lana<3 Skrevet 5. september 2006 #1 Skrevet 5. september 2006 Nå vet jeg ærlig ikke snart hvor jeg skal gjøre av meg når disse tulletingene kommer...Hvordan slappe av...prøver å telle men....forslag????
Anonym bruker Skrevet 5. september 2006 #3 Skrevet 5. september 2006 Eneste rådet jeg kan gi deg er å fokusere veldig på pusten. Finn en god stilling (for meg funket det best å stå og lene meg over en stol e.l), pust rolig og fokusert.
lana<3 Skrevet 5. september 2006 Forfatter #4 Skrevet 5. september 2006 takk for forslaget...håper dette gir seg snart eller det blir skikkelig action...prøver å fokusere på pusten...men litt vanskelig når jeg spyr....
♥ Anadyome ♀&♀+♀ Skrevet 5. september 2006 #5 Skrevet 5. september 2006 Er det ordentlige rier ?? Det beste er å puste. Fokusere på kroppen. Finn deg en stilling, stående, sittende - what ever. Konsentrer deg om å slappe av i hver eneste muskel og pust!!!! Pusten her er viktig. Prøv forskjellige pusteteknikker, og finn ut hva som funker best for deg. Da jeg fødte sist så lukket jeg øyene og pustet veldig rolig, samtidig som jeg konsentrerte meg om å slappe av i alle muskler. Dette er ikke lett - men får du det til, så blir det så mye bedre. Og husk hver rie er en rie nærmere slutten - de kommer nemlig aldri tilbake igjen :-)
lana<3 Skrevet 5. september 2006 Forfatter #6 Skrevet 5. september 2006 Har satt på musikk, lukker øynene, beveger meg etter musikken mens jeg lener meg over godstolen...prøver å puste...Føler det hjelper å konsentrere seg også om å skrive når de gir seg...men sitte...nei det vil ikke kroppen min...andre på gang eller??
Susanne-75 3 gutter! Skrevet 5. september 2006 #7 Skrevet 5. september 2006 Enig i det de andre skriver, pusten er viktig. Tenk på at jo "flinkere" du er til det, jo bedre funker hver enkelt rie. Og da blir det ferre av dem totalt;-) Og konsentrer deg om å fokusere på når de når toppen - når de har nått toppen er det værste unnagjort, bare å puste seg ned...til neste ri kommer! Heia heia - nå er det endelig din tur!!!!!!!!!!! Masse sterke tanker, og lykke til!!!
Stirra ner 32+5 Skrevet 5. september 2006 #8 Skrevet 5. september 2006 Jeg prøvde bare å la dem "skylle over meg", hvis du forstår hva jeg mener. Når hver rie kom, tenkte jeg bare ja, nå kommer en til. Og så var det å klemme på mannen min og prøve å puste rolig til den var over. Og etterpå tankte jeg at der var den rien unnagjort! En nærmere målet ;0)
msbu Skrevet 5. september 2006 #9 Skrevet 5. september 2006 Først vil jeg si, LYKKE TIL, så herlig å endelig være i gang. Om noen timer ligger du der, med en nydelig liten baby i armene. Bare tanken på det, gjør det verdt å gå gjennom riene... Selv har jeg hatt behov for å lene meg mot noe under riene, veggen, stoler, sengen, e.l. Når riene har blittt for intense har jeg for min del ikke orket å være oppe lenger, og har funnet ro i å krype til sengs (på sykehuset, selvfølgelig). Da jeg skulle ha førstemann var jeg helt avhengig av at samboern min masserte ryggen min. Jeg fikk nærmest panikk hvis han forlot sengen, for jeg kunne ikke tenke meg en ny ri uten hans massasje. Jeg vet ikke om massasjen i seg selv hjalp mot smertene, men den tok fokus bort fra smertene, og da var det lettere å få slappe av. Varme skal også være effektivt, kanskje du finner det lindrende og avslappende å ta en varm, lang dusj... Ellers tror jeg nok pusten kan være grei å konsentrere seg om, selv om jeg aldri har tenkt bevisst på den under mine fødsler... Og ennå en gang: LYKKE TIL )
3jenter Skrevet 5. september 2006 #10 Skrevet 5. september 2006 Hei og lykke til. Jeg syntes det har hjulpet å bevege seg i en gyngende bevegelse (svikte litt i knærne opp og ned med rumpa) mens jeg står bøyd over et eller annet. Vet ikke helt hvorfor det hjelper men det tar vel litt oppmerksomheten bort fra selve smerten og så anspenner jeg meg ikke så mye. Fikk faktisk mye skryt av jordmødrene på sykehuset for det. Stå på og masse lykke til.
lykkeligmed3 Skrevet 5. september 2006 #11 Skrevet 5. september 2006 Puste inn nesen og ut munnen, slappe godt av mellom riene. Fokuser veldig på det.
allergibarn Skrevet 5. september 2006 #12 Skrevet 5. september 2006 Fikk et par tips fra legen min (kvinnlig som har to barn selv) og det funket iallefall for meg! Jeg klarte ikke stå eller noe, jeg lå i sengen på siden (faktisk til 9 cm åpning) og fokuserte BARE på å slappe av. Altså ikke spenne en eneste muskel der nede. Bare tenkte "slipp taket, slipp taket" for de varer jo ikke så lenge selv om de vonde!! Bare fokuserte på å si til meg selv "slipp, slipp, slipp" og puste sånn øverst i brystet. Fort ut og inn, uten å dra lufta helt ned liksom. Også puster du helt inn i det de slipper taket. Fikk masse skryt av jordmor for jeg klarte å slappe slik av (var innlagt allerede før riene startet pga vannavgang). I tillegg fikk jeg faktisk paralgin forte på sykehuset rett etter at riene startet for at jeg skulle kunne slappe litt av og kanskje sove litt. De startet ved midnatt og de regnet med at dette kom til å ta tid. Så det hjalp sikkert litt det også. Og når pressriene kommer - og jordmor sier at du IKKE skal presse, så ikke gjør det. Da revner du fortere. Det er sinnsykt vanskelig å IKKE presse, kjennes ut som du skal bæsje en melon (sorry uttrykket) og den bare VIL ut og du må holde igjen. Da funket det for meg å bare puste innover liksom, gispe liksom. ØV PÅ DET, inn-inn-inn-inn sånn øvest i halsen. Da kjenner du at du klarer faktisk ikke å presse!!! Du klarer det helt til rien slipper taket igjen. Så nå er det bare å øve på pusteteknikk - det hjalp iallefall meg utrolig mye. Og husk - slapp av!!!!
lana<3 Skrevet 5. september 2006 Forfatter #13 Skrevet 5. september 2006 Hei igjen dere...har fått bruk for de fleste rådene her idag..men desverre sitter jeg her med bare noen vanlige kynnere nå...ganske skuffet..var så klar for å møte mini idag jeg...får håpe det tar seg opp igjen ikveld... sto her klar med bag og alt og så stoppet det...noen av dere andre igang?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå