Gå til innhold

Han sover bare på oss! Hvordan venne han av med det?

Anbefalte innlegg

Sønnen vår er 6 uker gammel, og er avhengig av å sove på oss.. Legger vi han ned, våkner han nesten med en gang, men sovner igjen med en gang han kommer på fanget.. Dette er utrolig slitsomt, da jeg ikke får gjort noe som helst.. Prøver å legge han i vognen ute også, noe som fungerte bra før, men han våkner 5-10 min etter at vognen stopper. På natten sover han som regel bra, men sover mest mellom oss.

Er det noen som har vært borti dette og kan gi meg noen råd om hvordan jeg kan venne han av med dette?

Kan også nevne at han har hatt kollik tendenser (er mye bedre nå etter kiropraktor), og det var nok da han ble avhengig av å sove på oss, fordi vi gjorde det får at han i hvertfall skulle få litt søvn..

Fortsetter under...

Hei! Dette høres veldig kjent ut!Jenta vår er nå 5 mnd,men frem til hun var ca 2,5 mnd,ville hun kun sove på brystet til enten meg eller pappa`n sin.Jeg sov sittende om natta med henne på brystet.Rimelig slitsomt!!!Jeg ser at andre her anbefaler bæreslynge,og hadde jeg tenkt på det når jenta mi var så liten,ville jeg helt klart brukt det!Kanskje du kunne prøvd det,eller bæresele...

For oss var det med baereslynge helt straalende, selv om vi som Barcode over her ikke hadde hoert om det da Booo var veldig liten. Det skulle jeg oenske vi hadde. Gaa inn paa www.tettinntil.com, saa faar du masse gode raad om fine slynger! Da faar barnet ditt sovet godt, mens du faar hendene fri og kan gjoere andre ting. Lykke til!

Dette kunne vært meg som hadde skrevet. Sønnen vår på åtte uker har det på samme måte og jeg forstår deg veldig godt! Det er slitsomt når man ikke får gjort noe annet enn å ha barnet på kroppen hele dagen.

Jeg har snakket med mange som sier at det er sånn i starten, så nå prøver jeg å slå meg til ro med situasjonen. Som nevnt her tenker jeg at han forhåpentligvis blir en trygg gutt av så mye nærhet, og hvis det er det han behøver så vil jeg da ikke ta fra ham det. Da får heller husarbeidet være litt.

Jeg har også hørt at selv om man samsover i starten trenger det ikke nødvendigvis være noe stort problem å venne de til egen seng etterhvert. Dette kommer nok naturlig når de blir større, og gjør det ikke det finnes det metoder etterhvert. Jeg synes ihvertfall det er litt kos å ha den lille hos oss når jeg vet han føler seg tryggere og koser seg da. Prøv å ikke stresse for mye med det å samsove, prøv heller å kos deg med det. Du kan evt. prøve å putte han over i egen seng når du orker og han sover tungt.

Jeg vet ikke om du ammer mye? Jeg ammer nesten hver time, noe jeg har lurt på om det er fordi han har tendens til kolikk (lindrer magen) eller om det rett og slett er at han fortsatt er sulten og derfor våkner opp når vi legger han ned. Dette er ikke lett å forstå... Uansett har vi funnet ut at det å gi litt mme som tillegg på kvelden, rundt åtte-nitiden, gjør at han sovner noen timer. Dette kan gjøre at du får hvilt litt! Vi har til og med klart å vugge han i søvn etter tillegg. Dessuten kan det hjelpe å holde litt på han når du legger han ned (lure han til å tro at han fortsatt er inntil kroppen).

Kom gjerne tilbake med kommentar om du finner ut noe!

Hei!

Takk for svar!

