skytte75:) Skrevet 5. september 2006 #1 Skrevet 5. september 2006 står skrevet som en komplikasjon på helsekortet for gravide (Helt nederst) Hadde nemlig 13, 6 i hb sist kontroll..
litagod Skrevet 5. september 2006 #2 Skrevet 5. september 2006 det er jo ingenting, jeg har vært borti 16 sist svangerskap... og da ble det litt krise... nå var den på 14,5 men gikk heldigvis ned nå. det har noe med at du har mye røde blodlegemer som flyter rundt. da blir blodet ditt tykkere og dermed fraktes oksygen treigere... ikke noe særlig. vet ikke om det har noen med kosthold å gjøre eller om noen bare har høyt rett og slett. både meg og pappan min har veldig høyt hb og sist svangerskap vurderte de å tappe blod fra meg. aner ikke hvorfor, men det hjelper sikkert... de tok ultralyd og fant ut at alt var ok. (jeg hadde innmari høyt sist og fødte en meget velskapt kvikk liten gutt)
skytte75:) Skrevet 5. september 2006 Forfatter #3 Skrevet 5. september 2006 Godt å vite. Jeg har bare hørt om lav hb under svangerskap jeg:) Aldri at høy skulle være noe mas:)
msbu Skrevet 5. september 2006 #4 Skrevet 5. september 2006 Har egentlig ingen anelse hvorfor de definerer 13,6 som "for" høy Hb. Selvsagt er det ikke positivt med FOR høy Hb, for jo høyere Hb, jo tykkere er blodet, med risiko for blodpropp etc. Men normalverdi for kvinner er jo på 15-16, og selv om hemoglobinen normalt går ned i et svangerskap skullle kanskje ikke 13,6 være faretruende høyt. Det kan jo evt. være fordi vi gravide har økt risiko for blodpropp, og at de derfor er litt ekstra obs på de av oss som har hb på over 13,5. Men dette er bare spekulasjoner. Kanskje noen andre vet sikkert?
Møøø Skrevet 5. september 2006 #5 Skrevet 5. september 2006 Ingen proffessor jeg heller, men er enig med deg msbu. De vil være ekstra obs på de som har hb over 13,5. Jeg syns og at grensa er litt overdreven, men men... Ville kanskje bekymret meg om jeg plutselig fikk hb på 15-16, men ikke før... (Normalområdet er forøvrig: ca 11,5-15,5 for ikke gravide, litt lavere for gravide) Noen ligger normalt høyt, uten at noe er galt med personen. Andre ligger normalt lavt. Faren ved for høy Hb er at risikoen for blodpropp øker.
krølle... Skrevet 5. september 2006 #6 Skrevet 5. september 2006 I svangerskapet får man økt mengde røde blodlegemer og økt blodplasma. Blodplasma skal øke mer enn de røde blodlegemene, slik at man dermed får lavere blodprosent enn normalt. Dersom ikke blodprosenten faller er det et uttrykk for utilstrekkelig økning i plasmavolumet og er et tegn på risikosvangerskap. Dette fordi blodet blir "seigere" og sirkulerer dårligere. Dermed blir det også mindre sirkulasjon til livmor og morkaken og det går det mindre næring gjennom morkaken til fosteret. Faren er at barnet blir veksthemmet og ikke trives...
Anonym bruker Skrevet 5. september 2006 #7 Skrevet 5. september 2006 Sikker på at normalverdi av hb for kvinner er 15-16?? Er ikke det høyt??
Gjest Skrevet 5. september 2006 #9 Skrevet 5. september 2006 Tror ikke du trenger å bekymre deg med 13,6. Legen sa til meg at det hben skal ligge på er mellom 11,5 og 16. Da burde jo 13 være ganske ideelt!
msbu Skrevet 5. september 2006 #10 Skrevet 5. september 2006 Sorry, gikk litt visst fort da jeg skrev i sted. Mente selvsagt at øvre grense for normalverdien er ca 15 - 16 (11,5 -15,5 er vel referanseområdet). Du som er anonym har helt rett i at 15-16 er vel høyt... Får bare unnskylde meg med at jeg ikke alltid får ned på "papiret" alt det jeg tenker, og da kan det bli noen små glipper innimellom :o/
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå