zzzzz-frøken Skrevet 5. september 2006 #1 Skrevet 5. september 2006 Hei dere jeg fant dette på http://www.portalenhelse.no/kvinneliginfertilitet.htm Skrevet av Oddveig Birkeflet (Akupunktør NAFO, Kandidat i Sykepleievitenskap, PhD student) Effekten av akupunktur på graviditetsraten etter assistert befruktning, ble evaluert ved å sammenligne en gruppe som fikk akupunktur rett før og etter embryotransfusjon med en kontrollgruppe som ikke fikk akupunktur. 160 kvinner ble fordelt på to grupper. 80 kvinner fikk akupunktur 25 minutter før og etter embryotransfusjon. Punkter brukt før embryotransfusjon: Pc 6 Neiguan, Sp 8 Diji, Liv 3 Taichong, Gv 20 Baihu, Li 4 Hegu. Etter transfusjon: St 36 Zusanli, Sp 6 Sanyinjiao, Sp 10 Xuehai, Co 4 Hegu. I tillegg brukte de øreakupunktur både før og etter embryotransjfusjon: Shenmen nr 55, Zhigong nr 58, Neifenmi nr 22. De 80 kvinnene i kontrollgruppen fikk ingen støttebehandling, men fikk ligge i 25 minutter etter embryotransfusjon. Graviditet ble bekreftet 6 uker etter embryotransfusjon gjennom ultralyd som påviste fostersekk. Resultatene viste at 42,5 % i akupunkturgruppen mot 26,3 % i kontrollgruppen ble gravide. Konklusjon er at akupunktur virker til å være et nyttig verktøy for å bedre graviditetsraten etter kunstig befuktning (Paulus et al, 2002). En svensk studie undersøkte den smertestillende effekten av en paracervical blokk (PCB) i kombinasjon med enten elektroakupunktur (EA) eller intravenøs alfentanil under egguthenting. 150 kvinner som fikk IVF ble randomisert til å få enten PCB + EA eller PCB + alfentanil. EA gruppen hadde foruten en like god smertelindring også signifikant høyere implantasjonsrate og levende fødte barn sammenlignet med Alfentanil gruppen (Stener-Victorin et al, 1999). Det er dokumentert at elektroakupunktur (EA) bedret blodgjennomstrømningen i livmoren (Stener-Victorin et al, 1996). Referanser: Paulus, WE., Zhang, M., Strehler, E., El-DAnasouri, I., Sterzik, K. (2002). Influence of acupuncture on the pregnancy rate in patients who undergo assisted reproduction therapy. Fertil Steril, 77(4):721-4. Stener-Victorin, E. (2002). http://www.icmart.org/icmart02/abstracts/10.html
zzzzz-frøken Skrevet 5. september 2006 Forfatter #2 Skrevet 5. september 2006 Bare for ordens skyld: Jeg er ikke Oddveig altså, men har hørt at hun er i gang med en studie av akupunkters betydning for graviditet. Var innom Markveien Naturmedisinske senter (tror jeg det heter) i Oslo i forbindelse med et utdrikningslag(!) nå nylig og så det hang et oppslag hvor kvinner som var til IVF-behandling kunne motta gratis akupunktur ved å inngå i denne norske studien. Personlig har jeg ingen erfaring med hverken akupunktur eller IVF, men tenkte at noen kunne ha nytte av denne informasjonen:)
Snooopi Skrevet 5. september 2006 #3 Skrevet 5. september 2006 Dette vil jeg skrive under på at virker! Jeg har hatt 3 forsøk, hvor de to første var uten akupunktur ved innsetting. Jeg ble ikke gravid. På det 3. forsøket med akupunktur ble jeg gravid!! (selv om lykken kun varte i 10 uker). Jeg fikk og aku for å modne flere egg siste gangen. Jeg fikk ut 7 egg (hadde over 20 eggposer!) siste gange mot 2-3 de andre gangene, og 4 av dem ble befruktet, mot 1 egg de andre gangene. Grunnen til at jeg valgte akupunktur var at jeg var så heldig å få det som smertestillende ved uttak - og jeg merker ingenting mens det står på. Nå skal jeg igang med mitt 4. forsøk, og jeg sverger til akupunktur!
Snupi76 Skrevet 5. september 2006 #4 Skrevet 5. september 2006 Dette er min akupunktør!!! Hun er kjempeflink!!! Hun er superinteressert i hvordan alt er med oss, både mannen min og jeg går til henne. Vi kommer utenfor denne studien, men hun er veldig med på prosessen vår fordi hun studerer dette nå. Hun tar imot jenter som er ufrivillig barnløse. Man må være ferdig utredet, vente på IVF og det må være minst 6 måneder til man skal gjennom IVF behandling. Dette fordi hun tror hun kan hjelpe jentene med å bli gravide før de skal starte en IVF behandling. Hehe - dette var gøy, merker jeg!! *rødme*
mor-74 Skrevet 5. september 2006 #5 Skrevet 5. september 2006 Jeg tror også at akupunktur har noe for seg ved ivf.Han jeg går til er også kjempe flink,han underviser blant anna i akupunktur. Jeg har gått til han siden februar/mars,jeg skulle hatt mitt første forsøk da,men det ble avbrutt. 23 august ble det tatt ut 14 egg,hvor 9 ble befruktet.Men bare et skilla seg ut fra de andre-det var delt i 4,og ble satt inn 25 august(ingen på frys)Tror jeg var litt overstimmulert. Og mandag klarte jeg ikke holde meg lenger,da måtte jeg ta en test og den var positiv.Et bitte lite jippi...Farene er ikke over selv om man er blitt gravid,det kan enda skje uforesette ting. Jeg har et barn på snart 4 år,det klarte vi selv.Hadde så en spontan abort for ca 1 1/2 -2 år siden,det klarte vi også selv-men det tok slutt i uke 7-8. Så derfor er jeg litt skeptisk enda,du tenker jo at det kan skje igjen.Håper det går bra helt ut denn gangen.Skal forresten forsette å ta akupunktur nå mens jeg er gravid.Lykke til dere andre også!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå