Har 2 Skrevet 7. september 2006 #1 Skrevet 7. september 2006 Ser at flere forteller at de fikk beskjed at presset enten feil eller riktig av jordmor under fødselen. Hva er riktig? Er det noen som klarer å beskrive det? Hilse 1-gangsfødende i uke 31
Kjerringhelvetet <3 Skrevet 7. september 2006 #2 Skrevet 7. september 2006 Jeg presset bare i vei, jeg, og jenta kom ut fort og greit. Tror man merker hva man skal gjøre.
Anonym bruker Skrevet 7. september 2006 #3 Skrevet 7. september 2006 Har du gjort bekkenbunnsøvelser? Det er de samme musklene. Kan kjennes som om man prøver å presse ut avføring. Tror det er mange som prøver å presse "lenger fram", og da finner man liksom ikke de rette musklene. Lettere hvis man tenker at man skal presse "bak". Men for all del, dette er ingenting å bekymre seg for - man får jo pressetrang og det er sånn sett vanskelig å unngå å presse riktig!
Anonym bruker Skrevet 7. september 2006 #4 Skrevet 7. september 2006 Hadde noen sagt det var som å presse ut en kjempe bæsj hadde jeg skjønt det før...
spuntemor Skrevet 7. september 2006 #5 Skrevet 7. september 2006 Man får også av og til bekjed om å holde litt igjen slik at vevet skal få tid til å tøye seg, for å unngå rifter. Har også opplevd å få beskjed om å holde mer på luften for å få mer kraft til å presse - dvs brøle mindre :-) Når man er ferdig m utpust er kraften brukt opp og det tar litt tid å begynne å presse på nytt... Ellers er det min erfaring at det bare er å trykke på som instinktene forteller kroppen.
To gutter og en jente Skrevet 8. september 2006 #6 Skrevet 8. september 2006 Jeg presset feil i begynnelsen forrige gang. Trykket framme på en måte. (Kjente det fremme i magen). Hadde derfor en stund med pressrier uten at han kom. Da jordmor oppdaget dette plasserte hun to fingre nede ved endetarmen, for å vise meg hvor jeg skulle trykke. Trykket mot dette punktet, og da kom han raskt. Folk sier at de føler de skiter på seg under pressriene. Det stemmer. Var derfor jeg ikke våget å presse der bak. Men jeg hadde hatt klyster og det kom ingen avføring. Bare føltes slik når babyen presset....
MorTilPrinsesseOgLitenSpire Skrevet 8. september 2006 #7 Skrevet 8. september 2006 For meg føltes det ut som jeg skulle presse ut en kjempebæsj.:-)Fikk beskjed om å ikke brøle, men bruke alle kreftene nedover. Jeg sa på forhånd til jordmødrene som var med på fødselen at jeg var redd for å ikke klare å presse, men de beroliget meg med at de skulle hjelpe meg.Og det gikk kjempebra! Tror du kommer til å skjønne hvordan du skal gjøre det, og dessuten kommer de til å hjelpe deg!
Linda - mor til to! Skrevet 8. september 2006 #8 Skrevet 8. september 2006 Det føles som å presse ut en kjempebæsj også, husker jeg at jeg tenkte når hodet var på vei ut.. Du finner nok ut av det, pass på å slappe av, og presse bak, som de sier her. Kroppen din styrer det hele egentlig, om du klarer å 'slappe av' og høre på den..! )
Anonym bruker Skrevet 8. september 2006 #9 Skrevet 8. september 2006 Hei! Jeg er nå gravid i uke 33 med mitt 2.barn. Under min første fødsel fikk jeg beskjed om å presse ryggen "bakover", krumme ryggen altså. Jeg lå vel i en bue av smerter og merket at det hjalp å få denne lille korrigeringen. En annen ting jeg vil anbefale er å puste inn på "Inn-2-3" og ut på "ut-2-3-4-5"! Det hjalp meg veldig å fokusere på dette og samboer var instruert i å minne meg på dette når jeg holdt pusten av smerter. Klarte meg helt uten smertestillende (ikke at det er et mål), men synest at dette hjalp KJEMPEMYE!! Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå