sivtan Skrevet 6. september 2006 #1 Skrevet 6. september 2006 Det er mange interessante innlegg i denne debatten, men det står lite om barn og tall. Sønnen min er to år og kan lese tallene opp til 40. Jeg leste avisen i går og da leste han tallene øverst i hjørnet for meg. Jeg hoppet over noen sider for å teste om han sa en regle eller om han virkelig leste tallene. Flere som opplever dette? Han leser også prislapper i butikken, bilskilt og alle andre tall vi møter på vår vei. Han er flink til å snakke og ellers tidlig ute med det meste. Han vet navnet på de fleste bokstavene også. Føler at det er tidlig å stemple han som begavet, men det hadde vært morsomt å høre historier om andre barn som ligner sønnen min. Noen som kjenner seg igjen?
Newton & Prinsessen på erten Skrevet 10. september 2006 #2 Skrevet 10. september 2006 Når er han født? Tenkte det er jo litt forskjell på om han er akkurat fyllt to eller nesten 3. Småen her på 22 mnd. Kan si tallene til 12, men hopper gjerne over 6'ern og 7'ern. Når det gjelder telling kommer han til 4, etter det bare peker han og sier masse tall. F.eks om han har 8 klinkekuler så peker han på de en etter en og sier 1-2-3-4, så begynner han å veive med fingeren og sier f.eks. 10-7-11-8-9-10, så avslutter han gjerne med ett sukk og sier "åååhh, det var mange kinkekuler".
Newton & Prinsessen på erten Skrevet 10. september 2006 #3 Skrevet 10. september 2006 Jeg har forresten inntrykk av at det er ganske "vanlig" for en på 2,5-3 år. Ihvertfall av de jeg kjenner på den alderen.
sivtan Skrevet 10. september 2006 Forfatter #4 Skrevet 10. september 2006 Takk for innspillet. Han har akkurat fylt to år og bare siden sist jeg skrev så har han lest tallene opp til 60. Men, når vi kommer til mer enn 40 begynner han å bli lei. Han leser klokken på teks-tv imens jeg leser nyheter. Når det gjelder tallene så begynte han å lære det når han var 16 mnd og kunne opp til 12 når han var 19 mnd. Kjenner flere som er litt eldre enn sønnen min som kan telle til 20, men de kan ikke lese tallene. De sier det som en regle. Han viser fetteren sin, som er 8 mnd eldre, bilskilt og leser hva som står der. Høres ut som sønnen din også er i ferd med å skjønne logikken med tall. Det er veldig spennende. Siden han teller klinkekulene samtidig som han sier tallene er det ikke lenge før han kan telle langt. Det er i allefall det jeg har erfart. Neste da er å skjønne 20, 30, 40 osv. Igjen takk for svaret. Morsomt med andre flinke barn:) (for vi synes jo det om barna våre...)
sivtan Skrevet 10. september 2006 Forfatter #5 Skrevet 10. september 2006 Uff... dette kan kanskje høres ut som bare skryt. Men, dette skal vel være en seriøs debatt for foreldre som er bekymret og samtidig glad over hva barna deres kan. Det er i den situasjonen jeg er. Fordi det føles som om sønnen din lever i en verden full av tall. Han leser tall som nevnt på bilskilt, prislapper i butikken, veinummer, komlokk, dørskilt, bøker, tv, dvd-spilleren, pc-en, klokker, datoer på pålegg osv. Han har en klokke med tretall som han snakker med akkurat som andre leker. Er dette vanlig for en som akkurat har fyllt 2 år?
Newton & Prinsessen på erten Skrevet 10. september 2006 #6 Skrevet 10. september 2006 Virker jo som han er litt tidlig ute kanskje? Pass på å stimulere og gi han nye utfordringer om han blir fort lei. Kanskje bokataver blir det neste? En ting er ihvertfall sikkert, og det er at når de begynner å lese så åpner det seg en helt ny verden for de.
