Gå til innhold

hvordan er permisjonen for dere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg jobber ikke fulltid siden jeg er student, men hvordan er det når man tar permisjon, hvor lenge kan man gå ut i permisjon osv....tenker bare på neste gang jeg :P

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har valget mellom 10 måneder med full lønn eller 12 måneder med 80 % lønn. Faren skal ha 6 av ukene, dersom han ikke tar ut disse blir de trukket av dine uansett. Permisjonen starter alltid 3 uker før termin, du må ta disse og de 6 første ukene etter fødsel. Ellers står faren fri til å ta ut sine 6 uker når han vil. Dere kan ikke ha permisjon samtidig, men han kan ta ut permisjon når du tar ferie hvis dere vil ha fri sammen.... Noe klokere? Håper det ; )

Skrevet

Husk at dere kan dele permisjonen mellom dere - den er ikke forbeholdt mor bortsett fra de første 6 ukene.... (oppfordrer flere fedre å ta litt ansvar!!!)

Skrevet

Alt som står over stemmer, men foreløbig er det forutsatt at du har jobbet minst 6 av de siste 10 mnd før fødsel, at du har jobbet 50% eller mer (hvis ikke faller pappaperm vekk) og at du ikke er selvstendig næringsdrivende - da har du ikke så god dekning, og ingen kompenserer tapert ved å stenge businessen i en periode. Systemet er veldig bra hvis du (og mannen din) er ansatt et sted i full eller nesten full stilling. NB, du kan ha rett på noe fødselspenger om du har tjent over en G på ekstrajobbing - du bør sjekke om du ikke alt har gjort det.

NB #2, far kan ha rett på fødselspenger selv om du ikke har - har dere sjekket? Se på Trygdeetatens sider eller ta kontakt med trygdekontoret. Hvis han jobber, og du studerer (og går tilbake til studier/jobb), kan han ha rett på noen uker fødselspermisjon, selv om han ikke har rett på pappaperm som du måtte ha tjent opp. Forvirrende.

Vi velger 28,5 uker til meg, 7 uker delt mellom oss (jobber 50% hver) og 18,5 uker til ham - alt med 80% av full lønn. Det er 54 uker til sammen.

Husk at du har krav på ammefri når du begynner å jobbe igjen - hvis du ammer fortsatt - det er redusert arbeidstid 1t daglig med lønn som et minimum (noen arbeidsgivere kompenserer en time til). Det kan være komme sent/gå tidlig, eller lengre lunsjpause. I praksis kan det være vanskelig å benytte seg av dette, men i endel jobber skulle det være mulig, ihvertfall.

Skrevet

takk for mange fine svar, dette gjelder ikke meg nå denne gangen, men kommer nok neste gang så det er derfor jeg ville være sikker på hvordan det blir...

jeg er som sagt student så jeg har friår, ikke permisjon slik som dere som arbeider, så pappan kan være hjemme med meg uten at det blir noe tull i systemet, noe jeg føler meg svært heldig for at går for oss.

jeg skal motta fødselsstipend og har mottat engangsstønad, har ikke tjent noe særlig på ekstrajobben så tar ikke det noe tungt.

stilig med termin på samme dag da:P se hvem som får først hehe ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...