Anonym bruker Skrevet 6. september 2006 #1 Skrevet 6. september 2006 lurer på om noen andre her har hatt utbrudd av herpes nedentil, jeg fikk det 1.gang for et par år siden, ikke stort utbrudd, det var såvidt jeg merket det, og har hatt det noen ganger siden. og har hatt det en gang nå mens jeg har vært gravid.... det jeg lurer på er om jeg kan føde på vanlig vis, eller om jeg må ta keisersnitt. Eller om de gir meg noen form for behandling i forkant av terminen. spurte legen om dette og han visste ikke!!!
cemor c Skrevet 6. september 2006 #2 Skrevet 6. september 2006 Dette kan jeg ikke noe om, men kan du ikke ringe føden og spørre? c",)
Meg og bøllegutta!! Skrevet 6. september 2006 #3 Skrevet 6. september 2006 Du kan føde vanlig. Ikke noe problem. Så lenge du ikke har utbrudd for første gang når du føder. Så når du har hatt utbrudd før kan du føde vaginalt selvom du har utbrudd ved fødsel. Du har nemlig antistoffer i kroppen siden du har hatt utbrudd som du har overført til forsteret. Derfor vil babyen være immun en stund etter fødsel også : ) Naturen er ganske flott !!!
Anonym bruker Skrevet 6. september 2006 #4 Skrevet 6. september 2006 Har ikke hatt herpes, men i "På vei" av Gro Nylander står det: Det er ekstremt sjeldent at nyfødte smittes, det er farligst for fosteret dersom mor får et kraftig utbrudd for aller første gang i sitt liv like før termin. Har hun hatt utbrudd tidligere, har hun også beskyttende antistoffer som overføres til fosteret. Hvis man pleier å ha underlivsherpes skal en nevne det til jordmor/lege, og ta prøve for å fastslå at det er det om det skulle dukke opp småblemmer i svangerskapet. Det kan være aktuelt med virusdrepende medisin siste tiden før termin, og har en aktivt utbrudd når fødselen starter er det vanlig med keisersnitt. Håper dette kan være til hjelp ) Du får henvise til denne boka! Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 6. september 2006 #5 Skrevet 6. september 2006 Er i samme situasjon selv, så jeg forhørte meg med legen. Om man har et utbrudd under fødsel, skal man IKKE føde vaginalt. Derfor får man resept på utbruddsdempende piller man skal ta om man får symptomer rett før termin. Jeg har selv hatt dette i flere år, og burde ha nok med antistoffer, men dette ble altså sett bortifra.
Anonym bruker Skrevet 6. september 2006 #6 Skrevet 6. september 2006 Nå ringte jeg føde avdelingen og fikk snakke med en jordmor, og hun sa at i utgangspunktet planlegger man en vaginal fødsel, og om jeg får et utbrudd når fødselen nærmer seg, så skal jeg behandles for dette. barnet har heldigvis antistoffer siden jeg har hatt utbrudd før jeg ble gravid. tusen takk til dere som har svart meg:) ble litt roligere nå, synes det var ganske rart at legen var så usikker, det må da være mange tilfeller av denne typen? ja ja, jeg får undervise ham litt neste gang!!!!
Lilah Skrevet 6. september 2006 #7 Skrevet 6. september 2006 Jeg har født før. Hadde da kanskje ett lite herpes utbrudd. Var usikker, for det kunne vært andre ting som gjorde svie/kløe. Ble undersøkt av lege når fødselen så vidt var begynt. Han kunne ikke se noe som han kunne være sikker på, men han ga meg valget om keisersnitt. For om det var herpes KUNNE det være farlig, men lite sannsynlig siden det var så lite. Valgte vanlig fødsel, og alt gikk bra. Så alle leger mener ikke at utbruddet må være for første gang for at det skal være farlig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå