Gå til innhold

HJEEELP, jeg blir gal: hvor lenge varer et svangerskap egentlig (ja jeg spør!)?

Anbefalte innlegg

Når vi oppgir ukene vi er på vei, så tar vi utgangspunkt i første dag i siste mens. Dvs at nå når jeg er 21 uker på vei, er det ca 19 uker etter befruktningen. Så langt er jeg med.

Terminen jeg har fått er 40 uker etter første dag i siste mens (og UL terminen flyttet den bare 2 dager). Dette er det samme som nesten 10 måneder! Her er jeg ikke lenger med....

Hvordan kan fks 2.trimester være fra uke 13 til 28, som BIM fastslår, når dette er mye mer enn en tredjedel av 9mnd? Et "trimester" betyr jo "tre måneder" / "en tredjedel".

Og når kan jeg begynne å si at jeg er i min 6. måned av svangerskapet?

Skjønner at jeg har misforstått noe fullstendig, ingen god følelse...og håper derfor at noen tar seg tid til å forklare dette før selvfølelsen ligger helt i grus...

Fortsetter under...

Ja,, det er 9 kalendermnd og det tilsvarer 10 svangerskapsmåneder... Så det er greit å ha en sånn oversikt hvis man blir litt forvirra i hvilken mnd man skal oppgi at man er i..

Men det er ikke 4 uker i en mnd!! Det er kun februar det 7 dager x 4= 28 dager. De andre månedene er det mer enn 4 uker, og da ender det opp med at man er gravid i 9 måneder, ikke 10...

1-4 uker i din 1 mnd

5-9 uker i din 2 mnd

10-13 uker i din 3 mnd

14-18 uker i din 4 mnd

19-22 uker i din 5 mnd

23-27 uker i din 6 mnd

28-32 uker i din 7 mnd

33-36 uker i din 8 mnd

37-40 uker i din 9 mnd

(Dette her har jeg funnet her inne på BIM før, håper du blir litt klokere iallefall)

Jeg sier at jeg er 6 måneder på vei når det er 3 kalendermåneder igjen til termin. Det er jo kalendermåneder de fleste forholder seg til og ikke graviditetsmåneder. Men ifølge graviditetsmåneder er jeg da i min syvende måned, det vil si det samme som at du er i din 29`ende måned når du er 28+ et eller annet. Jeg syns det er enklest å bruke kalendermåneder. Et svangerskap varer uansett ikke lenger enn ni kalendermåneder.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...