Heffalump mamma Skrevet 7. september 2006 #1 Skrevet 7. september 2006 Sist gang fikk jeg såre brystvorter omtrent med en gang. Jeg hadde ikke nok melk, måtte amme omtrent hele tiden fordi gullet aldri ble mett. Fikk ikke noe info om kremer til å smøre med, men fikk albueskjell (tror jeg det var) for å legge på. Det hjalp ingenting. Jeg gråt hver gang jeg skulle gi mat. Jeg har så lyst å amme nå når babyen kommer men jeg går bare å gruer meg hele tiden. Jeg klarte å holde ut i 2 måneder sist, da var jeg helt utslitt. Fikk ikke til å pumpe ut noe, babyen kastet opp etter måltid og puppen var tom. Det var da jeg prøvde mme. Følte jeg kom til himmelen. Hun tok flaska med en gang, og hun ble helt mett og sov godt. Ikke gråt hun hele tiden heller. Er redd jeg kommer til å gi for fort opp denne gangen også om jeg ikke får det til. Vil jo helst at babyen skal få i seg den beste næringen, men kommer ikke til å se på meg selv som en dårlig mor om jeg gir opp og gir mme istedet for morsmelk. Huff, jeg krysser fingrene for at jeg denne gang får så mye melk at det flyter over:)
7 oktober- ble mamma 6 okt=) Skrevet 7. september 2006 #2 Skrevet 7. september 2006 Vi får håpe det går bra denne gangen;=) Mne jeg er helt enig med deg .. går det ikke så går det ikke.. man er ikke dårlig mor av den grunn! Jeg har tenkt å gi det et ærlig og skikkelig forsøk,men dersom det ikke går så går det ikke!! trist,men ikke verdens undergang;=) kjøpe kremer etc ,, greit å ha i forkant sikkert:=)
Nr-3-i-Magen Skrevet 7. september 2006 #3 Skrevet 7. september 2006 Huff - høres ikke koselig ut. Men det høres litt ut som ei venninne av meg, ho blei kjempesår, klarte nesten ikke å amme, fikk derfor veldig lite melk, måtte amme oftere, blei enda sårere og alt gikk i en ond sirkel. Helt til de fant ut at gutten hadde en bakterieinfeksjon i munnen (det heter trøske tror jeg), derfor hjalp det ikke da ho behandla brystvortene sine, det kom jo bare tilbake med en gang ho amma. Nå vet ikke jeg om du undersøkte dette forrige gang, men det finnes hvertfall et middel man smører i munnen til barnet, og for venninna mi blei alt bra etter det. Infeksjonen blei borte, ho blei ikke sår og klarte å amme lenger, og ho produserte da mer melk.
Boogie Skrevet 7. september 2006 #4 Skrevet 7. september 2006 Ja, har begynt å grue meg litt jeg også. Hadde noe av samme problem som deg sist, ble forferdelig sår. Blodet randt og det gjorde noe inni granskaugen vondt!!!! Lillegutt var litt slapp og brukte vel ca 1 time på hvert måltid de første ukene. Kremer eller salver fungerte ikke for meg, ble bare gris og ingen lindring. Men skjell fungerte faktisk etter hvert. Jeg lot brystene lufttørre etter hvert måltid så la jeg på nykokte skjell under store ullinnlegg i BH'en. Etter 2-3 uker ble jeg bedre og det gikk seg etterhvert til. Var kjempeglad for det - ikke bare fordi jeg på død og liv ville at lillemann skulle ha morsmelk fra meg, men etterhvert syntes jeg det var ganske koselig å amme også
Caramell, 3-barns mamma! Skrevet 7. september 2006 #5 Skrevet 7. september 2006 Du kan jo begynne så smått å herde dem litt da! Jeg fikk også veldig såre, blødende brystvorter sist. Årsak?! 1: Feil ammeteknikk! Fikk utrolig god hjelp av amme hjelpen jeg da. Synd jeg ikke tok kontakt med dem med en gang! Hadde masse melk, noe som resulterte i mastitt 3 ganger! Var nær ved å gi opp flere ganger, men jeg ammet helt til han ikke ville ha mer. altså til han var 8 mnd. Bare prøv å slapp av, for hvis du stresser dette med melken veldig, så vil det jo bli mindre bare av den grunn. Min hadde veldig sutte behov, så vi ga han smukk. Da fikk puppen hvile noen timer mellom hver amming, slik at han ble skikkelig mett hver gang han fikk melk. Smukken tror jeg reddet oss! I tillegg pumpet jeg en uke for å la brystene gro sammen... høres ikke bra ut, og det var det ikke heller., Men gud så deilig det var når sårene var grodd og amme teknikken lært! Mitt råd må være at du tar kontakt med ammehjlpen så kjapt du begynner å slite! De er kjempe flinke til å hjelpe til! Masse lykke til!
