Gå til innhold

ang.omskjæring av ...........

Anbefalte innlegg

guttebaby.Vet at vi får en gutt og ønsker å omskjære han så fort som mulig etter fødselen.Dette for å ikke utsette han for ubehag senere. På aker gjorde de dette rett etter fødselen;men nå er jo føden nedlagt.

Er det noen som vet om det gjøres andre steder?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6218268-angomskj%C3%A6ring-av/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

Huff, at folk skal være så negative! Ikke hør på dem!

Jeg er selv veldig nysjerrig på dette. Har tenkt å spørre så fort jeg får vite kjønn, ja dersom det er gutt da!

Vi vil også nemlig omskjære dersom det blir gutt. Nå er mannen min muslim og er selv omskjært, og religion og tradisjoner teller veldig for han.

Hvorfor skal du omskjære sønnen din. Lurer bare jeg ;-) Har alltid lurt på hvorfor man gjør det, enten det er tradisjon eller religion...

Har vært med en som var omskjært, estetisk sett var det mye penere å se på...

Jeg har en kompis som har blitt muslim. Han ønsket å gjøre dette i voksen alder. Men han turte ikke. Men ihvertfall, dette er fordi det er renslig sies det. Når forhuden ikke er der, er det lettere å holde rent.

Men stakkars barn. Må gjennom noe så vondt ( vil jeg tro ). Hadde latt de velge selv. Dere bor i Norge nå. Selv om religion er religion... Jeg personlig syns det er forkastelig. Men heldigvis ikke opp til meg.

Renslighet... Det er jo foreldrenes ansvar å lære barna å vaske seg nedentil. Er vel like renslig hvis man bare vasker seg? Skulle tro at det var lettere for bakterier osv å finne veien hvis det ikke er forhud der??

Jeg vet ikke, syns bare at renslig var et "dårlig" agument? Eller???

Det er påvist at det er mer hygienisk og det beskytter mot flere sykdommer.Bla.kreft og aids.I amerika har de forsket på dette og det ble påvist at muslimske og jødiske kvinner var mindre utsatt for underlivskreft .Derfor er det obligatorisk i amerika å omskjære guttebarn.........

HI.

Annonse

det gjøres helt sikkert andre steder, men jeg bor ikke i området, så kan ikke si akkurat hvor. men bare spør legen din, eller jordmor. de vet det helt sikkert og kan hjelpe deg med hvor og når.

lykke til:) og som andre også har sakt, bare overse de som ikke kan styre seg og ytre sin mening om omskjæring, og gjærne vil gjøre tråden din til en debatt om emnet..

seriøst folkens, hun spurte ikke hva dere mener om det, bare om hvor de gjør det.. ha litt respekt for andres valg, og la vær å svar når dere ikke vet svaret på det HI spør om.

jeg greidde ikke å blande meg likevel... det er IKKE obligatorisk i amerika å omskjære guttebarn! Amerika er forøvrig et kontinent. Hvis det er USA du snakker om så stemmer det fortsatt ikke.

Og når det gjelder det at omskjæring skal beskytte mot hiv så er det en livsfarlig ting å gå ut med!!!!! Slike undersøkelser kan være påvirket av så mye annet - det eneste som virkelig beskytter er bruk av kondom, og det er vanskelig nok å jobbe for kondombruk i verden om ikke omskjærings-debatten skal komme og ødelegge alt arbeidet som er gjort og som gjøres på aids-fronten!

mye rart som står på internett :)

Beklager, jeg skal ikke blande meg. Er egentlig enig med ei over her - du inviterte overhodet ikke til en debatt rundt omskjæring, du kom med et ærlig spmål om hvor det gikk an å få det gjort. Akkurat det vet jeg dessverre ingenting om... så jeg holder meg unna igjen :) Lykke til med graviditet og småttis!!! :)

joda, det er det.. det er en grunn til at vi er skapt som vi er..

men alikevell endrer vi på ting, fordi noen har funnet ut at det er bedre. vi trekker visdomstenner, fordi vi ikke trenger de, og de er mer til plage enn gode.

vi retter på tennene med regulering, selv om vi ble skapt med annlegg for skjeve tenner. hvorfor? fordi det er bedre, og noen fordi de syns det ser penere ut.

vi gjør bryster mindre, selv om vi ble skapt med store.. hvorfor? det er bedre, ryggen varer lenger da..

og for ikke å snakke om alt det andre vi gjør med kroppen for å forbedre den. kunne nevnt kosmetiske inngrep i fleng!!

alt dette gjør vi til tross for at vi er skapt slik vi er skapt.

hvorfor? jo, det er mange grunner. medisinske, selfølgelig. Kulturelle grunner, Religiøse grunner og noen ganger bare fordi vi rett og slett er forfengelige.

men uansett hva grunnen er til at vi tar slike valg her i livet, så har alle rett til å velge. og det uten at noen helt uoppfordret skal begynne å kritisere eller sette store spørsmålstegn ved det vi gjør. (så lenge det ikke er noe som er til fare for en selv eller andres liv selfølgelig)

og så vidt meg bekjent så er det å omskjære sin egen sønn et valg man kan gjøre uten at det er farlig for noen på noe som helst vis. hvorfor en gjør det varierer sikkert også. og når hovedlinnlegger her sier at det er religiøse grunner til at de gjør det, så hvorfor ikke bare respektere det? må en virkelig fortsette å si "fy fy, det må du da ikke gjøre"?

alle tar jo valg på vegne av sine barn. kristne døper sine barn helt uten å spørre barnet om de vil det selv for eksmpel.. jada, vet det ikke innebærer et medisinsk inngrep, men det er fortsatt noe en gjør uten barnets samtykke som har betydning for resten av barnets liv.

og så lenge det ikke er forbudt å omskjære gutter verken her eller noe annet sted i verden, så må en bare respektere at noen velger og gjøre det, og samtidig lære sine barn respekt for andres valg, uansett hva de måtte innebære.

Jeg henger med vel mest opp i at dere sier det er pga religion. Men det er i utgangspunktet ikke pga religion men pga kultur og tradisjoner. Tviler vel egentlig på at omskjæring av gutter er så svinvondt, blir vel omtrent like vondt som å ta hull i øyrene på småbarn. Det er kun et lite kjapt snit i forhuden.

Lykke til med omskjæring sier jeg! Men jeg synes kanskje du bør ha litt bedre argumenter for omskjæring, sånn bare for din egen del når du skal få behov for å måtte forsvare hvfor dere har valgt å gjøre det.

hei

de fleste sykehus gjor det, men det ma sokes om a fa gjort det sa lenge det ikke er medisinsk grunn. du kan soke pa det sykehus du skal fode og det oftest gjores like etter fodselen.

i oslo sa er det flere private klinikker som ogsa gjor det, men da ma du betale for det og jeg er ikke sikker pa hvilke klinikker det er.

snakk med lege eller jordmor og dem soker for deg.

jeg skal selv gjore det pa min gutt og skal soke om slikt inngrep

lykke til videre

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...