Gå til innhold

April: Har jeg ferie til gode?

Anbefalte innlegg

Dette skjønner jeg ingenting av derfor spør jeg!

Har ikke hatt en dag ferie i år, bare fødselsperm og perm uten lønn. Fikk feriepenger som vanlig i juni. Har jeg da rett på noe ferie i år (m/lønn)?

Gir fødselspengene fra i fjor de samme rettighetene på dette området som vanlig lønn?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6238035-april-har-jeg-ferie-til-gode/
Del på andre sider

Fortsetter under...

du har rett på 5 uker ferie hvert år, med lønn. men på en måte så har du jo fått lønna på forskudd siden du har fått feriepenger allerede, så du får ikke utbetaling de fem ukene du evt tar ut i ferie... neste år har du også krav på 5 uker ferie, hvor du da får feriepengene utbetalt fra både tk og arbeidsgiver (de betaler hver sin del sidn du både har vært i jobb og i perm i år).

I det offentlige er det vanlig at feriepenger utbetales for 5 uker i slutten av juni og at det samtidig treffes lønn for 5 uker (skal jo ikke ha både feriepenger og lønn i ferien) Så avvikler man ferieukene sine når man "vil" og får da vanlig lønn siden alt ble gjort opp i juni. Forutsetningen for dette er at man har opparbeidet seg fullt feriepeneggrunnlag fra året før. Det betyr at man skal ha vært i arbeid fra før 1.9 det året, og man opparbeider seg rettigehter for ca 2,1 dag pr mnd man jobber. Om man opparbeider seg vanlig feriepenger grunnlag eller ikke når man er i permisjon varierer etter hvordan arbeidsgiver veldger å utbetale permisjonspenger (her er det penger å tjene ved å påvirke dem). Dersom man under permisjon har fått "lønn" fra arbeidsgiver, og arbeidsgiver får dette refundert fra trygdekontor opparbeider man seg feriepengegrunnlag på vanlig måte. Derspm pengene går rett fra trygdekontor til arbeidstager mister man mye av feriepeneggrunnlaget, og man får bare en liten feriepengeutbataling basert på et visst antall uker....

Nå har jeg "prata" så mye at jeg ikke husker hva du spurte om. Lurer på om jeg har svart....

Annonse

hm...det var rart... Pleier å være enten eller.... Kan jo være fordi du hadde 80% ....det er det sikkert. Men hvis du ble trukket for 4 uker ferie da, og du ikke har hatt 4 uker ferie så har du nå 4 uker ferie tilgode MED lønn. Du har sikkert den 5. uka tilgode og, men da uten lønn. Jeg vil tro det er slik

Er du sikker på dette? det er nemlig ikke jeg. Hvis det er riktig at du er trukker for 4 ukers lønn i juni, og ikke har meldt inn eller avvklet noen ferie uker så kan ikke jge skjønne annet enn at du har 4 uker med lønn tilgode. Man skal jo ikke trekkes i lønn for ferien 2 ganger. Begynte du å jobbe rett etter den siste permisjonsdagen din?

tror ikke det spiller noen rolle hvor mange uker det er. Jeg jobbet ikke i juni. andre som får utbetalt feriepenger da jobber jo den måneden og tar ferien evt. i juli. Alternativet for meg var jo at jeg ikke fikk noenting (om jeg ikke hadde tjent opp grunnlag året før)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...