Gå til innhold

Flere som har opplevd vanskelige leger??

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg sitter og irriterer meg over UL legen. Hun har et prinsipp om å for det første ikke opplyse om hvilket kjønn barnet har, og for det andre at det bare er lov å ha med seg en person på UL. Vel, jeg er i uke 20 og det har seg sånn at både mamma og kjæresten min vil være med. Og vi vil vite kjønn. Hvorfor er det så forskjellig praksis rundt om?? Hvorfor får noen vite kjønn og andre ikke?? (ser da selvfølgelig bort fra de gangene man ikke klarer å se kjønn). Det er da mitt barn det dreier seg om og ikke legens! Er det flere som har opplevd leger/jordmøde med sånne tåpelige og grunnløse prinsipper?

Fortsetter under...

Har hatt en del problemer med å finne en lege som kan hjelpe, virker som om det ikke er helt system i sakene der jeg har gått. På den tredje gikk det fint, hun husket å gjøre alt og å ta alle prøver, så nå er jeg fornøyd :-) De tidligere har 1. sagt at de ikke utfører svangerskapskontroll og 2. rota bort blodprøven og urinprøven min.

Men hvordan vet du på forhånd at hun ikke vil opplyse om kjønnet? Må da gå an å ringe sykehuset og gi beskjed at du ønsker noen andre da dere vil vite kjønn og ha med moren din også? Synes ikke det er for mye forlangt akkurat. Dette er din rett. Stå på krava ;-) Lykke til!

Enkelte leger er så urettferdige!! Jeg var til lege + ultralyd i uke 12 og da kunne han fortelle at de ikke prioriterte å se etter kjønnet. Men da jeg var hos jordmor i uke 19 (+ ultralyd) så spurte vi med en gang om vi kunne få vite kjønnet, og hun såg etter hele tiden, men sjekka selvfølgelig at alt stod bra til og sånn. Men hun prioriterte også å se kjønnet. Så det er veldig stor forskjell fra lege til lege og jordmor til jordmor, dessverre!! Og det er dårlig gjort at du ikke får med deg både din mor og din samboer. Jeg hadde ringt og forlangt det!!

I uke 12 er en jo ofte inne for noe spesielt da... Og det er veldig vanskelig å se foskjel på kjønn så tidlig.

Vår ul lege informerte oss også om at de ikke skulle si noe om kjøn så tidlig, p.g.a. selvbestemt abortgrensen - så d var nok derfor.

Er veldig glad for at vår ul lege gjorde alt for å finne kjønnet - vi fikk til og med ta en tur ut for å komme tilbake i håp om at d da var lettere...

I brevet vi også fikk fra ul så stod det at det var ønsklig at man bare hadde med seg en person pga legen trengte ro... men hvis du ringer dem og spør om også din mor kan være med, må de da vel la deg få det???? De kan da umulig være så sære???

Kjemperart hvis de ikke vil opplyse deg om kjønnet... Jeg ville nå mast om det der jeg da:) Jeg måtte spørre min lege om han kunne sjekke kjønnet fordi han gjorde det ikke av seg selv. Men når jeg spurte så leita han...fant det ikke først fordi hun lå å kryssa beina, men etter en ti minutters tid kikket han igjen og så det var ei jente!

Lykke til og stå på krava dine:)

Annonse

ultralyd er eit tilbud du får for å sjekke ar alt står bra til med barnet.

men dere har vel ikkje krav på å ta med dere flere enn barnefaren og heller ikkje krav om å sjå kjønnet på barnet . nei la det heller vere ein overaskelse når barnet kommer for ingenting er mer spennende enn det .

Jeg er i 19 uke og har ingen lege!!! Så ja jeg kjenner til vanskelige leger eller manglen på samme. Jeg har ringt samtlige legesekretærer i Bergenhus kommune, men fordi jeg er dansk og kun har midlertidigt personnummer, så kan jeg ingen lege få. Nu har jeg søkt om permanent personnummer, men det tager 1 måned og så tager det en måned igjen at få en lege.

Grunnen til at man har UL, er jo for å sjekke om alt er bra med babyen. Det er jo faktisk ikke for å sjekke hva slags kjønn det er, så de er overhodet ikke pliktig til å opplyse det, eller bruke tid på å finne det ut. Men personlig synes jeg kanskje at det er dårlig gjort å ikke ta de få minuttene det tar å se etter, UL er jo noe veldig spesielt for foreldrene.

Men at hun kun vil ha to stk inn, det skjønner jeg egentlig. Jeg synes absolutt at UL bør være noe som er forbeholdt foreldrene, og kun foreldrene. Hva om dere fikk en dårlig beskjed? Men det er nok forskjellig praksis der også, i brevet jeg fikk, sto det at de ikke ønsket at man hadde med barn under skolealder, fordi det ble så mye uro av det, så her kan man tydeligvis ha med en til hvis man vil. MEn det har ikke jeg noe ønske om, den oplevelsen vil jeg ha i fred med mannen min.

Men jeg vil gjerne vite kjønnet, så om de nekter, vil jeg nok bli litt irritert, men vi kan ikke kreve at de skal se etter det. MEn her har de alltid vært veldig greie med det, har aldri hørt om noen som har nektet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...