Gå til innhold

Hvordan forebygge kramper i leggen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei på dere!

Er det noen som er plaget med dette? Jeg har vært det noen ganger i mine 18 uker, men den siste uka har jeg kramper hver morgen og på natta. Det såååå vondt, spesielt å vokne av det på natten.

Noen som har noen erfaringer eller råd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vanskelig å gjøre noe med. Men jeg tar ekstra med E vitaminer bl annet. Og så masserer mannen min leggene med lavender olje hver kveld. Og så skal du prøve å sprike med tærene når krampen er der. Mange kniper tærene sammen når en får legg kramper, men det forverrer det bare.

Søsteren min jobber på apotek og har kommet med noen støttestrømper til meg. Bruker de om dagen av og til. Det har hjulpet litt også. Ellers kan du jo prøve et godt varmt fotbad med grønnsåpe. Er ikke godt med denne krampen..

Skrevet

Hør med legen din eller jordmor om det er ok å ta magnesium tbl når du er gravid, vet at dette blir brukt på ikke gravide som er plaget med kramper.

Skrevet

Hei. Jeg vet ikke om dette er noe for deg, men farmora mi har hatt mye kramper i leggene (84 år..). Hun har knyttet en vanlig ulltråd rundt hver ankel, ikke stramt. Dette går hun med hele tiden og sier at det har hjulpet. Dette er vel under kategorien skikkelig kjærringråd ; )

Skrevet

ang magnesium, så er det det samme som e vitaminer., I multivitaminer finner man også magnesium, og det kan trygt tas i forbindelse med svangerskap :)

Skrevet

Det med rød tråd har jeg også hørt er et godt kjerringråd. Det blir neppe verre, så hvorfor ikke prøve? Skal rett på loftet å finne en ulltråd. Har hørt den bør være rød.. hehe

Skrevet

Leste i siste Gravid, at du skal unngå å knipe tærne sammen....

Skrevet

Legg ei pute under madrassen. Sånn at du får bena høyere.. Det har hjulpet meg.. Prøvde ei natt uten og da kom krampene igjen... så jeg tror på dette. Nå har jeg også begynt med støttestrømper, det skal vist hjelpe det å.. jeg bruker de for å motvirke åreknuter.

Jeg leste også i det nye gravid bladet at man ikke skal knipe tærne...

Håpe noen av rådene hjelper, det er forferdelig vondt med kramper:-(

Skrevet

Med en gang du kjenner antydninger til å få det må du ta fotbladet fremover (mot magen). Da kommer det ikke. Dette fungerer for meg iallefall.

Skrevet

ser det er kommet "kjerringråd" før meg, så slenger på et jeg jeg også..

Har hørt at det kan hjelpe å legge et såpestykke under lakenet i fotenden (ta av innpakningspapiret)..

Vet ikke om det virker, men det skader jo ikke å prøve.. :)

Min mamma bruker vertfall det (nå er ikke hun gravid da, men likevel..), og hun hevder det hjelper.. Det samme sier naboen hennes... Og så er det jo på ingen måte en ulempe at det lukter litt såpe i fotenden.. ;-)

Skrevet

vet at det hjelper å trampe hardt i gulvet når du har krampe, da går det over.

Har hørt at det hjelper å spise bananer for å forebygge, men det vet jeg ikke om er sant.

Skrevet

sitat fra september/oktober-utgaven av magasinet "Gravid":

"Fra ca. uke 25 kan du ha større sjanser for å få krampe i beina. Grunnen er at kroppen blir tyngre med den voksende magen. Krampe er ubehagelig, og for å unngå det bør du la være å knipe sammen tærne. Så enkelt!"

Personlig så syns jeg det blir mindre kramper når jeg husker å strekke på føttene innimellom, vifte litt med dem og sørge for økt blodsirkulasjon. Massasje er også virkningsfullt - og deeeilig :)

Skrevet

Jeg spiser vitaminer uten jern og vitamin K + omega 3.

Var en periode jeg fikk i meg lite melk og melkeproduker pga svangerskapskvalme, men dette gav meg mye mer kramper.

Så nå tvinger jeg i meg en del melk hver dag, og mine kramper er nå nesten borte.

Er forresten i uke 28.

Skrevet

Det finnes øvelser man kan gjøre.

Sett deg ned på gulvet med beina så rette som mulig forran deg. Bruk ca 1 min p åhver av øvelsene:

1. Strekke og knipe tærna.

2. Bøye og strekke ankelen.

3. Sett beina litt lenger fra hverandre og lag sirkler med tærna i luften (helen i gulvet).

Har du mye kramper, så kan du gjøre dette 1 gang per dag og det bør lette.

Øvelsene øker blodgjennomstrømningen i beina.

Lykke til :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...