Gå til innhold

Angående studier som er gjort mellom vaksinerte og uvaksinerte.

Anbefalte innlegg

Det ser ut som det er tabulagt område å forske på forskjellene mellom vaksinerte og uvaksinerte, men et studie er verdt å få med seg. (Har trålet gjennom cochrain og pubmed databasene) er denne:

Error in query.

See Details.

Display Summary Brief Abstract AbstractPlus Citation MEDLINE XML UI List LinkOut ASN.1 Related Articles Cited Articles Cited in Books CancerChrom Links Domain Links 3D Domain Links GEO DataSet Links Gene Links Gene (GeneRIF) Links Genome Links Project Links GENSAT Links GEO Profile Links HomoloGene Links Nucleotide Links OMIA Links OMIM (calculated) Links OMIM (cited) Links BioAssay Links Compound Links Compound via MeSH Substance Links Substance via MeSH PMC Links Cited in PMC PopSet Links Probe Links Protein Links SNP Links Structure Links UniGene Links UniSTS Links Show 5 10 20 50 100 200 500 Sort by Pub Date First Author Last Author Journal Send to Text File Printer Clipboard E-mail RSS Feed Order

All: 1 Review: 0

1: Epidemiology. 1997 Nov;8(6):678-80. Links

Is infant immunization a risk factor for childhood asthma or allergy?Kemp T, Pearce N, Fitzharris P, Crane J, Fergusson D, St George I, Wickens K, Beasley R.

Department of Medicine, Wellington School of Medicine, New Zealand.

The Christchurch Health and Development Study comprises 1,265 children born in 1977. The 23 children who received no diphtheria/pertussis/tetanus (DPT) and polio immunizations had no recorded asthma episodes or consultations for asthma or other allergic illness before age 10 years; in the immunized children, 23.1% had asthma episodes, 22.5% asthma consultations, and 30.0% consultations for other allergic illness. Similar differences were observed at ages 5 and 16 years. These findings do not appear to be due to differential use of health services (although this possibility cannot be excluded) or con-founding by ethnicity, socioeconomic status, parental atopy, or parental smoking.

PMID: 9345669 [PubMed - indexed for MEDLINE]

Denne har ikke Folkehelseinstituttet nevn et ord i sin anbefaling i vaksineprogrammet!! Dette studiet burde så avgjort vært tatt for seg i alle verdens land, men det ser nesten ut som om det ikke er lov til å forske på akkurat dette. Forskjeller mellom vaksinerte og uvaksinerte er meget sentralt i spørsmålet omkring vaksiner, men det virker faktisk som om det finnes noen som ikke ønsker at dette skal bli kjent.. Vi får vel bare fortsett å akseptere at 20-25% av elevene utvikler asthma/allergier, at ADHD er en selvfølge at 2-3 elever i hver klasse bør ha og at et ukjent antall immunologiske sykdommer får fritt spillerom. Forøvrig så er det faktisk de samme medisinprodusenter som utvikler vaksiner og medisiner! Skulle nesten tro at det var litt lønnsomt at barna ble syke etter vaksinasjoner.

Fortsetter under...

Dette er selvfølgelig interessant, og det er klart forskerne ved folkehelseinstituttet og andre medisinske forskere vet om denne studien,

Men de vet også kanskje mer enn det som står her.

Jeg har også hørt om studier som viser dette, og hvis det er tilfelle, er det jo helt klart noe man må ta i betrakting når man vurderer om barna skal vaksineres.

Jeg har hørt at man har forklart det med at foreldre som ikke vaksinere barna sine ofte har antroposifisk livssyn eller er spesielt opptatt av å leves undt og økologisk.

Det er også studier som viser at folk som lever hovdesakelig avøkologisk mat har mindre astma og allergi enn andre.

Det kan altså hende at det finnes andre folkaringsmodeller ann bare vaksinen. Man må også sammenligne med andre studier som konkludere med det motsatte av denne, og forsøke å finne ut hva det kan komme av at de kommer frem til ulike resultat.

Folkehelseinstituttet kan ikke nevne enkeltundesøkelser som denne fordi det alltid finnes andre som viser noe annet, og da blir forvirringen komplett. De anbefaler vel bare ut fra det de mener er styggest, på basis av den faglitteraturen de har tilgang til (og som er laaaangt større enn det vi finner på internett).

Hvis man er virkelig opptatt av dette, bør man selv gå på et fagbibliotek og søke etter litteratur om enmet.

Det er holder ihvertfall ikke å bare lese boka "sannheten om vaksiner" og å søke rundt på nettet.

Men, jeg er helt enig i at det er tankevekkende med undersøkelser som den du refererer.

Foreløpig har den og andre "skumle" konklusjoner ikke fått meg til å ikke vaksinere mine barn.

