter påstår at det er bedre å få i seg litt sukker, enn alt dette kunstige søtstoffet... (Hvis man er moderat, selvfølgelig..)
wonki Skrevet 8. september 2006 #2 Skrevet 8. september 2006 aspartam i ekstremt store mengder er kreftfremkallende, men da snakker vi store. likevel syns jeg man skal tenke seg om før man putter i seg for mye av det. jeg har ms og jobbet mye med kosthold de siste årene og da spesielt med å kutte ut alt det kunstige vi bruker i maten. kroppen trenger faktiskt sukker i energiproduksjonen og når den bare får "lure sukker" så kan ting begynne å gå på tverke. jeg bruker rørsukker i alt matlaging og te. det er et sukker fra helsekost som inneholder alt det skal dvs at det ikke har mistet sin næringsverdi slik hvitt sukker har i sin produksjonsprosess. hvis jeg drikker brus så tar jeg heller vanelig enn lett nettopp på grunn av det kunstige. vi er ikke skapt for å kunne bruke de kunstige tilsetningsstoffene vi putter i oss. kroppen vet ikke hva den skal gjøre med det.
januarbebbis Skrevet 8. september 2006 Forfatter #3 Skrevet 8. september 2006 Takk for tips om rørsukker - det skal jeg prøve! Jeg forsøker jo å være forsiktig med vanlig sukker, men enda bedre hvis sukkeret man bruker er så "bra som mulig"..! (o:
kristin2 Skrevet 8. september 2006 #4 Skrevet 8. september 2006 Heisan! Jeg snakket litt med jordmor om dette i og med at jeg var fæl til å spise Lacryl og lignenden sukkerfrie pastiller i begynnelsen av svangerskapet.Da mente jordmor at jeg burde kuttet det ut pga at de vet så lite om virkningene av kunstige søtningstoffer på fosteret. Hun sa det var bedre med sukker i moderate mengder enn kunstig søtningstoff. Derfor har jeg etter det vært veldig forsiktig med hva jeg putter i meg. Drikker litt te og bruker heller litt sukker i enn sukketter. Dersom jeg føler søtbehovet angående pastiller etc (noe som heldigvis er skjeldent - bank i bordet, hehe..) prøver jeg heller å velge noe med sukker i enn sukkerfrie.
januarbebbis Skrevet 8. september 2006 Forfatter #5 Skrevet 8. september 2006 Ja, enig - drikker heller te med litt sukker (eller uten, hvis teen er med mye smak), enn å bruke et par suketter. Hvis man bruker et par suketter i teen hver gang man tar en kopp te, og i tillegg drikker mye fun light og spiser generelt mye lettprodukter (lett-yoghurt o.l), tror jeg fort man kan komme opp i en anseelig mengde kunstig søtstoff - og det KAN da ikke være bra for et lite foster, så lenge man ikke anbefaler det til små barn..!!!
Piraka Skrevet 8. september 2006 #6 Skrevet 8. september 2006 Ja, vi styrer unna alle light bruser og godterier med kunstig søtning. Drikker stort sett bare vann og skal vi ha brus eller godterier, så er det sånne gammeldagse med sukker i. Syns light brus smaker fælt, også.
Hanne og jentungen Skrevet 8. september 2006 #7 Skrevet 8. september 2006 Jeg er forsiktig med kunstig søtning ved å unngå de veldig tydelige kildene som aukkerfri drops og lettbrus, men jeg er ikke ekstrem. Det ekle med kunstig søtning er jo at vi ikke aner hvilken effekt det har på forsteret.
Meg og bøllegutta!! Skrevet 8. september 2006 #8 Skrevet 8. september 2006 Aner vi hva alle de andre 1000 tilsetningsstoffene i maten gjør med fosteret da? Hvis du leser på innpakningen til utrolig mye av det vi spiser så står det mange rare ord og E ditt og datt............ Vi vet vel egentlig ikke om dette er trygt heller..... Det er ganske mye rart i vanlig sukkerbrus også.......Er ikke akkurat et naturprodukt fordi det ikke inneholdet aspartam men 30 sukkerbiter... Alt med måte tror jeg hvertfall!!
januarbebbis Skrevet 8. september 2006 Forfatter #9 Skrevet 8. september 2006 Enig med deg: alt med måte! Med alt som er tilsatt alle mulige matvarer i dag, tror jeg ikke man kan unngå å til en viss grad få i seg ulike tilsetningsstoffer.. Man kan evt. produsere all maten sin selv, økologisk, men hvem gjør det i disse dager...!?! Vi forsøker å være forsiktige med sukkerbrus og pålegg med mye sukker i, i tillegg til produktene med mye tilsetningsstoffer, men det er jammen ikke lett å styre unna sistnevnte kategori... Synes det meste har enten en haug med e-er, eller kunstig søtstoff...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå