Gå til innhold

Uforenlige blodtyper og antistoffer... samme som 2. trimester

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var til legen i går og fikk samtidig svar på blodprøvene de tok helt i starten av svangerskapet. Jeg har blodtype O (Rhesus minus) og gubben har O (Rhesus pluss) noe som i vårt tilfelle har gjort at jeg utviklet antistoffer etter første barnet vårt (som har pappans blodtype)

Er det flere der ute som har fått denne beskjeden? Vet dere hva oppfølgingen på sykehuset kan bestå i, med unntak av blodprøver? Er det noe man kan ta for å hemme dannelsen av antistoffer i blodet mitt, hvis dette barnet også har farens blodtype? På hvilket stadium i svangerskapet er denne tilstanden livs-kritisk for babyen?

Er ikke direkte urolig, for man får jo oppfølging på StOlavs, et ledende sykehus innen fostermedisin. Men det ville vært så ekstremt surt om det skulle bli satt i gang for tidlig fødsel pga at babyen i magen blir blodfattig pga mine antistoffer.. Liker uansett å være forberedt, så håper på svar fra noen med peiling... Pluss oppmuntring!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Vet ikke hva de gjør hvis du har dannet antistoffer...men jeg fikk sprøyte etter begge mine forrige fødsler for å forhindre at jeg skulle danne antistoffer, mener jeg å huske.

Sa ikke legen noe om hva det innebar? Ettersom du hadde dannet antistoffer?

De vet nok hva de holder på med, så så lenge legene ikke sier noe annet så går det sikkert bra. Men spør og grav hvis du er usikker.

Lykke til.

Skrevet

Hei, jeg også er O rhesus negativ. Har tatt tre blodprøver under svangerskapet og etter den siste har jeg ikke dannet noen antistoffer enda, og det skal tas blodprøve av barnet ved fødsel. Min mor fikk sprøyte da hun fødte meg. Og jeg regner med at jeg og kommer til å få det.

Rart at du evt ikke fikk sprøyte etter forrige fødsel, som skal hjelpe mot å danne antistoffer ved neste svangerskap.

Men, nå når de vet om tilstanden på blodet ditt, får du nok tett oppfølging under fødsel og etterpå.

Jeg føler meg ihvertfall ikke noe redd pga dette...

Lykke til =)

Skrevet

Dersom barnet du bærer nå er rhesus negativ skjer det ikke noe unormalt. Dersom barnet er rhesus positiv, kan det bli blodfattig pga at dine antistoffer bryter ned fosterets blod. Da kan det være barnet trenger blodoverføring i løpet av graviditeten og/eller like etter det er født. Du vil nok få tett og god oppfølging og informasjon utover i svangerskapet. Om barnet har veldig lav blodprosent blir det forløst med keisersnitt. Kommer helt sikkert til å gå superbra! Ønsker deg lykke til videre i svangerskapet!!!

Skrevet

Tusen takk for svar jenter!

Jeg fikk sprøyte for å motvirke utviklingen av antistoffer etter første fødsel, så legen forstod ikke helt hvorfor jeg hadde såpass mye antistoffer i blodet nå. Han henviste meg videre til oppfølging på sykehuset, så jeg regner med å få all info jeg trenger der. Det er bare så lenge å vente.... :) Er litt informasjonsfrik, liker å vite hva som skjer og kan skje...

Tror nok det kommer til å gå bra med babyen, får ihvertfall tro det beste! Noen som vet hvor mye i forkant av termindato det bruker å bli prekært for babyen? Vil gjerne slippe prematur baby, men å redde livet er jo selvsagt viktigst....

Skrevet

Hei

egentlig vet jeg ikke mye om dette, men min mor var et barn som ble født uten at legene hadde oppdaget at moren hadde dannet antistoffer(legene hadde glemt å ta noen blodprøver).

I allefall så kom hun til termin og måtte skifte blod (blodoverføring men de tapper ut blod og fyller in blod)

Dette er snart 60 årsiden og den gang var dette kritisk men ikke nå Jeg snakket med en spesialist på Riksen om det og han fortalte at dette ikke lenger var ansett som noe form for risiko og at det fleste barna kom til termin og at man enten byttet blod inni magen eller etter fødsel om nødvendig.

Lykke til du får sikkert den infoen du trenger, men skjønner godt du er utålmodig

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...