yuyu Skrevet 6. september 2006 #1 Skrevet 6. september 2006 hei!! Jeg og kjæresten min venter barn i november. Pappaen er fra sør amerika, men vi er fortiden i norge. Hadde vært kjekt å komme i kontakt med andre i lignende situasjon??
Yo&La+spire Skrevet 12. september 2006 #2 Skrevet 12. september 2006 Hei! Eg har termin i mars og pappan kommer fra Bolivia. Han er ikke her nå, men håper han kommer i slutten av oktober visst alt går som planlagt....Hvor er kjæresten din fra? Hvor lenge har han vert her? Eg er litt bekymret for mulighet til jobb og sånn når en ikke er fra Norge (og ikke snakker hverken norsk eller engelsk).....og vi er jo avhengig av mer inntekt enn studielånet mitt... Noen råd? Hvor gamle er dere? Eg er 20 og kjæresten min 21....
yuyu Skrevet 18. september 2006 Forfatter #3 Skrevet 18. september 2006 Hei! kjekt å høre om andre i lignende situasjon. Skjønner deg godt, er ikke alt som er like lett når pappaen ikke er herfra og ikke har de samme rettighetene. Kjæresten min er fra argentinha og vi kom hit i mai. han snakker heller ikke norsk ( skal begynne på skole nå), og lite engelsk. så langt har han vært heldig å jobbet på fisketorget. anbefaler dere å søke om familiegjenfrening, men gjør det etter han er kommet hit, for dersom han gjør det fra Bolivia slipper de ham ikke inn i landet før søknaden er ferdigbehandlet. Når dere venter barn sammen er det nesten 100% at dere får den godkjent. Da får han arbeids og oppholdstillatelse + 300 timer norsk undervisning. Du kan se mer på udi.no. I mellomtiden, studerer du får du jo fødselspenger eller? jeg er 24 og kjæresten min 29. Håper ting ordner seg... vet hvordan det er.........
yuyu Skrevet 18. september 2006 Forfatter #4 Skrevet 18. september 2006 ops, glemte å si at det er en lang søknadsprosess, 4-6 mnd, men i mellomtiden så vidt jeg vet får han midlertidig arbeid/ oppholdstillatelse. men er ikke helt sikker, sier mye forskjellig på udi.....
Yo&La+spire Skrevet 18. september 2006 #5 Skrevet 18. september 2006 Takk for svar:) Planlegger å søke om familiegjennforening når han kommer hit ja....kunne ikke risikere å søke fra Bolivia, da hadde han ihvertfall ikke nådd fødselen. Har du noen tips om hvor det er mulig for kjæresten min å få jobb? Er jo ikke så mange yrker der man ikke trenger å kunne snakke norsk, eller ihvertfall engelsk....kommer bare på vaskejobber eg....Fikk kjæresten din midlertidig arbeid/oppholdstillatelse med en gang, eller tar dette også noen uker...måneder? Har erfaring med at ting tar tid!! Og et spørsmål til....hvordan har det gått med integreringen? Bekymrer meg mye for at kjæresten min ikke skal like seg, finne seg til rette her....antar at visst han tar noe norskkurs hjelper det på, men vil gjerne at han skal ha "et eget liv" visst du skjønner....er klar over at dette er veldig individuelt, og opp til meg også, men hadde vert greit å fått høre litt om hvilke erfaringer dere har/har hatt:) Takk igjen for svar! Det hjelper mye å høre fra andre i samme situasjon. Føler eg bare går rundt og bekymrer meg.....
Yo&La+spire Skrevet 18. september 2006 #6 Skrevet 18. september 2006 En liten ting til....om han har oppholds og arbeidstillatelse, men ikke får jobb, har han da rett på noe støtte? Eg får stipend, ettersom eg studerer, også når eg har permisjon (planlegger å ta et år), men det er på langt nær ikke nok i lengden....Eg jobber også nå for å spare opp litt, men merker at eg ikke klarer så mye pga graviditeten.....
Meibibeibi Skrevet 18. oktober 2007 #7 Skrevet 18. oktober 2007 Hei. Jeg har termin i desember og har kjæreste i Egypt. Jeg har fått beskjed om at faren ikke har lov til å oppholde seg i Norge under behandling av søknad om familiegjenforening, med mindre han kommer fra Schengen-området. Vi har levert søknad men pga rot i UDI har vi ventet flere måneder bare på at søknaden skulle bli sendt fra Cairo til Norge. Blir litt oppgitt. Er også student, og vet jeg har for liten inntekt. Skal klare å spare opp noe, men får nok ikke så mye penger som de krever.Har et barn fra før med en annen mann, så jeg kan ikke bare flytte ned dit heller. Må klare å ordne det på et vis. Har tenkt å spørre om noen i familien min kan stille som økonomisk garantist for å gjøre saken enklere. I utgangspunktet har han ikke krav på noe støtte fra det offentlige før han har bodd i Norge i tre år. Jeg tenker at jeg blir nødt til å jobbe dersom han ikke finner noe.
juhuuuu Skrevet 23. oktober 2007 #8 Skrevet 23. oktober 2007 Heisann! Kaster meg med her jeg også. Er fra bergen men bor for tiden i Ecuador med min samboer som er herfra. Jeg kommer til norge i desember, og han kommer etter planen i februar på 3 mnd turistvisum - den lille kommer også i februar. Vi har ikke begynt å tenke på familieinnvandring ennå siden vi skal tilbake til Ecuador etter fødselen, men kjenner igjen problemene deres. Er også spent på dette med jobb og integrering. Ift inntektskravet som udi stiller tror jeg de kan lette litt på dette når man har barn sammen, da må vel tross alt barnets beste komme først. Min samboer tenker også på å begynne å studere i Norge, han kan få studielån etter ett år i landet, og det kan jo være et alternativ til å gå arbeidsledig - og kanskje lettere på arbeidsmarkedet etterpå med en norsk utdannelse? Det er iallfall vår idé.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå