Gå til innhold

Toxoplasmose-test


Elise29

Anbefalte innlegg

Noen som vet om det er vanlig å teste seg for toxoplasmose når man er gravid, eller om det er kun dersom man mistenker at man er smittet?

Da jeg ringte legekontoret i går for å høre om jeg kunne komme inn og ta en blodprøve for å sjekke det, sa hun at hun aldri hadde hørt om noen som hadde gjort det før, mens jeg hadde inntrykk av at det var vanlig prosedyre....

Ble litt forvirret.

Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke rutine å sjekke for toxoplasmose tror jeg, ihvertfall ikke på legekontoret der jeg går. Men hvis du er bekymret og har lyst til å få sjekket det, eller om du har vært på ferie der det er større sjanse for å bli smittet, er det fort gjort å ta en blodprøve. Jeg tok både før og etter en ferie i Frankrike i sommer. Bare insister på å få tatt prøven du, de kan ikke nekte deg :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg fikk beskjed om at det var helt vanlig rutine og sjekke toxoplasmose!

 

alle i min familie og alle venner som har vært gravide har blitt sjekket for det. det står også at det er normalt å bli sjekket for dette når man blir gravid viss du leser om toxoplasmose...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det var det jeg også trodde, men ble litt usikker når hun legesekræteren ikke hadde peiling... Hun spurte legen og ringte meg opp igjen og da fikk jeg vite at det var helt greit å ta når jeg skulle til gyn om 4 uker. Trodde derimot at man skulle teste så tidlig som mulig i svangerskapet??

Har ikke lyst å mase mer på de, så jeg får vel bare vente.

 

Takk for svar! Ble litt klokere nå :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spurte etter en slik test på eget innitiativ hos gynekologen, og fikk det. Jeg testet för jeg ble gravid, slik at jeg visste hva jeg kunne gjöre med tanke på at jeg jobber frivillig med hjemlöse katter og har 2 selv hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Toxoplasmose tas vanligvis rutinemessig ved første svangerskapskontroll, selv om forekomsten av smitten en relativt sjelden. De måler da både IgG og IgM (hvorvidt man er smittet med "ny" og "gammel" smitte). Dersom man tester negativ (som rundt 80% av de gravide er), testes man i andre og tredje trimester for å utelukke/ kontrollere at man ikke er blitt smittet under svangerskapet. Dersom man under svangerskapet tester positivt, behandles man mot dette. Det skal heldigvis en del til for å bli smittet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg mener også at det er vanlig å teste for toxoplasmose. Det er som tidligere nevnt her ikke så stor forekomst i Norge. Jeg som har katter selv, alltid har vært dyrevenn og klappet katter både hjemme og i Hellas og Thailand var faktisk ikke smittet engang! Det som kan være farlig er å bli smittet mens man er gravid, så sånn sett er det egentlig en fordel å være smittet fra før, for da er man immun senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge jordmoren min så blir det ikke rutinemessig testet. Det har blitt vurdert dithen at risikoen var så lav at det ikke kunne forsvare tids og pengbruken med å teste alle.

Mange blir testet likevel hvis de har vært på ferie, har katt eller slike ting. Hun mente også at det var ingen vits i å teste en gang tidlig i svangerskapet for det viste bare om man hadde hatt det eller ikke. Hvis det skulle være noe vits så måtte man teste flere ganger for å se om det dukker opp underveis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei. Takk for alle de gode svarene.

Jeg har 2 katter og har i tillegg vært i syden i sommer, så da får jeg be om å bli testet når jeg skal til kontroll tenker jeg :-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...