66mod. Skrevet 7. september 2006 #6 Skrevet 7. september 2006 Hei jenter.. Pass på når dere begynner å amme at hele brystvorten er inne i munn på babyen. Veldig viktig for ikke å bli sår. Når puppen skal ut, så hold to fingre i mellom så babyen ikke suger i vorta når puppen dras ut. venter nr. 12 så jeg begynner å føle at jeg har fått litt trening. Har ammet alle mine, og det har gått kjempebra. Har selvfølgelig vært sår jeg og, men har skjønt hvor viktig det er at babyen suger riktig på puppen..
Silje_33 Skrevet 7. september 2006 #7 Skrevet 7. september 2006 Ja, jeg leser mye om amming nå så jeg skal benytte rett teknikk når babyen kommer. Hadde også mye problemer sist. Endte opp med to blødede brystvorter og mastitt. Ikke deilig. Men jeg er fast bestemt på at dette skal gå bra denne gangen. Meldte meg inn som støttemedlem på www.ammehjelpen.no og har fått pakke i posten idag. Det er det magasiner om amming, teknikker og BAM og Mamma - blader som følger med. Koster 199,- å bli støttemedlem. Absolutt verdt det!!
sajam Skrevet 7. september 2006 #8 Skrevet 7. september 2006 Hadde et hel.... uten like med ammingen til nr en, men med nr to gikk jeg VELDIG inn for og klare det. Det gikk kjempe fint ) Det hjelper mye og bare ha positiv innstilling til det og ikke tenke på det som var sist fikk jeg beskjed om. Ble også en dag ekstra på føden for og være sikker på at jeg fikk det til riktig.
Anonym bruker Skrevet 7. september 2006 #9 Skrevet 7. september 2006 jeg hadde samme problem ang amming med han jeg driver å ammer..fikk så vondt at jeg satt å gråt,men så fant jeg sånne til å sette på puppen som babyn sutter på..Ser ut som tuppen på en babyflaske..Og de funker..Nå kan han henge i puppen og jeg har det greit..Jeg anbefaler det på det sterkeste.. Fikk tak i det i babybutikken..
Anonym bruker Skrevet 7. september 2006 #10 Skrevet 7. september 2006 Ja, her har vi noe til felles... Jeg hadde sprekker i brystvortene i tre måneder med nummer én. Det gikk seg til, og jeg ammet lenge etter det, men det kan virkelig være et helvete å amme hvis man kommer skeivt ut. Må jo bare håpe at det blir bedre denne gangen! Har du fortalt lege/sykehuset at du hadde store ammeproblemer sist? Om ikke annet, så gjør det når du har født. Si det som det er og be om at du får assistanse hver gang du skal amme i starten. Be om at de ikke sender deg hjem før du har kommet godt i gang! Jeg fikk to dager ekstra på barsel sist pga problemer - pluss oppfølging på ammepoliklinikken deres etterpå. Sliter du etter at du har kommet hjem, så ring helsestasjonen. Da bør du få time på dagen! Og be om å få en erfaren helsesøster til å hjelpe deg - jeg fikk en 25-åring som aldri hadde hatt egne barn og sa ting som at "ja, det se-eer jo greit ut, hva synes du selv?" når jeg skulle vise ammeteknikk. Ikke særlig hjelpsomt! Heldigvis har man rett til å bytte helsesøster, husk det. Ellers kan jeg gi deg de få gode rådene jeg selv sitter igjen med: - Det er å banne i kjerka, men med såre brystvorter så kan man ikke amme "hele tida". Jeg ammet aldri oftere enn hver tredje time, og opplevde da at barnet ihvertfall spiste seg ordentlig mett - og at brystvortene fikk hvile LITT mellom hver helvetesøkt. - Såre brystvorter behandles slik: Tørr sårhet med luft, åpne sår med salve. - Selv om helsepersonell alltid sier at man må kunne ligge og amme, så funker ikke det for alle. Sitt når du ammer, alltid. Mye bedre kontroll! - Det er lettere å få dyttet puppen godt nok inn hvis man ammer i tvilling-stilling. Få dem til å vise deg det på sykehuset!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå