Gå til innhold

Hjelp meg, jeg tror jeg blir gal!

Anbefalte innlegg

Jeg tror ikke jeg har nok melk. Kan jeg gi morsmelkerstatning til min lille på 14 dager? Jeg får ikke i gang produksjonen og sover aldri. Er fryktelig sliten og den lille skriker hele tiden og jeg har ikke noe overskudd igjen. Når han har skreket lenge nok, begynner jeg å gråte, for jeg vet ikke hva jeg skal gjøre! Er så fortvila. Det rare er at jeg tidligere har pumpa over 100 ml fra bare EN pupp. Så jeg vet jo at det er melk der. Og hvor mye spiser egentlig en så liten baby?

Pumper meg på tom pupp for å øke produksjonen. Rekker aldri å sove og spiser heller ikke særlig mye. Han er våken nessten hele dagen og hele natta og er sulten. Sover i kanskje 15-20 minutter om gangen. Han tømmer først begge puppene og er deretter sulte igjen en halvtime etterpå. Og da har jeg ikke mer å gi. Er det galt å gi litt mme? Jeg holder på å klikke.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6232675-hjelp-meg-jeg-tror-jeg-blir-gal/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Stakkars deg... Tror nok du har blitt skikkelig stressa på dette området, og det er ikke bra hverken for deg eller baby'n. Det høres jo ut som om du egentlig har nok melk, men at den ikke vil ut.... Min lille Oscar spiser også hver halv time innimellom, og det er klart at det er veldig slitsomt, spesielt på natta. Har funnet ut at han får mer enn nok mat - lagt på seg 350 g på under en uke (normalen 100-150), så jeg tror han egentlig ikke er sulten, men at han vil ha nærhet og at han har et voldsomt sugebehov, har begynt med smokk til han og ting har blitt bedre de siste par dagene. Melkeproduksjonen starter med engang du har gitt litt mat, så etter en halv time er det faktisk masse melk i puppen igjen - det er første timen det produseres mest. Hadde jeg vært deg ville jeg tatt kontakt med den lokale ammehjelpen, for sånn du har det nå har hverken du eller den lille godt av. Lykke til!!

Jeg har snakket med ammehjelpen og hun foreslår smokk og bæresele. Smokk vil han ikke ha, har prøvd mange forskjellige, men skal prøve en ny type som ammehjelpen foreslo. Kan jo hende han vil ha den. Skal også prøve babyslynge etter forslag fra samme dame.

Men hvorfor vrir han seg unna og skriker imens han ligger på puppen? Dette lurer jeg sånn på. Er det fordi melka etter hvert kommer saktere og han må jobbe hardere for å få den ut?

nei, da var det ikke meg likevel da... hadde en akkurat lik situasjon i ettermiddag - og rådene der og ble smokk og bæreslynge... var jo helt sikker på at det var den samme....

men smokkene som anbefales for smokkenektere er nuk og chicco - den nye ortodent og er kanskje verdt et forsøk..

Annonse

Har du prøvd minifom? Det er en medisin som fåes kjøpt reseptfri på apoteket. Er egentlig for "3-måneders kolikk" sier de men kan hjelpe hvis babyen din har litt vondt i magen. Jeg kjenner mange som har hatt det samme problemet som deg og begynnte med det og så gikk alt strålende etterpå. Det fungerte for sønnen vår i hvert fall. Verdt et forsøk. Det høres ut til meg at du har mer enn nok melk. De skal ha rundt en liter hver dag +/- og hvis du får ut 150-200ml hver gang så har du plenty. Husker at hvis du kan få ut 100 ml fra en pupp, babyen kan få ut mer enn det. De er mer effektive enn pumpen.

Lykke til

Jeg har også ei veldig sugeglad jente, og har oppdaget at hvis hun er mett og jeg forsøker å legge henne til og hun suger og det kommer melk, begynner hun å vri seg på puppen og vil skriker. Da hiver jeg smokken i munnen på henne, og problemet er løst! Melk har du nok mer enn nok av :D

Foer du begynner aa kloene med mme, saa gaa paa hs og vei henne i morgen. Da ser du om det er all melken eller mangelen paa melk som er problemet. Husk at man regner fra minimumsvekten noen dager etter foedselen (etter at all meconiumen er kommet ut). Og faa deg soevn. Soevn oeker melkeproduksjonen. Bare om manden kan putte baby i en baeresele og ta baby en tusletur rundt kvartalet, gjerne hengende inni jakken hans, saa faar du en kjapp lur.

Det er ogsaa mulig at det kan vaere lurt aa ta EN flaske med mme en kveld. Bare for aa komme i hakk. Da blir baby mett paa en annerledes maate, tar lenger pause, du faar kjempefulle pupper, han spiser ordentlig og tar lenger pause...og da er det jo i orden.

En baby skal ha 150ml mm eller mme per kg i doegnet.

Hvis barnet skriker av sult og du ikke har nok melk så er det klart at du må kunne gi barnet mme. Men som Expat sier så bør du dra å veie på helsestasjonen for å finne ut om han får nok mat eller ikke.

Snuppa her gråt ustanselig hele de to første ukene. Det var helt forferdelig. Viste seg at hun fikk for lite melk. ALT bedret seg når hun fikk erstatning i tillegg en periode.

Men du må eventuelt gi mme med kløkt slik at du ikke mister melk. Jeg ga mme når jeg ikke orket å gi pupp. dvs noen ganger på kvelden/natten og de gangene hun ble sulten igjen med en gang. På kvelden pleide hun å bli sulten 20 minutter etter forrige pupp. Da gikk 130 ml mme ned på høykant og så var det ny runde kort til etter det igjen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...