Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Etter jeg hadde min 2. spontanabort for et par uker siden, tok min lege en rekker tester og i dag var for å få resultatet. Ikke rart at jeg har følt meg uvel, sliten og svimmel i det siste. Mine jernlagre var så lave at jeg fikk klar beskjed om at dersom det ikke steg betydelig i løpet av den neste uken, måtte jeg legges inn for blodoverførsel - gjett om jeg ble blek da! Men er jo veldig glad for å ha fått et svar. Må ta det helt med ro og er sykemeldt 2 uker til. I tillegg må jeg ta ekstra mye jerntilskudd (uf, håper ikke jeg får problemer med magen). Noen som har noen gode tips til naturlig jern? Jeg vet jo om persillle og brokkoli og lever, men det kan jeg jo ikke leve av.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6228660-svar-p%C3%A5-pr%C3%B8ver-etter-sama/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Oi, oi, oi!!! Det er ikke rart du ikke er i form! Kan vel få injeksjoner tror jeg... Har selv fått B12 injeksjoner tidligere og da sa sykepleieren som ga de at jeg skulle være glad det ikke var jernmangel for den væsken var ennå seigere... Selv om det ikke er spesielt behagelig er det vel bedre enn å spise lever og brokkoli til det tyter ut av ørene kanskje...

Kan være lurt å høre om de fortsatt gir jerninjeksoner..? Greit å unngå blodoverføring, da...

Huff da, det høres ikke bra ut. Nå ble jeg sant og si litt engstelig. Øker lave jernlagre faren for SA/MA? Logisk kanskje, men jeg har ikke tenkt på det...

Har hatt et leit virus i kroppen som har satt meg ut i sommer, og blodprosenten som alltid er i laveste laget har vært helt grei. Nå sjekket legen jernlagrene igjen, (gjør det ca hvert halvår) og da var jeg nede i 5 selv om blodprosenten ikke indikerte det. Hvor lave er verdiene når man trenger blodoverføring da?

Stakkars deg, du har jo sikkert mistet en del blod også, det hjelper jo ikke akurat på. Bra at du tar det med ro så du får samlet krefter.

Jeg har hatt dette problemet i noen år, og får opp lagrene bra i perioder. Jern og C-vit (ferromax er ikke så hard for magen) + appelsinjuice sammen gjør susen for meg, samt ikke mye kaffe (drikker kun om morgenen) Grovt brød med kjøttpålegg, rødt kjøtt, leverpostei, og spinat er godt i mange varinater. Jeg lager til og med spinatsaus til pizzaen, ungene elsker det.

Problemet er at jeg ikke klarer å være like "flink" hele tiden....

Nå er jeg også sykmeldt og beordret hvile...tenker at jeg kanskje kan være gravid, men da er kanskje ikke det så lurt...huff, må bare vente å se.

Ha riktig god bedring!

jernklem fra meg ü

Kan nok berolige deg litt her :-) Jeg fikk ikke inntrykk av at lave jernlagre øker risikoen for abort, men at jeg nå har lave jernlagre FORDI jeg har abortert 2 ganger på tre måneder. Ja, jeg har mistet mye blod og det er vel en del av årsaken til den dårlige formene min. Tusen takk for gode tips, i øvrig. Godt å høre ferromax ikke er så hardt for magen; apotek-damen hadde nær skremt livet av meg! Men jeg fikk også noe laktose? el.l. som skulle være bra for magen. I tillegg mye vann og grov brød,sa hun. Spinat var et godt itps; det liker jeg godt - passer så godt til fisk. Rødt kjøtt er ikke min favoritt, men tror min mann blir svært positiv til den meny! Et glass rødvin i ny og næ har jeg hørt også skulle være bra.

heisann.

Hemofer gir ikke noe form for magetrøbbel eller hard mage..det fåes på apoteket . jeg har gått på det nå i noen måneder og har ikke merka noe til det. så nå har jeg vel like mye blod som en elefant,hvis dem har mye blod da. hehe!

Det var godt å høre, fortsatt noen dager til med spenning, så da slipper jeg å engste meg. Er heller ikke så glad i rødt kjøtt, men prøver meg frem med litt marinerte godsaker, da er det ikke så verst. Unner meg gjerne et glass rødvin jeg, det gjør susen for litt slitne damer, sover ekstra godt også da...Laktosepilller da eller? Kjenner ikke til det, spiser litt yogurt, foreløpig har det gått greit.

Annonse

Kjære nungo :)

Så godt at du har fått greie på hva som skal til for å ta bedre vare på deg selv...For noen år siden var jeg også ekstremt blodfattig,av ukjent årsak..Jeg svimte av i hytt og pine til noen var fornuftig nok til å dytte meg til legen..Blodfattig som få!Min løsning ble brødskiver med leverpostei og rødbeter på.I tilleg drakk jeg et flytende tilskudd som het floradix formula.Virket kjempefint på meg!Viktig er det også å få i seg nok c-vitamin da det hjelper kroppen i opptaket av jern.

Håper du får litt tid til rekreasjon og hvile nå nungo,slik at du er frisk og rask på banen igjen snart.

God klem fra vilsågjerne C";)

Hei nungo. Kjøp deg Floradix du. Det gir ikke treg mage og er veldig fin når jernlagrene må opp. Jeg har drukket det selv da mine jern-lagre var tomme for et par år siden. Ellers er det selvfølgelig lurt å spise annen jernrik mat. Men for meg holdt det med Floradix for å få bestått på prøvene. Men tror jeg brukte et halvt års tid før verdiene var normale igjen.

Det er godt du er sykmeldt en stund til. Da får du tid til å ta vare på deg selv.

Hvis du har så lave jernlagre villle jeg anbefale deg sprøyter i muskelen, det er seigt og tjukt, men det er utrolige effektivt. Hemofer gir magetrøbbel, på lik linje med andre jerntabletter spør du meg. Floradix er bra men ikke hvis jernlagrene er helt nedkjørte slik som dine nå er. Rødbeter og leverpostei er flott, men det duger ikke til å bygge opp jernlagrene på kort tid!!

Og forøvrig smaker ikke floradix spesielt ille!"! Ü

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...