Gå til innhold

kan man ta feil av sopp og utdrivningssmerter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

når melka begynner å renne får jeg utdrivningsmerter i brystet. jeg har også hvite brystvorter (reynaulds fenomen elloer noe lignende?). men under ammingen kan jeg ha litt vondt i brystvortene og også ei stund etter og derfor lurer jeg på om dette har sammenheng med utdrivningsmertene eller om det kan det være sopp? brystvortene er brune med den hvite flekken på tuppen hvis jeg ikke forklarer alt for teit nå:) iallefall, hvordan skiller man smertene sopp medfører og smertene utdrivningen medfører?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

har det ganske likt som deg, har hatt det slik lenge, og har ikke sopp. Dersom du er usikker kan du jo ta en soppkur for å se om det kan være sopp...

Hos meg har det iallfall sammenheng med utdriviningssmerter..

Skrevet

Så vidt jeg har forstått er sopp vondt hele tiden, og utdrivingssmerter mens melken kommer ned. Raynauds kan gjøre vondt til temperaturen har stabilisert seg. Jeg anbefaler amming under dyna ;) eller ihvertfall uten umiddelbar trekk rett etterpå når brystet er vått. Se på fjummsi sitt album for bilde.

Skrevet

hehe, kanskje ikke så lurt å sitte på soverommet i kulde og amme da?!!? :) skal prøve det med varme, evt flytte meg på et annet rom om natta for å amme, snuppa sovner bra på natta allikevel:)

har dere tips til soppkur?

og så til tusenkroners spm; vil det gå over disse smertene? har vært så på nippet mange ganger tidligere til å slutte å amme, pga brystbetennelse, spukket brystvorte osv. som -bank i bordet har blitt bra- men heldigvis er ikke dette like vondt, selv om jeg må bite tenna sammen innimellom!

Skrevet

Nei, det var nok ikke det smarteste nei...

Det du vil unngå er varm-kald-varm. Så ulltrøye under klærne, Evt ullinnlegg over papirinnlegg (hvis du har sopp! Viktig! Ikke ha våte innlegg i bh'n!). Titt litt på andre innlegg her inne, Disney Baby har hatt en grundig gjennomgang av alt om sopp, og den med "hvite brystvorter" har en rekke linker om vasospasmer. Det er ofte skader som forårsaker vasospasmene, og når de heles fullstendig kan det bli helt bra.

Skrevet

siden du sier at du har hvite brystvorter - altså reynalds fenomen /vasospasmer er det antaglig det du kjenner i brystvorten mens du ammer og etter amming.

les på ammehjelpen.no amming fra a-å der kan du lese mer om sopp, vasospasmer og utdrivningssmerter.

På albumsidene her under F har Fjummsi lagt ut bilde av et mildt anfall med vasospasmer.

Skrevet

Da jeg ammet nr 1 for to år siden fikk jeg beskjed om at de sterke smertene under ammingene var sopp (men de fant aldri noe sopp hos meg el dattera mi), og 5 uker på Mycostatin var uten effekt. Nå når jeg ammer nr 2 på 3 mnd, har jeg skjønt at jeg har vasospasmer. Smertene er som en sterkt utdrivingsrefleks hos meg, og kan komme når som helst (under, etter, mellom amminger etc.), men som oftest når jeg plutselig blir kald / får frysninger, puppene er veldig fulle etc. Jeg blir bedre ved å holde meg varm, men jeg antar at ved sopp så vil varme bare få soppen til å yngle, og dermed smertene til å bli verre. Og, som andre også har skrevet, du skal bli bedre på Mycostatin hvis det er sopp.

Slik du har beskrevet det, høres det ut som om du har vasospasmer, og ikke sopp, men du bør kanskje få en lege til å sjekke...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...