Gjest Skrevet 5. september 2006 #1 Skrevet 5. september 2006 Har fått beskjed om å ikke kjøpe mye tøy i str 50, men venninnen min som fødte for 6uker siden anbefalte på det sterkeste at jeg hadde en del tøy i 50. Hva reiser man hjem i fra sykehuset i Oktober/november? Har hjemmestrikket hentetøy. Holder det over vanlig tøy eller bør jeg ha en fleesedress? Bobledress blir vel litt varmt? Andre tips, brukte dere mye strømpebukser?
Sunniva- og Majamamma Skrevet 5. september 2006 #2 Skrevet 5. september 2006 Vi måtte ut og handle mens jeg lå på føden, for vi hadde ingenting i str. 50. 56 var altfor stort, hun svømte i bodyene.... Vi brukte str. 50 den første måneden, hun ble målt til 48 cm og 3760 gram, men var nok egentlig 50 (de strakk henne ikke ut). Hun var født i august, så da var jo ikke yttertøy aktuelt. Jeg tror personlig at strikket hentetøy blir mer enn nok, det er jo bare å legge et teppe over babyen hvis det er kjempekaldt. Brukte ikke strømpebukser i starten, ikke bare pga årstida men også fordi vi bare var inne. Når de er nyfødte er liksom strømpebukser umulig å kle på, syntes i hvert fall jeg. Når vi begynte å være ute, brukte vi strømpebukser - og etter hvert brukte vi BARE strømpebukser - myke og deilige å sprelle i :-)
Skogro Skrevet 5. september 2006 #3 Skrevet 5. september 2006 Hjemmestrikket burde holde, det hadde jeg forrige gang, 16 okt. Det er jo hyggelig å dra å handle llitt etter at babyen er født også, str 50 brukte ikke jeg på min nr 2 i det hele tatt, da han veide 4500. Strømpebukser brukte jeg ikke de første mnd, men det kommer jo veldig an på hvor kaldt det er ute, og ikke minst innendørs hos hver enkelt. Mine har ligget mye i voksipose på høst/vinter og da trengs ikke så mye klær nedi vogna. Vi har ofte lett for å pakke på for mye, men det er jo like ubehagelig å være for varm/svett som for kald. Et gmlt. tips er jo å kjenne bak i nakken på babyen.....
Susanne-75 3 gutter! Skrevet 5. september 2006 #4 Skrevet 5. september 2006 Hei hei! Jeg har født to vinterbarn før, en i oktober og en i februar. Det holder nok med en body og ei strømpebukse (i bomull eller ei myk bomullsbukse) under strikketøyet. Men du bør ha med et teppe til å legge over babyen på vei ut i bilen - kan være surt i november! Blir mer behagelig for babyen med teppe over seg enn masse klær i bilstolen. Jeg syns det er greit å ha noen plagg i 50, har brukt det på begge mine- ene var 3130 og andre 3900. Foresten kan det være lurt å kjøpe ei sånn tynn bomullslue (joha har noen skikkelig gode) for de slipper jo mye varme fra hodet. Også bomullsvotter fra joha så ikke babyen skal klore seg i ansiktet. Dette måtte samboeren min dra å kjøpe da jeg lå på sykehuset, da det var litt kaldt og han klorte seg masse! Lykke til:-)
monix1 Skrevet 5. september 2006 #5 Skrevet 5. september 2006 Hei ! Her ble det hovedsaklig brukt body m/sparkebukse eller hel nattdrakt med fot. Så veldig behagelig ut, ettersom babyen sov mye av tiden i starten. 1.mann ble født lille julaften, og heldigvis hadde jeg ikke vasket og fjernet lappene på klærne i str 50. Fikk nesten ikke bruk for noe i den str, så byttet inn mye til 56-60-62. Gutten min var 3700g da han ble født.
spuntemor Skrevet 5. september 2006 #6 Skrevet 5. september 2006 Mine barn har vært 53 og 54 cm og 3800 og 4000 g. Hadde ingen plagg i 50, og de få plaggene i 56 ble for små etter en gangs bruk. Så her handles det str. 62....
Susanne-75 3 gutter! Skrevet 5. september 2006 #7 Skrevet 5. september 2006 SORRY! Blandet jeg nå! Det var plagg i 56 jeg brukte - ikke 50...50 er vel smått, hadde en body i det til førstemann og tror han rakk å bruke den et par ganger bare...
Sunniva- og Majamamma Skrevet 5. september 2006 #8 Skrevet 5. september 2006 En ting: Babytøyet fra H&M er store i størrelsen, vi hadde masse derfra i 50 - mulig det var derfor vi kunne bruke det en god stund. Dessuten hadde vi ikke tørketrommel da, så klærne ble ikke mindre etter vask. Det er også stor forskjell på hva vi mammaer og pappaer mener er "passe", for vi på barselgruppa var veldig ulike der. Jeg liker ikke når klærne blir for store, men andre vil ha svært romslige klær. Smak og behag!!! (og trommel eller ikke)
allergibarn Skrevet 5. september 2006 #9 Skrevet 5. september 2006 har brukt str 50 på begge mine. De har vært 49 og 50 cm og 2915 og 3190 gr. De har brukt str 50 i ca 1 mnd. Ikke kjekt å svømme i tøyet heller. Andre går rett inn i str 56. Spørs hvor stor baby du får, jeg ville kljøpt iallefall ett sett i 50 - og heller ønske deg mer om du får en liten baby. Vi brukte bag og nett hjem fra sykehuset, ikke bilstol. Vi hadde på body, strømpebukse, kosebukse og en lett bomullsjakke under dyna. Og lue selvsagt. Dette var på senvinteren.
Rut Bram Skrevet 6. september 2006 #10 Skrevet 6. september 2006 min jente var 53 cm, så her brukte vi nesten ikke noe i str. 50. de vokser veldig fort, så jeg ville ikke kjøpt noe særlig i srt 50, heller mer i 56 og 62. det holder helt sikkert med vanlig tøy hvis du har et pledd - regner med hentesettet du snakker om er av ull? hvis ikke du har med et teppe, ville jeg hatt fleecedress også. kan ikke svare helt ang. strømpebukser, min jente er født i mai...så vi brukte ikke noe særlig strømpebukser siden det var så varmt da.
2nj♥ Skrevet 6. september 2006 #11 Skrevet 6. september 2006 Vi hadde ikke mye i str 50, men brukte det de første to ukene. -Ble raskt for lite til vår lille gutt. Vi brukte mye strømpebukse ja. Hadde ofte bare body og strømpebukse på inne. Brukte mye ull vi da.
snøbaby Skrevet 6. september 2006 #12 Skrevet 6. september 2006 Hadde ikke i størrelse 50 siste...alle mente det kom til å bli en veldig stor gutt. Men savnet faktisk det....vi måtte ut å kjøpe siden det i str. 56 ble alt for stort (rotet bare beina ut av buksene). Han var faktisk 52 lang...så klærne er nok alltid litt store...Men man trenger ikke mye i størrelse 50....blir bare brukt en kort stund (husker ikke hvor lenge). Denne gangen kjøper jeg faktisk litt klær i str. 50....ikke mye, men litt..
Line :) Skrevet 6. september 2006 #13 Skrevet 6. september 2006 Har to fra før, ei jente og en gutt. Ingen av dem har brukt noe særlig i str 50. Den størrelsen passer i kort tid som regel, og da brettet jeg heller opp ermene på en 56. Om 56 var litt romslig i starten gjorde ingenting. Holder nok med strikkesett over body/strømpebukse. Vi kledde på vår eldstemann alt for mye når vi skulle reise fra sykehuset, da var det august. Men vi er så redde for at de skal bli for kalde. Han er en varm fyr og jeg hadde alt for mye klær på han i starten. Prøv deg fram og kjenn i nakken som ei over her sa. Bilen blir jo varm hvis dere har et stykke å kjøre, så det skal vel gå greit. Lurt med et pledd eller noe å ha over på vei ut til bilen.
Caramell, 3-barns mamma! Skrevet 6. september 2006 #14 Skrevet 6. september 2006 Spør etter smertstillende på barsel når du får etterrier! Det hjelper godt! Jeg var bare SÅ lei av smerter etter fødsel, at jeg spiste noen piller for å få litt fri!
Lasso Skrevet 6. september 2006 #15 Skrevet 6. september 2006 H&M STORE i størrelsen? Det er ikke min erfaring! Jeg har brukt klær fra H&M, Cubus, Lindex, Name It, Exit, Nøstebarn, KappAhl ++ til toåringen min, og det har alltid vært H&M-klærne vi har måttet skifte størrelse i først. Vil absolutt ikke anbefale str 50 fra H&M. Lurere da å kjøpe str 50 fra f.eks. Cubus - de har blant annet bodyer med to trinn trykknapper i skrittet, slik at de varer litt lenger.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå