Gå til innhold

Eksem- testing for allergier (9.5 mnd)?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lillegutt (9.5 mnd) har siden han var et par mnd hatt eksem i kinnene. Først sa helsesøster at det bare varmeutslett eller et vanlig hormonutslett utslett, men det gikk aldri bort. Har gode perioder da det nesten ikke synes, og andre dager hvor han klorer seg helt opp & begge kinnene blir røde. Vanligvis intervaller på 2-4 dager. Smører 2-3 ganger hver dag, men det blir jo aldri helt borte for godt. Var inne hos legen & han sa at det var eksem, men ikke hvilken eksemtype det var. Har en del allergier på min side av familien og pga dette eksemet venter vi med alt som kan utløse allergiske reaksjoner (f.x fisk, jordbær, ananas, hund&katt osv). Lillegutt har tidligere fått utslett over hele overkroppen uten at vi kunne finne noen årsak til dette (skjedd 2x og blitt borte etter litt over et døgn- ikke varmeutslett). Fikk da beskjed av legen på helsestasjonen at vi måtte holde øye med slike reaksjoner. Hvordan skal man forhindre det hvis man ikke vet hva man skal forhindre? Han verken spiste eller var borti noe spesielt den dagen eller to dager før. Jeg fikk mitt første store utslag da jeg var nesten 6 år gammel. Unner virkelig ikke sønnen min noe slik.

Noen som har testet barna sine? i denne alderen eller før de er 1 år pga eksem? Hvordan går jeg frem til å få en test? Må han ta prikketest eller annen?

Takker for svar!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du går inn på ulike tråder finner du nok mange svar.

Lollebror får eksem i tinningen når jeg spiser egg, så jeg har kuttet allle eggeprodukter i min kost. Jeg fullammer han, han er 5 mnd. Legen vil se på han igjen ved 6 mnd og da skal jeg prøve å spise egg igjen og se reaksjonen. Så må han evt til hudlefe og prikktestes. Viktig å få det avklart før MMR vaksien fordi den er basert på hønseegg.

Leser om flere her nne som har prikktestet allerede ved 3 mnd alder. Problemet med å teste så tidlig er at de har endel antistoffer i seg slik at man kan være allergisk uten at det slår ut.... men flere får jo svar. Legen vil at vi skal vente til han er 6 mnd, så ved 9.5 mnd bør det ikke være noe problem.

Be om en henvisning til hudlege!!

Skrevet

Minsten her ble videresendt til en barnelege pga eksem og mistanke om astma. Han ble prikktestet allerede da han var 3 mnd, heldig vis ingen utslag, ennå.

Har du fått kortisonkrem til gutten din? De vi har er ganske effektive og tar eksemet på noen døgn.

Skrevet

Vi ble henvist til barnepoliklinikk da datteren var 3 mnd. Det ble tatt blodprøve og de gav utslag på egg og melk. For oss var det greitt å få vite det så tidlig slik at jeg kunne unngå å spise melk og egg når jeg ammet. Det atopiske eksemet er ikke borte, men hun er ikke så urolig i kroppen lengre og det ser heller ikke ut til å klø så mye som før.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...