Får vel bare slå meg til ro med situasjonen jeg også da!:) Ammer ca hver 3-4 time. Han spiser godt, og legger bra på seg, så jeg tror ikke det er fordi han er sulten. Han sover som regel bra fra 21- 24 eller 01, så jeg tror ikke det er nødvendig å bruke mme, men problemet er at da er som regel jeg også utslitt, og sovner jeg også, så det blir ikke så mye oppmerksomhet på pappa´n stakkars!:)

Annonse

Må bare slutte meg til det som står over her. Jeg tilbragte de første tre månedene med barn som madrass, fikk sett uendelig mye video, men ja, det gikk over mer eller mindre av seg selv i 3-4 måneders alderen. Og nå hender det faktisk at jeg savner det litt... Om litt er barnet ditt klart for å klare seg uten så mye nærkontakt, men jeg tror fullt og fast at noen små barn trenger mer kroppskontakt enn andre og da har de sine metoder for å fortelle deg det.

Det er så mange som fokuserer på at man ikke må gi små barn dårlige vaner. Mulig det, men veldig mange såkalte problemer går over med tiden fordi de kanskje ikke var uvaner, men mer uttrykk for at barn har ulike behov på ulike tidspunkt.

Måtte smile da jeg leste at du "sov sittende" ned babyen på brystet, det gjorde jeg også til for vel en uke siden.. =0). Dvs. jeg sov ikke noe særlig.. Lillebror var også et "magebarn" til han var godt over 12 ukervar også veldig "var" og skvetten, ei som jobber på barneavd. sa at "magebarn" gjerne er slik. Våkner når vogna stopper osv.

Han er 17 uker nå og ble lagt på "barnerommet", med åpen dør inn til oss, for en uke siden. Han ville ikke sove i senga si når den stod tett inntil vår seng, tror han "luktet mamma" og faktisk ble litt forstyrret av oss og motsatt. Jeg kjente meg såpass sliten pga manglende søvn at vi bare måtte gjøre noe.

Nå sover han faktisk godt og våkner 1-2 ggr på natt og får pupp, sovner igjen uten et knyst! Det er bare helt fantastisk!!

Må tilføye at han sover på magen, han ville ikke sovne på ryggen verken dag eller natt. Hs mente at vi kunne la han ligge på magen om natta også, han er "spenstig og sterk" og har holdt hodet sitt selv siden rett etter fødselen.

Lykke til videre, det ordner seg nok underveis.

Må bare legge til at jeg har mange bæreremedier, både ringslynge, lomme og bæresjal som har vært utrolig gode å ha når lillebror har vært urolig/ mageknip. Han har sovnet i utallige ganger mens vi har båret han i en av disse, vet ikke hva jeg skulle ha gjort uten!!

Anbefales på det varmeste!!

slutt med det med en gang?

det blir varmt og godt når barnet ligger mot brystet, trygt og deilig.

når det så blir lagt ned i senga, er det plutselig "stort" og kaldt, og lille gullet må på nytt finne roen.. ganske slitsomt for en liten en :/

vi har begynt med det, kose litt først, så rett i seng..

det funker fint!

lykke til ihvertfall

Kjenner meg godt igjen her. Vår lille ville også ha hudkontakt hele tiden de første ukene. Så hun sov oppå brystkassa til meg eller faren. Men plutselig fant vi ut at vi skulle prøve bagen igjen, (sprinkelseng for stort) og det gikk! Synes den tida var veldig slitsom, men tro meg, det går over. La den lille få mye kroppskontakt, er mitt råd. Vår lille sov hele natta gjennom i egen seng fra 3 måneder (vær sikker på at babyen er god og mett)

Godt å høre at det går over, sånn det er nå er jeg stressa for om det kommer til å bli et problem i lengden (han er nå ti uker). Jeg får av og til lagt gutten i senga si, men som oftest våkner han. Så når jeg legger han til puppen sovner han etter fem minutter...huff, slitsomt.

Men mener dere at selv om man gir babyen mye kroppskontakt f.eks ved bæreslynge, så vil "problemet" gå over av seg selv med tiden? Eller må man jobbe hardt for å venne dem til vugga?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...