Vet ikke helt om jeg er enig i den påstanden om at vaksinerte barn som La Tessa hevder har en mer usunn livsstil enn ikke vaksinerte barn!! Høres mer ut som en teori:-) Jeg har selv 3 stk med astma og 1 under utredning for eventuelt astma! De er alle vaksinerte, men at mine barn lever mindre sundt enn barn som ikke vaksineres det tviler jeg på:-) Hverken jeg eller mor til barna har astma eller allergier. Midas har lagt frem noe jeg har etterlyst lenge. takk:-)

Det var ingen påstand, men en teori, ja.

Jeg har kun lest om dette, husker ikke hvor, men sikkert i dagspressen, og at dette var noe som har kommet opp blant forskere som en mulig forklaring.

Jeg har vaksinert mine barn, og lever ganske sunt, men jeg kjøper ikke bare øko-produkter, slik en del av de som ikke vaksinerer barna sine visstnok gjør.

Utrolig spennende teori, men det ville hjulpet betraktelig mye hvis du kunne henvise meg til den artikkelen "der forskere" mener at uvaksinerte spiser sunnere, kun økomat osv:-) Så kan vi som har valgt å vaksinere barna skryte av vår junkfood-kost og skikkelig usunn livsstil.. Tror ikke at dette er tilfelle, da jeg selv og min tidliger fru alltid har vært bevisst på hva som er sunt og usunt:-)

Nei det er veldig mulig at dette bare er sprøyt, og at vi som vaksinerer barna lever like sundt som de som ikke gjør det.

Faktisk ganske sannsynlig.

Men det blir helt meningsløst å diskutere her inne hvis man skal måtte komme med referanser og kildehenvisning til enhver påstand man ytrer.

Jeg er i min fulle rett til å fortelle hva jeg har lest i avisen, så lenge jeg gjør det tydelig (og det gjør jeg jo) at dette ikke er noe jeg har hørt direkte av en seriøs forsker.

Det er like seriøst det, som å sitere én studie, og si at "voila!" dette er sannheten.Forskning handler som kjent om sannsynliggjøring, ikke om å bevise ting (noe mange her inne later til å tro).

Annonse

Selvom slike studier er interresante, så er det vanskelig å sammenligne to slike grupper. Vaksineprosenten er såpass høy i forhold til de som ikke vaksinerer, at det er vanskelig å få til en reell sammenligning. Skal en få "riktige" resultater på dette,måtte man bestemme seg på forhånd å plukke ut en stor masse av befolkningen som har nogenlunde lik bakgrunn. Deretter måtte man ha delt gruppen i to, og gitt den ene vaksine, og den andre gruppen "juksevaksine". Først da kunne man begynt å stole mer på resultatene. Å f.eks vise til at uvaksinerte barn av Amish-folket i USA har en annen helse enn andre, vil uansett ikke være reelt. De lever såpass fjernt fra resten av befolkningen, at det kan være andre ting innen livsstilen som gir dem en bedre helse.

Hva er det som er vanskelig med å sammenlikne disse 2 gruppene? Det er bare å plukke ut 3 % av tilfeldige vaksinerte og 3 % av tilfeldige uvaksinerte og følge disse gruppene over flere år. Liknende studier burde selvfølgelig vært gjort flere steder rundt om i verden, så sammenlikningsgrunnlaget blir reelt. Det studiet som ligger inne øverst her, er gjort over mange år og gir en beskrivelse av at sannsynlighet til å utvikle astma og allergier er meget stor i den vaksinerte gruppen. Da er jeg også spent på andre sykdommer som Autisme, ADHD, barnekreft og mange andre sykdommer av ukjent årsak.

Men for at en slik studie skal bli "riktig", så er man faktisk nødt til å velge ut en stor masse av befolkningen og dele den i to. De to gruppene skal være så godt som like, ellers vil ikke studiet bli rett. Det er slik man gjør når man f.eks skal prøve ut en medisin eller en vaksine. Alle personene består av et bredt utvalg av befolkningen. Den ene får medisin /vaksine. den andre får en placebo ("juksemedisin" uten selv å vite det)). Og så følger man opp alle sammen en del år.

Ettersom du er så sikker på at "store befolkningsgrupper" blir utsatt for medisinske forsøk med placebo og medisiner/vaksiner. Vet du hvor mange som var innvolvert i MMR-vaksinen før den ble satt inn i vaksinasjonsprogrammet. Jeg vet det, og det er langt fra noen "store befolkningsgrupper og narremedisiner" som ble brukt. Men du som er kronisk vaksineforskjemper EllenAA har sikkert GOD kjennskap til hvordan denne vaksinen ble innført eller har du ikke det? Jeg venter spent på svar!

Vaksineforkjemper (det brukes sterke ord her. He, he). Om man skal vaksinere eller ikke i Norge, er ingen politisk sak, så jeg kan ikke akkurat si at jeg kjemper så mye for det. Dessuten så er det jo faktisk frivillig, selvom de fleste gjør det.

Ble MMR vaksinen satt inn i programmet uten å bli prøvd ut noe særlig sier du? Hvordan foregikk det da?

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...