Gå til innhold

føde hjemme, så dra på sykehus??

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jo det er jo en mulighet, men jeg ville ikke ha tatt sjansen, iallfall ikke som førstegangs fødende. Tenk om det oppstår komplikasjoner, hva gjør du da?? Når man føder på et sykehus så har man jo det personellet og de apparatene en trenger rundt seg, det har du ikke hjemme..

Jeg tror også at jordmor vurderer det som er best for deg og barnet. Selv angrer jeg min første sykehusfødsel nettopp pga det fremmede miljøet, apparatene og ukjent personal som kjørte over oss. Om du føler deg tryggest med hjemmefødsel tror jeg det er det tryggeste alternativet. Den hjelp du behøver etterpå får du uansett dersom du er i behov av det. Til anonym som synes det er en så stor risiko å føde hjemme vil jeg påpeke at det ikke er helt riskfritt å føde på sykehus heller og at sjansene for å føle seg overkjørt er veldig stor..Jeg mener ikke med det at jeg synes anonym skal føde hjemme, for jeg tror at du føler deg tryggest på sykehus. Men vi er forskjellige og det som er bra for noen er ikke like bra for andre...

Lykke til månefuglen!

Ja, det går selvsagt fint. Du kan sikkert være dagpasient hvis du vil.

Men fordelen med å føde hjemme er å være hjemme etterpå (mener jeg, da). Jordmor er hos deg så lenge som du trenger henne etter fødselen. Hun kommer så på besøk en dag senere eller mer om du trenger det. Og du kan ringe "hele tiden" med alt du lurer på. Hun er ikke ute før du har fått til ammingen skikkelig. Fordelen er at du forholder deg til samme jordmor hele tiden, noe som gir trygghet og stabilitet.

Litt av grunnen til at jeg velger å føde hjemme er at man unngår den store infeksjonsfaren man har på sykehuset. Tre dager etter min første fødsel var jeg på barselskontroll på sykehuset. Jeg ble helt overkjørt. De bare tok ungen min, puttet i en sutt, ga henne sukkervann, og håndterte henne på en måte jeg ikke likte. Og da var jeg bare innom 30 minutter.

Jeg håper du finner en måte som passer for deg. Lykke til!

Når jeg fødte hjemme (med min første), var jordmor hos oss noen timer etter fødselen. Hun dro ikke før hun var sikker på at ammingen var i orden. Så dro hun hjem så vi fikk sove (fødselen skjedde på natta), og hun kom tilbake senere på dagen. Da var hun der enda noen timer og hjalp oss med ammestilling og vasking av navlestrengen og anrde småting. Jeg må bare si at hun var en fantastisk jordmor som var tilgjengelig hele døgnet på mobiltelefon, hvis det var noe vi lurte på. Jordmora kom hjem til oss hver dag i ei uke etter fødselen. Jeg syntes vi fikk like god oppfølging som på et sykehus.

Vi dro på sykehuset på kontroll med lille den tredje dagen.

Jeg syntes hjemmefødsel var helt fantastisk!! Lykke til!!

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...