Gå til innhold

ang arbeidsplass, sykemelding og rettigheter (litt langt)

Anbefalte innlegg

Nå er jeg så utrolig oppgitt på hele arb plassen min. Jeg er 50% sykemeldt fordi jeg har bekkenløsning. Siden jeg jobber i bofellesskap med tunge brukere, så blir det til tider ganske smertefulle dager for meg.

I helsevesenet er det jo slik at det er forskjellige grader av utdannelser. Jeg er vernepleier, noe som gir meg tittel mijøterapeut, og større ansinitet enn feks en hjelpepleier.

For å gjøre en lang historie kort, så har sjefen min gitt ene hjelpepleieren her alle de oppgavene som er relevant for vernepleier, slik at der ikke er noe faglig oppgaver til meg. Dermed er det plutselig jeg som går rundt å gjør oppgaver på likt plan som assistenter og hjelpepleiere. (dette er ikke rettet negativt mot hjelpepleiere! )

Hun sjefen min har to grunner for å ikke gi meg vernepleierellaterte oppgaver; 1, fordi hun foretrekker kvinner passert 35 år (jeg er 23), 2 fordi jeg skal ut i permisjon om 4 måneder.

Så hva gjør jeg? Ikke kan jeg delta i leilighetsvask. Ikke klarer jeg følge opp på vedtak som omfatter turer, og ikke har jeg noe faglig/administrativt jeg får tilgang på... Jeg føler meg så utrolig ubrukelig :( Har prøvd å ta dette opp med sjefen, men hun avføyer meg raskt. Kan hun lavær med å bruke meg til de oppgavene jeg er ansatt for fordi jeg skal i permisjon om 4 måneder?? Det er jo mye som kan gjøres på 4 måneder...

Velger å være anonym på dette innlegget...

Fortsetter under...

Ja, jeg er organisert, men gruer meg til å lage "oppstyr" siden det bare er 4 måneder igjen. Sannsynligheten for at jeg vender tilbake etter permisjon er liten... Men kanskje jeg rett og slett må kontakte fagorganisasjonen min så jeg får orden på dette, og slik at andre på arbeidsplassen får det bedre i seinere tilfeller..

Dersom dette er en IA-bedrift, er de faktisk pålagt å legge tilrette for deg, og da gjerne med deg som en samarbeidspartner, dvs la deg komme med muligheten til å ytre litt om hva du kunne tenke deg å jobbe med, hva DU tror at du klarer osv..

Ellers er jeg helt enig i at du definitivt bør ta dette opp med organisasjonen din.. Det er en grunn til at de finnes.. :)

Håper ting ordner seg for deg.. :)

Annonse

har vært gjennom akkurat det samme som deg, kan bare tenke meg hvor du jobber. jeg ble mobbet ut samtidig med utising osv. tok kontakt med fagforbundet mitt og lagde et HELVETE på jobb. var sm pga styret på plassen ca 6 mnd til jeg fikk omplassering. snakk med bedriftslegen på arbeidsplassen/ komunen din, de har taushetsplikt og du har krav på hjelp fra de, dette kommer garantert til å fortsette etter permisjonen også, kom deg for guds skyl bort fra den plassen du er, søk andre jobber og be om intern omplassering/ overflytting. bedriftslegen anbefaler ingen å jobbe under slike forhold. om det tar lang tid for deg å få time, be om sm til lege hvor dere krysser av at dere ønsker kontakt med bedrifttjeneste, få legen til å notere at det haster. er effektivt, legen støtter deg også på dette. og kan skrive sterk anbefaling på at dette fører til utbrendthet. om jeg ikke hadde blitt sm da jeg ble, mente de at jeg hadde møtt veggen kort tid etterpå. alle sm sendte jeg i post og ba mannen min hente skoene mine osv. vet hvordan arbeidsforhold er på bolig, så jeg sier bare ikke jobb deg hjel, får ingen stjerne i boka på å slite deg ut og ev skade fosteret, når en er utsatt for alt som foregår på en slik plass.

Til Angelina...

Jeg kan ikke delta i leilighetsvask fordi støvsuging og mopping tar knekken på bekkenet mitt. Jeg klarer ikke gå på asfalt fordi det også er for smertefullt. Bare bevegelsene som innebærer å bøye seg ned til vaskemaskinen og oppigjen, eller kle på sokker, bukser og sko på brukerne er en prøvelse noen dager, og legen anbefaler meg å unngå slike bevegelser. I tillegg har jeg en skade i nedre korsrygg etter en bilulykke..

Til deg som var anonym: TUSENTAKK for støtte og forståelse!! Jeg fikk utrolig respekt for det du gjorde! Skulle ønske jeg hadde mot til å gjøre det samme. Håper forholdene forbedret seg på den nye plassen! Skal til lege på mandag, og får kanskje åpne meg litt for han da, og høre hva han vil gjøre. Som du sier; Der er ingen stjerne å hente i helsevesenet. Sjefen er tilbake fra ferie nå og jeg blir kvalm og dårlig bare med tanken på at jeg må omgå henne.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...