Gå til innhold

Oktober: Nesespray, er det farlig??


Vibeke&gullguttene:)

Anbefalte innlegg

Klarte visst ikke å holde forskjølelsen borte:( Er kjemp tett i hele hodet... Kan det være skadelig for baby i magen om jeg bruker nesespray?? Er så redd for å gjøre no galt:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om du går inn på felleskatalogen.no, kan du søke på det nesesprayen heter, så får du opp en del lesning, der står det nok noe under svangerskap/amming:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke farlig med nesespray, men det bør brukes med forsiktighet av gravide. Du bør unngå høye doser og hyppig bruk. Anbefalte doser medfører ingen risiko for fosteret, så det kan benyttes under graviditet :)

 

Ulempen er at hvis du bruker nesespray over over lengre tid, skjer det en svelling av slimhinnen og nesen kan bli tett igjen (lokal irritasjon) og du må da ta nesespray for å åpne igjen...

 

Nå som du føler deg tett i hele hodet, er det viktig at du snyter deg godt før du bruker nesespray og ta gjerne en Paracet ved siden av.

 

Prøv å unngå å bruke nesesprayen lengre enn 10 dager!

God bedring - klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Otrivin: Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Vasokonstriktiv effekt indikerer at xylometazolin kan være skadelig under graviditet. Absorberes i liten grad systemisk ved intranasal administrering. Det er derfor mindre sannsynlig at preparatet kan forårsake fosterskadelige effekter. Kan brukes under graviditet i terapeutiske doser. Overgang i morsmelk: Det er lite sannsynlig at barn som ammes blir påvirket. Preparatet kan brukes under amming i terapeutiske doser

 

Rhinox.Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Vaskokonstriktive farmakodynamiske effekter indikerer at oksymetazolin kan være skadelig under graviditeten. Det er lite sannsynlig at preparatet kan forårsake fosterskadelige effekter. Preparatet kan brukes under graviditet i terapeutsiske doser. Overgang i morsmelk: Ukjent. Preparatet kan brukes under amming i terapeutiske doser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg har det man kan kalle for tett nese i svangerskapet. Fra dag 1 har jeg vært tett i nesen og praktisk talt avhengig av Otrivin nesespray.

Legen har sagt at jeg kan bruke Otrivin, men at jeg kan forsøke å kombinere det med Otrivin for barn. Saltvannspray og annen nesespray funker ikke.

Søsteren min hadde samme problemet i sitt svangerskap, tett nese til og med samme dag hun fødte. Etter fødsel har hun ikke hatt behov for nesespray lenger. Helt merkelig.

 

Nå har jeg brukt Otrivin 3-5 ganger daglig i 33 uker, etter samtykke fra min lege.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg var kjempe tett i staren av sv skapet.. slapp unna hele 2 tri ,men nå når det er 4 uker igjen er det kommet tilbake.. sitter med vondt i hodet fordi jeg ikke tar spray nå.. kun slatvann.. og det er jo IKKE effektivt..

mulig jeg må krype til korset og kjøpe i morgen.. det er særlig om natten.. ett spray i hvert nesebor.. holder i massevis...

 

prøver saltvann igjen nå.. kanskje jeg skal ta en paracet da??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...