Singelmamma og banden Skrevet 7. september 2006 #1 Del Skrevet 7. september 2006 Der stod det noe om at arbeidsgivere vegrer seg for å ansette kvinner pga den nye sykelønnsordningen. Pga vil unngå at mor er hjemme med sykt barn? Jeg fikk bare lest forsiden. Noen som kan opplyse meg? Hvordan vil de da diskriminere alenemødre? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6225612-noen-som-leste-avisen-i-g%C3%A5r/
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 7. september 2006 #2 Del Skrevet 7. september 2006 jeg forsto det sånn at den nye sykelønnsordningen gjør det sånn at arbeidsgivere må betale mer penger om du og jeg blir syke. noe som gjør at mange arbeidsgivere ikke vil ansette kvinner siden vi får barn og fort kan bli syke under svangerskap og måtte bli hjemme med sykt barn. dette vil jo selvsagt sette alennemammaer i dårlig lys, siden vi har dobbelt så mange sykedager med barna en vanlige kvinner. men jeg tror vi skal ta det helt med ro. LO kommer aldri til og finne seg i denne løsningen og AP sitter litt i klistere om dagen. så vi får vente og se om de trekker tilbake denne nye ordningen. det skal vistnok finnes en kontrakt som sier at alle parter skal være enige om sykelønnsordningen skal gjøres om på. og nå er det ganske tydelig at alle parter ikke er enige. vi får krysse fingrene og håpe på at ikke vi går ut som tapere her.. det er i værtfall sånn som jeg har forstått saken... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6225612-noen-som-leste-avisen-i-g%C3%A5r/#findComment-6229784
Winterlady Skrevet 7. september 2006 #3 Del Skrevet 7. september 2006 Synes det er helt hårreisende og arrogant å gi så totalt faen i hva velgerne og næringslivet mener...Nesten som om politikken i Norge har blitt en minibedrift med ekstremt dårlig ledelse som overhører alle råd og skakkkjører bedriften og de ansatte fullstendig. Og hvor er denne politikken liksom solidarisk og sosialdemokratisk hen..???!! Hele regjeringen har jo plutselig bare bestemt seg for å ta en real høyresving og drive Norge etter prinsippet; enhver for seg selv. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6225612-noen-som-leste-avisen-i-g%C3%A5r/#findComment-6238776
Drømmemagen Skrevet 10. september 2006 #4 Del Skrevet 10. september 2006 Setter man seg mer inn i den nye sykelønnsordningen, vil man se at det er flere grupper som vil være fritatt og hvor arbeidsgiver fortsatt vil få full dekning ved sykdom. Eksempler på slike grupper er gravide, kronisk syke m.fl. Synes derfor det er en billig uttalelse fra enkelte arbeidsgivere i media å si at de nå ikke har råd til å ansette kvinner og andre personer som har stor risiko for høyt fravær. Har bl.a. studert helsepsykologi og studier viser at mye av langtidssykefraværet skyldes forhold på arbeidsplassen. Det kan muligens være en god ide at arbeidsgiver dermed setter inn flere ressurser på å bedre arbeidsmiljøet (noe de kanskje vil gjøre når de nå blir holdt mer økonomisk ansvarlige for arbeidstakernes langtidsfravær). Jeg sier muligens en god ide over fordi man har jo aldri noen garanti for at en teori vil vise seg å være en suksess i praksis, men jeg vil ikke umiddelbart sable ned ideen. Vil også presisere en annen ting. Korttidsfraværet vil det ikke bli noen endringer på. Her gjelder samme regler som tidligere, så det finnes ingen grunn til å diskriminere kvinner med barn av den grunn (med mindre man har over 14 dagers fravær i strekk). Vil også minne om den forrige regjeringens forslag om å innføre en karensdag, slik at arbeidsgiver selv skulle betale første fraværsdag. Skulle tro at en slik ordning ville ramme arbeidstakerne mer enn dette nye forslaget, selv om det også her muligens var fritak for enkelte grupper... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6225612-noen-som-leste-avisen-i-g%C3%A5r/#findComment-6264536
Anonym bruker Skrevet 10. september 2006 #5 Del Skrevet 10. september 2006 Ser ikke helt problemet med den nye sykelønnsordningen. Dette er ett tiltak for å hindre at folk sykemedler seg så ofte, og hindre langtidsfraværet. Gi en bedre ramme for de ansatte, hvor de skal slippe å sykemelde seg fordi egenmeldingen ikke strekker til. Dvs. vil man ikke bli sykemeldt i 2 uker, men bli borte noen ekstra dager enn tillatt i forhold til dagens egenmeldingsordning. Synes næringslivet og arbeidsgivere blåser dette litt unødvendig opp. Det er klart at dersom dette blir for dyrt, vil det få uheldige konsekvenser. Men det uansett ikke lov i Norge og diskriminere kvalifiserte personer i forhold til ansettelse, dermed kan man ikke la være å ansatte kvinner med barn. Dette er nok en god ordning for ansatte, men har en del hull som gjør at LO og arbeidstakere reagere kraftig, og kanskje må man innskjerpe rammene litt på denne ordningen. Men ser ikke annet, enn at dette kan være en god ordning som vil vise resultater på lang sikt. Hovedargumentet er jo at man ikke har fått prøvd ut denne ordningen lenge nok, og man er usikker på om det faktisk vil gi de resultatene man venter.. og dette kan man jo ikke vite før det er prøvd ut.. Men kortidsfraværet er det jo ingen endring på, og det er jo i all hovedsak det man bruker i forhold til ett sykt barn. Er skeptisk, men ser ikke problemet for det å ansette mødre med barn, og ser ikke at dette skal bli noe problem for meg i fremtiden (med barn), det er jo ganske mange av oss. Er ikke urolig, og stiller meg i prinsippet positiv til den nye sykelønnsordninga. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6225612-noen-som-leste-avisen-i-g%C3%A5r/#findComment-6267213
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå