Gå til innhold

Uforenlige blodtyper og antistoffer... Hvor farlig er det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var til legen i går og fikk samtidig svar på blodprøvene de tok helt i starten av svangerskapet. Jeg har blodtype O (Rhesus minus) og gubben har O (Rhesus pluss) noe som i vårt tilfelle har gjort at jeg utviklet antistoffer etter første barnet vårt (som har pappans blodtype)

Er det flere der ute som har fått denne beskjeden? Vet dere hva oppfølgingen på sykehuset kan bestå i, med unntak av blodprøver? Er det noe man kan ta for å hemme dannelsen av antistoffer i blodet mitt, hvis dette barnet også har farens blodtype? På hvilket stadium i svangerskapet er denne tilstanden livs-kritisk for babyen?

Er ikke direkte urolig, for man får jo oppfølging på StOlavs, et ledende sykehus innen fostermedisin. Men det ville vært så ekstremt surt om det skulle bli satt i gang for tidlig fødsel pga at babyen i magen blir blodfattig pga mine antistoffer.. Liker uansett å være forberedt, så håper på svar fra noen med peiling... Pluss oppmuntring!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

jeg er ogs rh minus mens pappan er rh pluss. Jeg har undersøkt litt om dette, lurte jo endel på det selv..

Det dannes kun antistofer hvis fosterets blod kommer i kontakt med ditt blod dette skjer som regel bare ved fødsel. Du får da en sprøyte med D vitamin serum innen 75 timer etterpå for å stoppe produksjonen av antistoffer. Det sørger også for at du ikke danner antistoffer neste gang du blir gravid.

Hvis ditt og fosterets blod skulle komme i kontakt i svangerskapet så kan de gå inn å bytte blod på babyen mens det ligger i magen. Slik jeg har forstått det er det ikke så dramatisk som det høres ut som.

Vi får testet antistoffer i uke 32 mener jeg å huske..

Hmm, litt dårlig forklart det her, men håper at du skjønner hva jeg mener..

Skrevet

Jeg fikk sprøyte etter første fødsel, så det skulle forhindre dannelsen av antistoffer. Legen forstod ikke helt hvorfor jeg har så mye antistoffer allerede i uke 21 men sendte meg videre til oppfølging på sykehuset uansett.

Er spent på å høre hva som vil skje/ikke skje fremover! Håper i det minste at den lille ikke må tas altfor tidlig...

Skrevet

Okay. Det høres mystisk ut ja.. kan desverre ikke hjelpe deg med det, men de på sykehuset har jo spesialkompetanse så dette går sikkert bra!

Kan du ikke gi lyd fra deg når du har vært på sykehuset? Krysser fingrene for deg og babyen din!!

Skrevet

Skal skrive litt om det når jeg har mer informasjon. Det kan jo hende det vil gjelde flere her inne.. :)

Skrevet

Hei! Jeg har selv rhesus minus og ønsker å gi litt informasjon om dette som jeg håper kan være til stor hjelp.

Mer enn 15 blodtyper er kjent hos mennesket. Hver type består av forskjellige emner som kalles antigener.

Disse er plassert på overflaten av av de røde blodlegemene. Hos en person med en bestemt blodtype kan kroppens forsvarssystem gjenkjenne fremmede blodlegemer og danne motstoffer, eller antistoffer, mot disse. Dette kan gi alvorlige reaksjoner hos den som får overført blod av en annen blodtype enn sitt eget blod.

to av de viktigste blodtypene er ABO systemet og rhesus systemet. 85% av befolkningen har antigener for rhesus Dfaktoren, og er dermed rhesus positive. 15% mangler disse antigenene, og er dermed rhesus negative.

Under graviditeten, og oftest rundt selve fødselen, kan det skje at røde blodlegemer fra barnet kommer over til morens blodomløp. Dersom du selv er rhesus negativ og barnet du venter er rhesus positivt, kan rhesusantigenene på fosterets blodlegemer stimulere dannelse av antistoffer. Dannelsen av disse antistoffene vil vanligvis ikke ha betydning for det første barnet. Antistoffene vil derimot være en trussel for ditt neste barn. Ved neste graviditet med et rhesus positivt foster kan antistoffene dine gå over i fosterets blodomløp og angripe fosterets røde blodlegemer. Resultatet blir at fosterets røde blodlegemer ødlegges. Dette er en alvorlig tilstand som kalles hemolytisk sykdom hos nyfødte. Dersom du som rhesus nagativ mor med rhesus positivt foster får en injeksjon med anti-D immunglobulin senest innen 3 dager etter fødsel, vil dette immunglobulinet nøytralisere alle de røde blodlegemene fra fosteret som ar kommet over i ditt blodomløp. du vil derfor ikke kunne lage antistoffer mot disse blodlegemene. Dermed er det heller ikke fare for fosteret i neste svangerskap. Behandlingen må gjentas ved hver ny graviditet med ett rhesus positivt foster. Dersom du allerede har dannet antistoffer mot rhesus, hjelper ikke anti-D immunglobulin. Da må fosterets blodtype byttes ut.

Behandlingen med anti-D immunglobulin gis også til rhesus negative kvinner ved abort der en ikke kjenner fosterets rhesustype.

Håper dette kan være til noe hjelp:)

Skrevet

Vil bare legge til at nye kontroll prøver er i uke 32 og 36

Skrevet

Er rehsus - med rehsus + mann....født fire rehsus + barn og venter et femte barn nå.

Tar tre blodprøver i løpet av svangerskapet for å sjekke at antisstoffer ikke er utviklet.

Får vaksine etter hver fødsel. Slik at jeg er beskyttet ved neste svangerskap.

Har fungert helt fint. Har aldri utviklet antistoffer.

Har barn fra 2-20 år, så dette er en metode som er brukt leeenge :-)

Skrevet

Jeg også er rhesus neg og har født et rhesus pos barn. Jeg fikk sprøyten etter fødsel og første blodprøvene i svangerskap2 nå viser at jeg ikke har dannet antistoffer så langt i alle fall..

Det er vel de færreste som danner antistoffer.. Så det er kjedelig at du har fått det..

Oppdater oss gjerne om hva som blir fortalt deg på sykehuset, for dette er jo litt interessant for oss alle. Siden muligheten for at dette også skjer oss er tilstede..

De er flinke disse legene.. så de tar nok godt hånd om både deg og barnet.. !!!

• 2 måneder senere...
Skrevet

Jeg har fått samme beskjed som deg i dag! Er 13 uker på vei og de hadde funnet spor etter antistoffer på meg, selv om jeg og fikk denne sprøyten etter forrige gang (som ble keisersnitt)

Så er jo veldig bekymra nå. Er ikke mange som opplever dette!!! ser for meg de verste ting. vil gjerne høre åssen det går med deg!!!

Skrevet

Ved mitt første svangerskap begynte jeg å danne antistoffer og måtte da de siste 1 1/2 mnd ta blodprøve en gang i uken for å være sikker på at det var under kontroll.

Det holdt seg heldigvis stabilt, men måtte få denne sprøyten etter fødselen.

Det er ikke så alvorlig som det var før i tiden, da ble man bare sykere og sykere etter hvert barn man fikk.

Min bestemor hold på å dø pga dette.

Men heldigvis er tiden forandret og teknologien :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...