**Tingeling** Emma06+June08:) Skrevet 6. september 2006 #1 Skrevet 6. september 2006 Min fødselshistorie! 8 dager over termin, på morgenen 28. August gikk slimproppen! Og lei som jeg har vært ble jeg såå glad og tenkte at *nå* er det ikke lenge igjen! Gikk hele dagen å ventet på rier, og utpå kvelden ble de kontsante menssmertene jeg hadde gått med en stund å bli regelmessige med pauser. Ringte å ga beskjed til Anita (søster) da hun også skulle bli med på fødselen, og hun kom og ventet med oss. Tok tida hele kvelden, og de kom med 5-7 min mellomrom og varte i 30-45 sekunder, men var ikke vonde enda. Litt utpå natta ble de litt vondere og varte ca 1 min, så da ringte jeg føden for å høre. Der sa de vi bare kunne komme inn for en sjekk, så da dro vi inn! Ble tatt godt i mot på føden, og ble lagt inn på badet og fikk på CTG beltet, som viste regelmessige rier, men ikke så høyt på skalaen.. Var veldig spent på om jeg hadde åpning, og da hun sjekket var det bare 1 cm.. Ble ganske skuffa.. Hun anbefalte at vi dro hjem og fikk oss litt søvn for det kunne ta tid. Vi kom hjem og la oss til å sove. Ikke mange minuttene det ble med søvn, med både irriterende rier og halsbrann.. Gikk hele neste dag også med like rier som ikke var noe verre.. Var først utpå ettermiddagen at de begynte å gjøre såpass vondt at jeg måtte puste med igjennom de. Ringte føden på nytt i 6 tida, og kunne bare komme inn for en ny sjekk. Håpte at det hadde skjedd noe mer nå, sånn at jeg kunne bli innlagt og hoppe i et etterlengta badekar. Ble igjen tatt i mot av ei blid dame, og lagt på badet med CTG. Ble liggende ca en time denne gangen, for fosterlyden var litt lav innimellom, men ble registrert regelmessige rier og de var høyere på skalaen i dag! Åpning ble sjekket til 3 cm! JIPPI!! Så da kunne vi bli lagt inn! Fikk fødestue med badekar som vi ønsket (Unødvendig siden dette ble aldri tatt i bruk) La meg rett i sengen for nå begynte riene å gjøre veldig vondt, og pustet som en gud igjennom de. Hadde på forhånd bestemt meg for ikke å ha noe smertestillende som epidural o.l, så fikk varmeflaske i ryggen som lindret litt med ønsket akupunktur i tillegg. Etter en stund kom ei jordmor som kunne dette (på tide altså) og fikk kommet meg opp i prekestolen slik at hun kunne sette nåler i ryggen på meg. Fikk 9 nåler, og synes ikke dette hjalp så veldig, så etter en time tok vi de ut. Riene var nå utrolig vonde og kom med 2-4 min mellomrom.. Au,au,au!! Kl 24.00 kom jordmor for å sjekke åpning igjen og jeg var igjen spent på om det var skjedd noe mer siden kl 7, men nei da…. Fortsatt bare 3 cm, og da ble jeg såå skuffa og tenkte hvordan jeg skal klare å ha disse riene så mye lenger nå. Ligge her i HELE natt.. Au,au! Etter en stund begynte riene å gjøre ENDA mer vondt, og jeg trodde jeg skulle dø.. Jordmor sjekket igjen, og da var klokken 01.00. Åpning var da 5-6 cm, litt bedre, men jeg var skuffa igjen, og denne gangen ba jeg om epidural, men hun mente det var litt sent å sette denne nå, og det hadde hun helt rett i for kun 20 min senere kom en gørrvond rie og da gikk vannet som en rakett. Jeg hylte som bare det, for nå var de så vonde at jeg ikke visste hvor jeg skulle gjøre av meg, og plutselig fikk jeg en kjempetrang til å bæsje (dette var da en pressrie) Jordmor kom igjen og ville sjekke åpning en gang til og da sa hun : Nemmen..her er det full åpning.. Du føder du!! Jeg måtte da komme meg over i fødesenga, og jeg var ikke akkurat VELDIG samarbeidsvillig.. Men med harde kommentarer fra jordmor og god hjelp fra Glenn og Anita kom vi oss bort. Skjønte ikke helt hvordan jeg skulle presse den første gangen, men jordmor forklarte hele veien så fikk det til. Presset som en gud, og svettet mange liter pr sekund. Anita og Glenn ordnet med kalde kluter og tørket hele tida. Presset noen ganger og fikk veldig skryt over hvor flink jeg var. Kjente hodet kom bra frem og når riene stoppet gled det litt inn igjen.. Veldig frustrerende igrunn.. Fikk en akupunkturnål midt mellom beina som var sinnsyk vond og beskjed om å stimulere brystvortene i pausene for å hjelpe livmoren litt. Jordmor syntes pausene ble litt lange og satte et drypp etter en halvtimes pressing. Jeg presset mye bedre etter hvert som jeg skjønte at det faktisk kun var meg selv som måtte gjøre denne jobben.. Neste pressrie etter dryppet fikk jeg hodet nesten helt ut, og det var ikke akkurat godt der det sto i spenn, men heldigvis kom siste pressrie fort og plutselig skled hun ut og jeg fikk en nydelig, varm baby på magen! Kan tro det var en deilig følelse!! Emma var født!! Hun veide 3060g, var 49 cm lang, og hodeomkrets 34,5cm!! Kan tro det er to stolte foreldre her nå!!
Skorpion Skrevet 6. september 2006 #2 Skrevet 6. september 2006 Gratulerer så mye med den lille jenta. ;o) Kos deg masse. Er vel glad det er over. Jeg må vel vente en stund til før det er min tur.
Cat78♥VerdensVakresteDatter♥ Skrevet 6. september 2006 #4 Skrevet 6. september 2006 Gratulerer så masse med den lille tulla )
mammaen til Andreas+Karoline Skrevet 6. september 2006 #5 Skrevet 6. september 2006 Gratulerer med lille Emma og takk for fin historie.
Gjest Skrevet 6. september 2006 #6 Skrevet 6. september 2006 Gratulerer med vesle Emma og lykke til videre :0)
EleResa Skrevet 6. september 2006 #7 Skrevet 6. september 2006 Gratulerer så mye med vel overstått og velkommen til verden lille Emma! :-)
Rut Bram Skrevet 7. september 2006 #10 Skrevet 7. september 2006 Grattis!! Fin historie Håper det går bra med deg etter en så langvarig affære...!
Mamma til 2 godklomper Skrevet 7. september 2006 #11 Skrevet 7. september 2006 uff, sitter her og griner paa jobb fordi historia di var so fin og verkjeleg. gratulerer so mykje med å verta mamma !
**Tingeling** Emma06+June08:) Skrevet 8. september 2006 Forfatter #12 Skrevet 8. september 2006 Tusen takk dere!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå