Gå til innhold

planlagt keisersnitt

Anbefalte innlegg

Noen her som har fått planlagt keisersnitt?

Jeg fødte vaginalt nå med min førstefødte.Men det var en traumatisk fødsel som opplevdes helt grusom.Jeg vet emd meg selv at hvis jeg skal ha flere barn,så må det bli planlagt keisersnitt.Men hva har jeg i vente da?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6228808-planlagt-keisersnitt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

hei,

Det beste du kan gjøre for deg selv er å ta kontakt med sykehuset for å snakke med dem om fødselen du gikk igjennom. Du kan da fortelle dem at du ønsker deg flere barn men at pga en traumatisk fødsel er du redd for å oppleve det samme igjen. Spør da om mulighetene for at du kan få planlagt keisersnitt neste gang.

http://www.helse-bergen.no/avd/kvinneklinikken/diagnose/Keisersnitt.htm

her kan du lese om hva som skjer ved et planlagt keisersnitt om det er noe av det du lurte på:-)

lykke til videre:-)

Jeg hadde planlagt ks for litt over to uker siden, grunnet traumatisk fødsel sist som endte i ks. Synes ikke ks er et godt alternativ hvis du har mulighet til å føde vaginalt. Jeg valgte planlagt ks nå kun fordi jeg er overbevist om at jeg ikke kan føde normalt. Nå vet ikke jeg hva som skjedde hos deg, men jeg ville ihverfall vurdert vaginal fødsel på neste siden du faktisk fikk babyen ut "rette" veien. Ta kontakt med sykehuset og hør om de har noe spesiell oppfølging for folk med fødselsangt. Det kan hjelpe deg til å ta riktig beslutning.

Og så svar på spørsmålet ditt, hva har man i vente?

Jeg var inne på sykehuset dagen før snittet. Fikk en sprøyte som motvirker blodpropp og fikk noe som jeg skulle ta på kvelden for å "tømme tarmen".

Dagen etter fikk jeg seng og det var igrunn bare å vente på tur...

Operasjonen er i grunn ganske grei. Man kjenner jo ikke noe smerter, men det er jo litt ekkelt for man kjenner jo at de holder på og man føler seg ganske flat når babyen blir presset ut :)

Det jeg synes er kjipt er tiden etterpå. Jeg dro hjem fra sykehuset etter to dager, så jeg var i god form, men man blir jo ganske begrenset i forhold til hva man kan gjøre. Kan jo ikke bære noenting annet enn nybabyen i flere uker. Det blir jo problematisk i forhold til barn man har fra før og man kan jo ikke ta matinnkjøpene heller. Smertene i såret kan jo også vare ganske så lenge. Sist hadde jeg kun smerter i ca en uke. Nå har det gått over to uker og jeg har fremdeles sterke smerter ved enkelte bevegelser eller hvis jeg hoster. Søsteren min måtte også ta ks og hun klarte nesten ikke å gå på en uke. Man vet jo ikke hvor mye smerter man får før etterpå...

Uansett hva du velger å gjøre: lykke til :)

takk for svar.jeg er ganske sikker på at det blir keisersnitt neste gang.Gledet meg til å føde denne gangen,men det ble bare masse styr.måtte sette igang fødselen.De måtte bruke både vakum og tang for å få ut den lille og de måtte gjenopplive han da han kom ut.Ikke en bra opplevelse i det hele tatt.Kunne ha mistet han.Kan ikke ta den sjansen en gang til.Dessuten måtte de klippe meg så mye at jeg har kjempe vondt arrvev hele veien inni meg.

• 2 måneder senere...

Hei:)

Jeg hadde min mest fantastiske opplevelse ever med mitt KS:) Det var planlagt pga at min lille keiserinne lå med rompa nede og ikke ville snu seg da vi prøvde med 3 snuingsforsøk. Jeg var våken under hele KS og kjente at hun kom ut:) Det var så deilig! Hørte at hun skrek til bak forhenget, og hun ble bare sekundet etter løftet bort til ansiktet mitt - og hun gulpet fostervann på meg! Herlig! Jeg hadde min kjære ved hodet mitt, som satt og holdt meg i hånda, under hele KS, og vi fikk også veldig veldig god informasjon av sykesøsterene der, både på forhånd og under KS, så vi visste Alt som skjedde under hele operasjonen:)

Jeg vil gjerne ha KS neste gang også, men vet ikke om jeg får avgjøre dette selv...:)

Klæm:)

beatek-t

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...