Anonym bruker Skrevet 5. september 2006 #1 Skrevet 5. september 2006 Datteren min på 2 1/2 år har melkeproteinallergi. Lager derfor all middag fra bunnen (med unntak av fiskepinner...) Føler at vi har et veldig ensidig kosthold, og vil gjerne ha forslag til hva dere andre med melkeproteinallergibarn lager til middag.
-Petrine- Skrevet 5. september 2006 #2 Skrevet 5. september 2006 Vi lager stor sett alt av middager fra bunnen av, men kjøper av og til pølser, kjøttboller, fiskepudding og karbonader uten melk. Wok er et godt og sundt alternativ. Pastasuaser som man lager selv er også godt. Fisk i folie sammen med paprika, purre og olivenolje er poplulært og lettvindt. Potetmos lager vi med soyafløte og margarin uten melk. Lapskaus hender det også jeg lager, men det tar jo litt tid. Ellers varierer vi med ulike grønnsaker og tilbehør. Når vi har pizza lager jeg en liten til henne, uten ost. Min jente er bare 14 mnd, men elsker middag :-)
Meg og de to gullgutta Skrevet 6. september 2006 #3 Skrevet 6. september 2006 Vi sliter med det samme selv. Er så lei maten vi spiser....men nå har jeg en på litt over tre så vi har jo hatt det sånn en stund akkutat som deg. Problemet her er at han også ikke tåler fisk. Tar gjerne i mot tips jeg også..... om det er noen flere som har noen flere tips å komme med.
Anonym bruker Skrevet 6. september 2006 #4 Skrevet 6. september 2006 har du sett på www.utenmelk.no ?
Anonym bruker Skrevet 6. september 2006 #5 Skrevet 6. september 2006 Gå inn på hjemmesiden til de ulike produsentene og les hva de tilbyr av produkter uten melkeproteiner. De fleste har god oversikt og du finner sikkert masse produkter du ikke hadde tenkt på. Se f eks her; http://www.toro.no/magasin_karibisk/index.php?mapping=7&magasin=false#
torch Skrevet 7. september 2006 #6 Skrevet 7. september 2006 Det er egentlig ikke så vanskelig (ennå...), synes jeg. Min er 15 mndr og vi spiser helt vanlig middag uten melk. Hel- og halvfabrikata må da selvsagt være uten melk ellers lages det andre fra bunnen av med havremelk som erstatning. Her er noen av våre favoritter: Steik med hjemmelaget brun saus, grønnsaker og poteter. Toro italiensk gryte med potetmos Toro spansk gryte, tilsett soyafløte i stedet for kremfløte Fiskepinner (ser det allerede er nevnt) Kylling med kormasaus, eller tikka masala (Meridian Foods har melkefrie varianter av sausene) Biff med lettbearnaise Pasta Bolognese Pølser med lompe Kjøttdeig i pita Ja, her var noe.. Det finnes sikker mer vi bruker å spise, jeg tenker ikke så mye over det heller lenger, alt kan jo serveres bare man bytter ut kumelka med melk som tåles.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå