Gå til innhold

hva får alenemødre i mnd ca?

-Helen-

Anbefalte innlegg

Skrevet

spør for en venninne av meg....hun har vært student, ikke i jobb. hvor mye i mnd kan hun få ca ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hmm..hvis hun blir alenemor kan hun få følgende:

- Engangsstønad på 33000,-

- Overgangstønad på ca 7500,- pr mnd(etter skatt).

- Barnetrygd for ett barn mer enn hun har; 1900,- pr mnd

- Farsbidrag; ca 1000- 2300 pr mnd alt ettersom hva far tjener og om han går med på å betale for seg.

Så første året blir det vel ca 10500-11500 pr mnd+ engangsstønaden som hun nok kan bruke 2000 pr mnd av etter at utstyr er skaffet så billig som mulig. Så 13000 pr mnd kanskje?

Skrevet

Ja det stemmer sånn ca. Jeg jobber ganske mye, så jeg har utbetalt ca 13000 i lønn, pluss OS på 4000 (redusert) Så det lønner seg å jobbe! Men tiden hjemme sammen med barna er ubetalelig :-)

Skrevet

Jeg betaler ikke skatt av overgangsstønaden, jeg.. Får 9600,-..

Skrevet

Med full OS og skatteklasse to har man så lav inntekt at man får tilbake alt på skatten. Så det skulle kunne gå an å søke om frikort, og da blir situasjonen straks mye bedre. Skjønt skattepenger er fine til å dra på ferie for :-)

Skrevet

Hehe, så sant så sant Singelmamma! Jeg koooste meg med skattepengene mine sist! ;)

Men jeg vil heller overleve hverdagen.. Og så får vi se om det heller kan få blitt en ferie neste sommer! :) Har nedbetaling av lån, husleie, strøm og hele skiten (som alle andre,hehe) og syntes at det er greit å gjøre det på denne måten.. :)

Skrevet

Hei! Jeg satt å regnet en del på dette i går, kom fram til:

-Engangs stønad på kr 33584 kr.

-Uredusert overgangsstønad, dersom en ikke er i jobb. på kr 9695 kr i mnd(skattepliktig, minus ca 690 kr i mnd)

-Utvidet barnetrygd kr 1940 i mnd

-Småbarnsstillegg kr 660 i mnd.

-Farsbidrag på rundt 1500 kr (pluss/minus)

Det kan også være lurt å søke om bostøtte:) Får du bostøtte kan du få litt i overkant av 2000 kr mnd.

Så om du får allt dette havner du på litt i overkant av 15000 kr i mnd etter skatt:) Også om du sparer endel av engangsstønaden kan du jo bruke den som faste inskudd hver mnd i et år, f.eks 2000 kr ekstra i mnd:) =17000 kr i mnd om en er heldig:)

Skrevet

Hvis hun studerte da hun var gravid (siste 6 mnd) og skal studere etter får hun fødselstipend i 42 uker i tillegg..

så:

Overgangsstønad----------------------------------- 9695

utvidet barnetrygd---------------------------------- 1940

Farsbidrag(minste)------------------------------- 1200

føselstipend(litt usikker, men minimum)--- 7072

Bostøtte (jeg får)------------------------------------ 2900

Tilsammen 22800

Engangsstønaden kommer i tillegg på 33000, og småbarnstillegget på 660 etter fylte ett år. Da kommer kontantstøtte hvis hun ikke bruker barnehage eller dekt 2/3 av barnepass.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...