PlussogLinus Skrevet 10. september 2006 #7 Skrevet 10. september 2006 jeg syntes sønnen din høres begavet ut! Vel er det riktig at mange to åringer kan telle til 20, det kunne min jente og da hun var to, men hun klarte ikke å lese tallene. At han leser tallene så høyt opp er jo fantastisk! Om ikke han er begavet, er det alikevel ikke vanlig ville jeg påstå. Snakk med helsestasjonen om det, det er det beste forslaget jeg har å komme med. Gøy å lese om spesielle barn
sinikka Skrevet 18. september 2006 #8 Skrevet 18. september 2006 Jeg har en gutt på samme alder som deg. Han har vært tidlig ute med å snakke, og fått mye oppmerksomhet på det. Men han er ikke i nærheten av å kunne bokstaver eller tall. Vi har heller ikke gått inn for å lære ham det. Uansett hva du har gjort for å lære din gutt tall, er det vel nokså uvanlig - for å si det mildt - at en toåring kan lese tall opp til 40. Kan ikke skjønne annet enn at han må være rimelig kjapp for å greie det. Hva har dere gjort for å lære ham det?
sinikka Skrevet 18. september 2006 #9 Skrevet 18. september 2006 hm... samme alder som din gutt, skulle det vel være..
sivtan Skrevet 18. september 2006 Forfatter #10 Skrevet 18. september 2006 Vi har ikke gjort noen ting. Han ser på oss og spør så da må vi svare. Vi har lest bøker for han, men ikke noe mer enn andre foreldre jeg kjenner. Nå om dagen lærer han sanger utenat. Han kan Bæ bæ lille lam, Mikkel Rev, Fader Jakob på norsk og fransk, Det regner i dag osv. Dette er ting han lærer i barnehagen som han forteller på vei hjem. Som sagt så lurer vi på hvordan dette skal gå. Motorikken er på topp. Han liker seg blandt voksne fordi han er litt usikker på de eldste barna. Han går i barnehage der det er blandet 2 til 6-åringer, men leker med de andre 2-åringene. Barnehagen sier at han ellers er en normal 2-åring. Grunnen til at jeg bekymrer meg er at jeg møter andre voksne som sier at vi bør bremse utviklingen hans så han ikke skal kjede seg når han begynner på skolen, men det virker litt rart for meg. Jeg må svare han når han spør meg om noe. Det er derfor fint å få høre om andre barn. Alle er jo unike og har sine interesser. Tror vi foreldre blir bedre foreldre av å utveksle erfaringer.
La Perla Skrevet 19. september 2006 #11 Skrevet 19. september 2006 Jeg synes han høres ut tilå väre langt fremme i forhold til de fleste andre toåringer. Min gutt som også er akkurat 2, kan ikke telel så langt, kan ingen bokstaver, og snakker ikke så godt. Men jeg ser ingen grunn til at dere skal bremse utviklingen. Bare la ham läre det han vil läre, så lenge han selv ønsker det og synes det er gøy. Det kan jo også hende han bare er litt tidlig ute, og at det vil jevne seg ut med alderen og de andre tar han igjen. Det er egentlig alt for tidlig å kalle et barn ekstremt begavet når de er så små, for i denne perioden uvikler barn seg så forskjellig uansett. Så lenge han er normal sosialt sett, og bare rett og slett kan veldig mye for alderen, er det jo ikke noe å bekymre seg over, bare å väre glade og stolte over.
Gjest Skrevet 27. september 2006 #12 Skrevet 27. september 2006 Min jente på 15 mnd har ikke begynt med tall ennå...Hun er nok ikke spesielt tidlig ute med noe, men er ganske flink til å snakke. Hun har en boks med forskjellige hull i lokket til å putte klosser med forskjellig form inni, og denne leken synes hun er veldig gøy, men hun tar av lokket først for å gjøre det enklere, he he:) Hun har et ganske rikholdig vokabular og prater mer og tydeligere enn jevnaldrende barn i barnehagen, synger også, men roter med melodiene, men tall har jeg altså ennå ikke hørt fra hennes munn..., burde kanskje begynne å telle litt hjemme...?
Suppa med nr.3 i magen Skrevet 6. oktober 2006 #13 Skrevet 6. oktober 2006 Din sønn høres veldig begavet ut, uten at jeg skal stille noen diagnose Fortsett å svar på spørsmålene hans du, så skal du se at nygjerrigheten for tall går over i bokstaver eller noe annet. Tror iallefall det er viktig å ikke undertrykke hans behov for å få svar. Du kan lese mer om begavede barn her http://www.nt.ntnu.no/users/ystenes/vitenskap/barn/ Dessverre er det liten kunnskap om det i Norge. Men søker du finner du svar i Googles verden. Søk på gifted children og du vil få drøssevis med linker Når skolealderen kommer må du som forelder rett og slett stå på for å få gitt han riktig stimuli, du må ikke bremse han nå!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå